BOLT-BLOG

2013.10.31 15:41
Kreatív termékparaméterezés?
Termékparaméterezés illusztráció

A kreatív termékparaméterezés nem az, amikor a vásárlónak minden kreativitására szüksége van ahhoz, hogy kitalálja, vagy megtalálja az áru tulajdonságait!

Nemrégen szerettem volna venni egy USB hangszórót az Interneten. Mivel az íróasztalom kialakítása miatt maximum 12 cm magas lehetett volna, nem csak a hangtechnikai szempontok érdekeltek, hanem a fizikai méretek is.

Azokról azonban, amelyek a legjobban tetszettek, képtelenség volt kideríteni, hogy mekkorák. Ez indított arra, hogy alaposabban körülnézzek ezen a téren.

Rá kellett jönnöm, hogy korántsem egyedi a jelenség. Számtalan esetben a webáruházakban a fényképeken és a termék nevén kívül alig van használható információ a termékekről. Nem lehet tudni, hogy a flakonban, tégelyben, stb. hány gr, vagy ml anyag van, nem lehet tudni, hogy a pénztárca, mekkora és milyen belül, a faliórát milyen elem működteti, bizonyos speciális tisztítószereket hogyan kell használni, stb.

Vagyis sokszor a webáruházban vásárolni szándékozó számára fontos adatok egyszerűen hiányoznak. A másik véglet, amikor mindent a termék adatlapjára zsúfolunk, a szállítási módokat, a hitelre való vásárlás feltételeit, az éppen aktuális kedvezményeket és csak görgethetünk és görgethetünk lefelé …

Még az sem kreatív termékparaméterezés, amikor egy webáruházon belül a legkülönfélébb helyeken bukkannak fel az adatok. Például a mennyiség egyszer a kép alatt, egyszer táblázatban, egyszer a szövegbe elrejtve található. A használati útmutató, vagy az anyagösszetétel is hol itt, hol ott tűnik fel, gyakran a termék neve válik regényessé, mert több termékadatot is magában foglal.

Az is még csak a kezdet, amikor már minden – a vásárlónak fontos – információt feltüntetünk a webáruházban a termék adatlapján. A következő lépés, ezeknek átlátható és egységes rendszerben való bemutatása.  Amikor pedig még okosan ki is használjuk a termék paraméterek adta lehetőségeket, na, az már kreatív termékparaméterezés.

Nem is olyan régen a webáruházat menedzselők még csak szöveges termékparaméterekben gondolkodhattak. Akik azonban manapság Unas Webáruház motort használnak, azok számára szinte bármi lehet termékparaméter, nem csak szöveg, szám és szín, hanem intervallum, link, ikon és akár kép is.

Vegyük például az ikonokat! Általános tapasztalat, hogy az interneten vásárlók a szöveget inkább csak átfutják, de nem olvassák el, ráadásul a képi információkat könnyebben is idézik vissza. Ha például sportruházatot árulunk, akkor ikonokkal is jelezhetjük azt, hogy a termék vízlepergető, lélegző, szélálló, stb. Egy webáruház így is megadhatja, hogy milyen halfajta fogására alkalmas egy horog, milyen kategóriába tartozik egy DVD film, mire alkalmas egy fényképezőgép objektív.

Az intervallum típusú paraméterek előnyét jól ki lehet használni a játékok és a gyermekruházat terén, elektromos kerékpárok és robogók „hatótávolsága” esetén, készülékek üzemi hőmérsékletének megadásakor és még számtalan esetben. A gyermekeknek való termékek esetében a kiválasztás döntő tényezője az életkor, vagy a súly, ami általában tól–ig határok között mozog. Beírhatjuk ugyan a szövegbe is, aztán ugráljon a vásárló az árucikkek között, de sokkal kényelmesebbé tesszük a keresgélést, ha egy külön mezőbe visszük fel ezt az intervallumot. Miért is?

A paraméterek – beállítástól függően – szűrésre és összehasonlításra is alkalmasak. Ezzel a funkcióval nagy segítségére lehetünk a türelmetlen vásárlónak. Lehetővé válik az adott kategórián belül a releváns termékeket kiválogatása a kínálatból és azok összehasonlítása:

  • A vásárló néhány kattintással kiszűrheti a teljes kínálatból, a számára megfelelő méretű és színű, ráadásul szélálló dzsekiket, vagy a gyermeke súlyának megfelelő babaülést.
  • Az összehasonlító funkció használatával a vásárló egy felugró ablakban egymás mellett láthatja, mondjuk a neki tetsző futónadrágokat, vagy a gyermek korának megfelelő játékokat, és azoknak az összes olyan paraméterét, amelyekre beállítjuk az összehasonlítási lehetőséget. Ahol alkalmazhatóak, ott az ikonok még vizuálisan is megkönnyíthetik az összehasonlítást.

