JOG-BLOG

A blogbejegyzéseimet is igyekeztem úgy rendszerezni, hogy könnyebben legyen megtalálható, ami érdekli Önt. A "JOG-BLOG" olyan bejegyzéseket foglal csokorba, amelyben a webáruházak működését érintő jogi információkat tartalmaznak.

Web Cookie Monster

Nem tudom, ki hogy van a cookie-kal. Engem, mint felhasználót a sírba kerget, hogy lassan minden oldal a sütik elfogadásával zargat. Aki eddig is tudta és tudja, annak azért felesleges ez a cécó. Aki meg nem tudta, az most sem tudja mit fogad el, hogy ne idegesítse a felugró csík, gyakran eltakarva, amit keresünk. Egyáltalán van olyan, hogy „cookie-törvény”?

Az a helyzet, hogy konkrétan nincs. Akkor mi van?

JogBlog

Hangos sajtóvisszhang (kb. ugyanazt a sajtótájékoztatót idézi be mindenki), de hogy mit is kellene csinálnunk, azt már nehezebb kibogozni. Én – egy kis segítséggel – megoldottam a dolgot és szeretnék segíteni a sorstársaknak. 

Változik a Fogyasztóvédelmi Törvény

Ismét változik a Fogyasztóvédelmi Törvény. A 2015. évi CXXXVII. törvény két törvényt is módosít. Az egyik

  • a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény; a másik
  • a kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló 2004. évi XXXIV. törvény

 

A kettő közül én természetesen az elsőt emelném ki. Az új törvény a Magyar Közlöny 102/2015. számában jelent meg 2015. július 13-án és a kihirdetésétkövető 60. napon lép érvénybe, vagyis, ha jól számoltam, akkor szeptember 10-én. Kiemelném belőle azokat, amelyeket rövid távon a legfontosabbnak tartok a webáruházak szempontjából.

 

 

 

Nem szabadulunk a versenyhátránytól

A napokban több online sajtócikk jelent meg, amelyek a karácsonyi bevásárlás során szerzett tapasztalatokat elemezgetik az e-kereskedelemben és persze próbálnak valamiféle jövőképet is felvázolni arra vonatkozóan.

Ezen cikkek egy részébe  belekeveredett egy olyan EU-s szabály, amely az ÁFA-val kapcsolatos, de nem úgy, ahogy azt egyes források bemutatják. Ezért gondoltam nem árt tisztázni!

2014.11.19 14:28
Kalóz webshop

Minden olyan céggel, vállalkozóval, aki hozzám fordul segítségért, előbb vagy utóbb a webáruház indítás vagy üzemeltetés jogi kereteire terelődik szó. Én általában mindenkit óva intek attól, hogy a webshopját a kötelező jogi kellékek nélkül indítsa el. Különösképpen az idei törvényi változások özöne után, amelyek egyúttal a bírságtételek növekedését is magukkal hozták.

Ennek ellenére az utóbbi hetekben végzett munkáim kapcsán - amikor a partnerek online piaci pozícióját igyekeztem felmérni - sorra futottam bele a teljes jogi nihilben működő webshop szerű képződményekbe.

A kukába megy a Google Adwords?

Tele a sajtó a reklámadóval. Mindenki magyaráz, elemez, informál. Van, aki kárörvendezik, hogy a Google és a Facebook  a füle botját sem mozdítja és van, aki felháborodik.  Ahogy az új adónemekkel lenni szokott, mindenki utálja és rúg rajta egyet, mindenki tudni véli, hogy hol a hiba benne, miért úgy sz…., ahogy van. Az átlag állampolgár akár örülhetne is, hogy nem az ő zsebében turkálnak, de valahogy mégsem teszi, mert a média nem szeretné, hogy bárki örüljön egy olyan adónak, amelynek javarészt ő a kárvallottja. Mindenesetre összeszedtem néhány érdekes felvetést a dologgal kapcsolatban.

Miből lesz a reklámadó?

Ez nem olyan egyszerű kérdés, amilyennek látszik. A reklámadóval már több blog bejegyzésben is foglalkoztam, amikor még csak megszületendőben volt az új adónem. Most azonban már igencsak él, mégpedig olyannyira, hogy az első bevallásokat már be is kellett nyújtani. Első körben nagyon úgy nézett ki, hogy már megint a legkisebbek húzzák a legrövidebbet. Most azonban úgy látszik – hogy bár az elsődleges szándék a határok meghúzása mögött nem feltétlenül ez volt – mégis egészen mikro vállalkozás barát lett.

Mi lesz ebből?Nemrég olvastam, hogy a Facebook új funkciót tesztel. Egyelőre csak Amerikában és egyelőre csak néhány termékkel, de nagyon valószínű, hogy nem várat magára túl sokat a dolog elterjedése.

 

 

 

A hirdetésekbe azonnal beépíthető lesz majd a „BUY” gomb. A rákattintással pedig többé nem a webáruházba érkezik meg a vásárolni szándékozó, hanem a Facebook elhagyása nélkül („without leaving Facebook”) történik meg a vásárlás és a fizetés is.

 

A Facebook azt ígéri, hogy természetesen szem előtt tartja az adatvédelmi szempontokat …

 

 

 

Több kérdés is felmerült bennem ezzel kapcsolatban!

Reklámadó helyett reklámadó

Tovább folytatódik a reklámadóról szóló törvény módosítgatása. Körülbelül egy hete írtam arról, hogy úgy tűnik mi fizetünk majd adót a Google és a Facebook helyett.

