BOLT-BLOG

2016.03.09 15:53
Mikor ne indíts webáruházat? Tények és vélemény.
Online kiskereskedelmi piac

Néhány nappal ezelőtt jelent meg a GKI Digital és az Árukereső.hu közös, Online Kiskereskedelmi Index kutatás-sorozatának idei első felmérése. Ebből szeretnék néhány adatot kiemelni, amely megerősít bennem egy régebb óta érlelődő gondolatot. Tények és vélemény:

TÉNYEK

A forgalom
A tavalyi évben az online kiskereskedelem bővülése 16 % -os volt és összesen 270 milliárd forint forgalmat jelent. Ez a forgalom ~ 26 millió tranzakcióból származik, az átlagos kosárérték kb. 10 100 Ft (2014-ben 8 400 Ft). A teljes éves forgalom 37 %-a összpontosul az utolsó negyedévre.

 

A vásárlók
A fenti értékeket 2,4 millió online vásárló „hozta” össze, akiknek csak 25-27 %-a budapesti. Az új belépők aránya – tehát akik először vásároltak az Interneten – már mindössze csak 4 % , vagyis a 2,5 milliós vásárlói szám ugrásszerű növekedésére nem lehet számítani az elkövetkezendő években.
Figyelem!
A vásárlók 63 %-a egy adott webáruházban csak egy alkalommal vásárolt 2015-ben!
A vásárlók harmada vásárolt legalább egyszer a mobil telefonját használva!

 

A piaci szereplők
Kb. 4200-4500 magyar nyelvű és forint árazású webshop kínálja portékáit, de a teljes forgalom több mint harmadát a 10 legnagyobb online kereskedő adja, a 100 legnagyobb pedig kicsivel több mint a felét. A legnagyobb szektorok: 1) a műszaki cikkek, 2) a számítástechnika, 3) a játék és kultúra, 4) a divat és sport, 5) a szépség és egészség, 6) az otthon és kert. Ezen szektorok forgalma adja a teljes online kiskereskedelmi forgalom csaknem 70 %-át.

Mit mondanak nekem ezek az adatok? Talán furcsán fog hangzani olyasvalakinek a szájából, aki webáruházak indítását is támogatja, de Petőfi gyakran idézett sorai jutnak az eszembe:

„Ne fogjon senki könnyelműen
A húrok pengetésihez!
Nagy munkát vállai az magára,
Ki most kezébe lantot vesz.”

 

VÉLEMÉNY

A tanulmány összefoglalójában van egy olyan mondat, hogy a növekedés – amely az online vásárlás iránti bizalom erősödéséből is fakad – lendületet adhat a kisebbeknek is, ami jó hatással van a választékra és csökkenti a piaci koncentrációt. Na, ez nagyon érdekes következtetés, főképpen a TOP 10 piaci részesedésének (~30 %) a függvényében, ami 2014-ben még alig haladta meg a 20 %-ot.

Őszintén szólva én a trendekből egyáltalán nem arra következtetek, hogy a piaci koncentráció csökkeni fog. Ha végigtekintünk az elmúlt évek Google „mesterkedésein”, azok is általában a régebbi és nagyobb online szereplőknek kedveznek.

A long tail megölése a keresési javaslatok megjelenítésével, a SEO folyamatos nehezítése és a találati oldalakon az organikus találati eredmények egyre kisebb helyre való szorítása mind a tömegtermékeket kínáló nagyobb szereplőknek kedvez.

A Google Adwords közelmúltban történt „átszervezése” (a hirdetések eltűntetése a jobb oldali sávból és a 4 legrelevánsabb ajánlat felül történő megjelenítése) sok szakértő szerint újabb lépés az organikus találatok között való megjelenési lehetőségek visszaszorításának és az átkattintási költségek (CPC) felhajtásának irányába.

Egyelőre még ellentmondóak az első vélemények és tapasztalatok, de a szakértők többsége arra számít, hogy a legfelső négy helyért való licitálást csak a nagyobbak fogják bírni a méretgazdaságosság elve alapján. A vállalkozások jelentős százaléka számára egyszerűen képtelenség lesz megtérülő Google Adwords kampányokat futtatni.

Ráadásul mind az organikus találati lista sorrendje, mind pedig a hirdetések minőségi mutatói függenek olyan további tényezőktől, amelyekben az új webáruházak (új domain, kevés tartalom, kevés link, stb.) alulmaradnak a régebbiekkel szemben. Az ár-összehasonlító oldalak ténykedése szintén a kicsik és kezdők ellen dolgozik, hiszen az ő releváns oldalaik is előbb fognak megjelenni – akár a hirdetések, akár a keresési találatok – között, mint a kereskedőé.

Amint szintén látszik az adatokból, hogy a vásárlók száma jelentősen növekedni a következőkben már nem fog, várhatóan talán néhány százezernyi lesz még a többlet.

Azt már régen tudjuk – akik több éve dolgozunk ebben az iparágban-, hogy vásárlói hűség NEM létezik. Részben mert az elsődleges döntési tényező az ár, másrészt mert a vásárlóknak egy hét múlva fogalmuk sincs honnan rendeltek. És amikor a legközelebb ismét szükségük lesz arra a bizonyos dologra, akkor az első linkre, vagy hirdetésre rákattintanak, amit eléjük hoz a böngészőjük.

Ezt igazolja az a tény, hogy a vásárlók több mint 60 %-a egy adott webáruházban csak egyszer vásárol évente.

Egyszóval az online piaci környezet egyáltalán nem kedvez az új belépőknek. Ezért szoktak néhányan megsértődni, amikor azt mondom, hogy ha
- a 20. vagy 50. vagy netán 100. webáruház akar lenni, aki már működik az adott termék piacán;
- azzal a reménnyel, hogy a frissen megnyitott webáruházába ingyen és minden erőfeszítés nélkül tódulnak majd a vásárlók;
- a főállása vagy a gyerek mellett „műkedvelőként”;
- az alapvető online marketing ismeretek és stratégia nélkül;
- néhány tízezer forinttal a zsebében
akar webáruházat nyitni, akkor inkább NEEEEEEEEEEEEE!

 

Tetszik vagy másokat is érdekelhet ez a téma? Oszd meg velük!

vagy szólj hozzá itt:

 

Már megint foglalkoznom kellene a webáruházzal is!

Meg kellene csinálni ... !
Jó lenne átgondolni ... !
Be kellett volna állítani ... !
Ki kellene találni ... !
Fel kell tölteni ... !
Valamikor már ideje lenne aktualizálni ... !
Már régen le kellett volna cserélni ... !
Na igen! De ki és mikor?
Webáruház figyelmeztetés!
Az Ön webáruházának menedzserre van szüksége! Felveszi a kapcsolatot a webáruház menedzserrel?

Blogértesítő

Szívesen küldök értesítőt az új blog bejegyzésekről, csak kérnie kell!

Nevem
E-mail címem
Email még egyszer

Az adatvédelemről itt olvashat!


Én és a Facebook

Én és a Google+

Google+