Mindehhez az is kell, hogy a termék tulajdonságait ne találomra jelenítsünk meg a különböző szövegrészekben, hanem a termék minden – a vásárló számára fontos – tulajdonságára hozzunk létre termékparamétert és azokat egyesével, ráadásul mindig ugyanabban a formátumban adjuk meg, egy póló méretétől, egy létra maximális magasságán át, egy futógép terhelhetőségéig.

Amikor szűrni szeretnénk valamilyen tulajdonságra és az nem numerikus, akkor mindig ugyanazt a kifejezést kell használnunk, máskülönben annyiféleképpen jelenik meg a szűrési listában, ahányféleképpen beírtuk és ugyanez érvényes a gépelési hibákra is. Ne írjuk például egyszer azt, hogy „antiallergén” máskor hogy „allergiamentes”, harmadszor, pedig hogy „nem okoz allergiát”, hanem minden ilyen tulajdonsággal rendelkező termék esetében használjuk ugyanazt a kifejezést!

A linkekkel is bánhatunk találékonyabban. A gyártó oldalára mutató linkek már teljesen megszokottak, de használhatjuk arra is, olyan információkat tegyük elérhetővé, amelyek több termékre is vonatkoznak (például mérettáblázat), vagy nagyon terjedelmesek (letölthető összeszerelési vagy üzembe helyezési útmutató). Vannak olyan termékek, amelyekről szakmai oldalakon tesztek jelennek meg, vagy valamelyik online média cikket ír róluk, stb. Ebben az esetben ilyen oldalakra is hivatkozhatunk.

Mikor lehet a termékparaméter kép jellegű? Ez a kérdés joggal merül fel, hiszen ha egy termékhez akár 10 képet is feltölthetünk, miért kellene még egy „képes adatmező” is? Megpróbáltam összeszedni ízelítőnek néhány példát. Az ékszertartó díszdobozok esetében a belső ékszerbetéten bemetszések vannak, ahová nyakláncot, karláncot, fülbevalót lehet befűzni, vagy beszúrni, és amelyek fényképen nem látszanak. Ilyenkor ábrákon mutatják be a bemetszések a jellegét és helyét. Akkor is segíthet, amikor nem lehet belülről lefényképezni valamit, mondjuk egy táskát, de lényegesek a belső zsebek és rekeszek, amit szintén ábrázolhatunk képen. Különböző lécek, csövek és rudak profiljáról sem érdemes olykor külön fényképet készíteni.

Az Unas webáruházakban lehetőség van arra is, hogy a termék egyes jellemzőinek alapján ún. típusokba rendezzük őket. Tételezzük fel, hogy van 10 féle póló modellünk és mindegyik legalább 5 féle színben kapható. Sokkal könnyebben átláthatóvá tesszük a kínálatot, ha az 50 féle pólót nem egyesével, hanem típusokba összevontan mutatjuk be. Ilyenkor nem 5 féle kerek nyakkivágású, rövid ujjú pólónk lesz, hanem csak egy, de annak 5 féle színváltozata.

Mindent összevetve, csak a képzeletünk szabja meg annak határait, hogy mennyi és milyen típusú információval látjuk el a webáruházunk látogatóit, vásárlóit a termékeinkkel kapcsolatban és hogyan könnyítjük meg a számukra legmegfelelőbb árucikk megtalálását és kiválasztását.

 

 

 

Tetszik vagy másokat is érdekelhet ez a téma? Oszd meg velük!


vagy szólj hozzá itt:

 

 

 


Már megint foglalkoznom kellene a webáruházzal is!

Meg kellene csinálni ... !
Jó lenne átgondolni ... !
Be kellett volna állítani ... !
Ki kellene találni ... !
Fel kell tölteni ... !
Valamikor már ideje lenne aktualizálni ... !
Már régen le kellett volna cserélni ... !
Na igen! De ki és mikor?
Webáruház figyelmeztetés!
Az Ön webáruházának menedzserre van szüksége! Felveszi a kapcsolatot a webáruház menedzserrel?

Blogértesítő

Szívesen küldök értesítőt az új blog bejegyzésekről, csak kérnie kell!

Nevem
E-mail címem
Email még egyszer

Az adatvédelemről itt olvashat!


Én és a Facebook

Én és a Google+

Google+