Az akkori elképzelések szerint havi 25 000 Ft-os reklámköltség fölött annak 20 %-át kellett volna adóként bevallani és kifizetni, amennyiben nem rendelkezünk nyilatkozattal arról, hogy az említett cégek befizették azt.

Nagyon úgy tűnik, hogy ez az elképzelés nem csak minket sokkolt, hanem másokat is. Például olyan magánszemélyeket, akik 2,5 millió forint felett hirdetnek a Google Adwords és a Facebook rendszerében.

Webáruházasok fizetik a reklámadót a Google helyett?

2014 a webáruházasok fekete éve lesz? Cikkek özöne jelent meg az utóbbi időben arról, hogy növekszik a kiskereskedelemi forgalom (végre valahára 2008-at követően) és különösen az online kiskereskedelemé. Mégsem mondanám az idei évet olyan nagyon kedvezőnek a webáruházasok számára.

Jött először a törvényváltozások özöne, a Ptk.-tól kezdve a fogyasztóvédelmi törvényig, úgyhogy alig győztük a követni az ÁSZF változással és technikai megoldásokkal.

Most meg úgy tűnik, hogy a Google helyett mi fizetjük a reklámadót.

ÁFA mentes postai szolgáltatás ÁFA-ja

A cím első olvasatban talán ellentmondásosnak tűnik, de nem az. Többször szóba került már webáruház tulajdonosok, webáruházat üzemeltetők körében, hogy vajon hogyan kell a számlát kiállítani akkor, amikor ÁFA mentes postai szolgáltatást  vesznek igénybe a webshop-ban megrendelt termékek kiszállításához.

Vagyis ajánlott levélként küldik el a megrendelőknek az árut.  Egyeseknek az az álláspontja, hogy mivel ÁFA mentes szolgáltatásról van szó, nem kell ÁFA-t felszámítani utána, amikor szállítási költségként továbbszámlázzuk a vásárlónak. Sajnos nincs igazuk!

Változás a 2001. évi CVIII. törvényben

Sok szó esik manapság a webáruházas berkekben a 45/2014-es Kormányrendeletről. Az új Ptk. is tartalmaz azonban  olyan dolgokat, amelyet szem előtt kell tartanunk.

 

A fogyasztó meghatározásán túl, a XVI. Fejezet az elektronikusúton történő szerződéskötés különös szabályait taglalja..

Hogyan határozza meg az új Ptk. a fogyasztó fogalmát?

 

Elgondolkodtató rendelkezése a 45/2014. Kormányrendeletnek az, hogy a fogyasztó fogalmának meghatározásakor a Polgári Törvénykönyvre utal.

 

A 2014. március 15-én életbe lépő új Ptk. 8:1 paragrafusa értelmében a „fogyasztó: a szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körén kívül eljáró természetes személy.

2014.03.11 13:14
E-kaloz

 

Habár sokan félünk, hogy a webáruházak életét alaposan felforgató 45/2014. Kormányrendelet az eddig is tapasztalt – fogyasztóvédelmi jogokkal való – visszaélések kockázatát jelentősen növeli, tartalmaz „e-kalózkodás” elleni paragrafust is.

Elállási jog a 45/2014-es Kormányrendeletben

Most a 45/2014. Kormányrendelet által okozott változások szolgáltatják a témát. A kormányrendelet abból a célból született, hogy a 2011/83/EU Európai Uniós irányelvek beépüljenek a magyar jogba.

Talán a legfontosabb változások – amelyeket webáruházas körökben már régóta rebesgetnek – az elállással kapcsolatosak.

Változás a 2001. évi CVIII. törvényben

Rengeteg a változás a webáruházak működését befolyásoló jogi környezetben és a tét sem kicsi. A fogyasztóvédelmi kihágások bírság vonzata fél millió forintig terjedhet, hasonlóképpen a spam (kéretlen elektronikus tartalom) küldéséhez.

A 45/2014. Kormányrendeleten kívül hatással van az életünkre a Polgári Törvénykönyv változása is.

Ezeknek a változásoknak a hatására 2014. június 13-ig kell a szerződéses feltételeinket módosítani és a vásárlási folyamatot is több helyen megváltoztatni.

Van azonban egy olyan dolog, amely már 2014. január 1. óta ketyeg.

Változás a 2001. évi CVIII. törvényben

Ismét változott a webáruházat üzemeltetők életét érintő egyik fontos törvény: a 2001. évi CVIII. törvény az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások és az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről.

Az egyik lényeges változás a kötelezően közzé teendő adatok körét bővíti ki a tárhelyet biztosító szolgáltató adataival.

Teljesen új elem a törvényben a kiskorúak védelméről és Gyermekvédelmi Internet-kerekasztalról szóló rész.

 

 

Már megint foglalkoznom kellene a webáruházzal is!

Meg kellene csinálni ... !
Jó lenne átgondolni ... !
Be kellett volna állítani ... !
Ki kellene találni ... !
Fel kell tölteni ... !
Valamikor már ideje lenne aktualizálni ... !
Már régen le kellett volna cserélni ... !
Na igen! De ki és mikor?
Webáruház figyelmeztetés!
Az Ön webáruházának menedzserre van szüksége! Felveszi a kapcsolatot a webáruház menedzserrel?

Blogértesítő

Szívesen küldök értesítőt az új blog bejegyzésekről, csak kérnie kell!

Nevem
E-mail címem
Email még egyszer

Az adatvédelemről itt olvashat!


Én és a Facebook

Én és a Google+

Google+