JOG-BLOG
2014.03.10 13:01

Az elállási jog a 45/2014. Kormányrendeletben

Elállási jog a 45/2014-es Kormányrendeletben

Most a 45/2014. Kormányrendelet által okozott változások szolgáltatják a témát. A kormányrendelet abból a célból született, hogy a 2011/83/EU Európai Uniós irányelvek beépüljenek a magyar jogba.

Talán a legfontosabb változások – amelyeket webáruházas körökben már régóta rebesgetnek – az elállással kapcsolatosak.

Alapvető változás, hogy 8 munkanapról 14 naptári napra nő az indoklás nélküli elállás lehetősége az elektronikus kereskedelemben. Ráadásul a vevőnek az elállás tényének bejelentését követően újabb 14 napja van arra, hogy visszaküldje az árut. Ez azt is jelenti, hogy a jogával nem élő, hanem visszaélő fogyasztó összesen majdnem 1 hónapon keresztül használhat valamit ellenszolgáltatás nélkül. A visszaélésekkel más blogbejegyzés is foglalkozik.

Természetesen – ahogy eddig is – most van jó néhány olyan termék, amely esetében nem gyakorolható az elállás joga, de többségünknek fel kell készülnünk arra, hogy az új rendeletnek 2014. június 13-tól kezdve megfeleljünk.

A webáruházi oldalon – praktikusan a szerződési feltételek vonatkozó részében – az elállási jogról tájékoztatást kell adnunk, különben az elállási jog gyakorlására szabott határidő extrém módon meghosszabbodik 12 hónapra.

A vevő egy általunk biztosított formanyomtatványon jelentheti be, hogy élni kíván az elállás jogával, vagy más „az erre vonatkozó egyértelmű nyilatkozat útján gyakorolhatja” ezen jogát.

Nekünk a nyilatkozat megküldésétől számított 14 napon belül kell visszatérítenünk a termék vagy termékek árát és a kiszállítás díját. Természetesen csak akkor, ha a termék addigra már visszaérkezett hozzánk. Amennyiben nem érkezik vissza hozzánk az áru, akkor a vevőnek bizonyítania kell a visszaküldés tényét.

Figyelem ez is nagyon fontos! Amennyiben a szerződéses feltételek között nem tájékoztatjuk a vevőt arról, hogy a visszaküldés költségeit neki kell viselnie, akkor ezt is bebuktuk. Amikor pedig a terméket a kereskedő juttatja el a vevőhöz, mert az postai úton nem szállítható, akkor neki kell gondoskodnia a visszaszállításról is. Ebben az esetben a visszafizetést nem késleltethetjük, 14 napon belül akkor is meg kell tennünk, ha még nem hoztuk vissza az árut.

 Picit talán enyhít az aggodalmainkon, hogy amennyiben a vevő extra szállítási szolgáltatásokat – például sürgősségi szállítást – kért, akkor nem vagyunk kötelesek a teljes összeget visszafizetni, csak az alap fuvardíjat. A törvény ezt így fogalmazza meg: „Ha a fogyasztó kifejezetten a legkevésbé költséges szokásos fuvarozási módtól eltérő fuvarozási módot választ, a vállalkozás nem köteles visszatéríteni az ebből eredő többletköltségeket.”

Szót kell még ejtenünk az értékcsökkenésről, ami nekünk, e-kereskedőknek a legnagyobb szívfájdalmunk. Hiszen az elállási jog gyakorlása során legtöbbször hibátlan terméket kapunk vissza, amelyet mégsem tudunk ismét értékesíteni. Vagyis nem csak a hasznunk marad el, de kifejezetten kárunk keletkezik. Az új rendelet sem változtat ezen és így fogalmaz: „A fogyasztó csak a termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó használatból eredő értékcsökkenésért felel.” A termékek többsége esetén – mivel a csomagolás felbontása és akár az egyszeri használatbavétel is újra eladhatatlanná teszi – ez gyakorlatilag a nulla értékre való csökkenést is lehetővé tesz. Aki azon kevés kivételek közé tartozna, akinek még számítana, milyen állapotban kapja vissza az árut, az abban esetben eshet el az esetlegesen tönkretett, „leharcolt” áru értékétől, ha nem tájékoztatja a vevőt az elállással kapcsolatos jogairól a weboldalán.

Ezzel még koránt sincs vége a minket érintő változásoknak, hamarosan várhatóak újabb blog bejegyzések ebben a témában!

 

Tetszik vagy másokat is érdekelhet ez a téma? Oszd meg velük!
vagy szólj hozzá itt:

 

Már megint foglalkoznom kellene a webáruházzal is!

Meg kellene csinálni ... !
Jó lenne átgondolni ... !
Be kellett volna állítani ... !
Ki kellene találni ... !
Fel kell tölteni ... !
Valamikor már ideje lenne aktualizálni ... !
Már régen le kellett volna cserélni ... !
Na igen! De ki és mikor?
Webáruház figyelmeztetés!
Az Ön webáruházának menedzserre van szüksége! Felveszi a kapcsolatot a webáruház menedzserrel?

Blogértesítő

Szívesen küldök értesítőt az új blog bejegyzésekről, csak kérnie kell!

Nevem
E-mail címem
Email még egyszer

Az adatvédelemről itt olvashat!


Én és a Facebook

Én és a Google+

Google+