JOG-BLOG

2016.02.17 14:11
Online Vitarendezési Platform
JogBlog

Hangos sajtóvisszhang (kb. ugyanazt a sajtótájékoztatót idézi be mindenki), de hogy mit is kellene csinálnunk, azt már nehezebb kibogozni. Én – egy kis segítséggel – megoldottam a dolgot és szeretnék segíteni a sorstársaknak. 

(Segítségem részben a Fogyasztó Barát volt, akit mindenképpen ajánlok minden webáruház tulajdonos figyelmébe. Egyszerű és bírsággaranciás megoldás, ráadásul az ügyvédi díjakhoz képest nagyon olcsón!)

 

Tehát először is a jogi alapok: Az Európai Parlament és Tanács 524/2013/EU rendelete azzal a céllal készült, hogy a határon átnyúló online „ügyeletekből” eredő vitás kérdéseket gyorsan és ingyen, bírósági eljárás nélkül lehessen rendezni.

 

Ezért az Európai Bizottság létrehozott és működtet egy ún. Európai Online Vitarendezési Platformot. Ezen az online felületen minden fogyasztó a saját nyelvén, néhány adat megadásával benyújthatja a panaszát, ami például egy webáruházban történt megrendeléssel kapcsolatos.

 

Két törvény is módosult emiatt: a Fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. Törvény és a Az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. Törvény.

 

 

Mire figyeljünk?

 

1)      Az Európai Online Vitarendezési Platform  Magyarországon lehetőséget kínál mind a belföldi, mind pedig a határon átnyúló, online adásvételi vagy szolgáltatási szerződéssel összefüggő fogyasztói jogviták rendezésére.

 

2)      Az EU rendelet minden - az Unióban letelepedett - online kereskedőnek és piactérnek kötelezővé teszi az online vitarendezési platformra mutató link elhelyezését a honlapon. Ez az a link, tedd ki Te is:

 

https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.home.show&lng=HU

 

 

3)      További előírás, hogy mindazon – az Unióban letelepedett – online kereskedőknek, kereskedőknek, akik kötelesek egy vagy több alternatív vitarendezési fórumot igénybe venni a fogyasztókkal fennálló vitáik rendezéséhez, vagy erre kötelezettséget vállalnak, tájékoztatniuk kell a fogyasztókat az online vitarendezési platform létezéséről, valamint arról a lehetőségről, hogy az online vitarendezési platform felhasználható a vitáik rendezéséhez. Emellett az online vitarendezési platformra mutató elektronikus linket kell megjeleníteniük honlapjukon, illetve, ha az ajánlatot e-mailben teszik, akkor az adott e-mailben. Ezt az információt fel kell tüntetni adott esetben az online adásvételi vagy szolgáltatási szerződés általános feltételei között is.

 

Mivel Magyarországon a fogyasztóvédelemről szóló törvény előírja a vállalkozások együttműködési kötelezettségét a békéltető testületi eljárásokban (29. paragrafus, (11) bek.) ezért nekünk célszerű az ÁSZF-be is bele kell tennünk a tájékoztatást a platform létezéséről és a linket.

 

4)      Érdekesség: Az 524/2013/EU rendelet elvileg lehetővé teszi, hogy kereskedők is igénybe vegyék a platformot azokban a tagállamokban, ahol a helyi jogi környezet ezt lehetővé teszi. „Természetesen” Magyarországon a kereskedő nem élhet ezzel a lehetőséggel, nálunk kizárólag a fogyasztó kezdeményezésére indul eljárás.

 

5)      A fogyasztó definíciója a békéltető testületi eljárásban más, mint „alapban”:  „… fogyasztónak minősül a fentieken túlmenően az önálló foglalkozásán és gazdasági tevékenységi körén kívül eső célok érdekében eljáró, külön törvény szerinti civil szervezet, egyházi jogi személy, társasház, lakásszövetkezet, mikro, kis- és középvállalkozás is, amely árut vesz, rendel, kap, használ, igénybe vesz vagy az áruval kapcsolatos kereskedelmi kommunikáció, ajánlat címzettje.”

 

A Budapesti Békéltető testület egészen jó „kisokosa” itt található: KISOKOS >>>

 

 

Tetszik vagy másokat is érdekelhet ez a téma? Oszd meg velük!

vagy szólj hozzá itt:

 

Már megint foglalkoznom kellene a webáruházzal is!

Meg kellene csinálni ... !
Jó lenne átgondolni ... !
Be kellett volna állítani ... !
Ki kellene találni ... !
Fel kell tölteni ... !
Valamikor már ideje lenne aktualizálni ... !
Már régen le kellett volna cserélni ... !
Na igen! De ki és mikor?
Webáruház figyelmeztetés!
Az Ön webáruházának menedzserre van szüksége! Felveszi a kapcsolatot a webáruház menedzserrel?

Blogértesítő

Szívesen küldök értesítőt az új blog bejegyzésekről, csak kérnie kell!

Nevem
E-mail címem
Email még egyszer

Az adatvédelemről itt olvashat!


Én és a Facebook

Én és a Google+

Google+