BOLT-BLOG

2015.01.19 10:21
Elmúlt a Karácsony, elmúlt a veszély?
2014 webáruházas szemmel

Decemberben elborították az online médiát a webshopokban való vásárlás kockázatait boncolgató és az e-kereskedelem 2014-re várható eredményeinek jósolgatását célzó írásművek. Tulajdonképpen teljesen egyformák voltak, egyetlen új gondolat nem volt egyikben sem, ugyanazt a szókészletet egyszer így, egyszer úgy borították ki és rendezték össze.

Úgy tűnik azonban, hogy a Karácsony elmúltával a webáruházakban való vásárlás veszélye is elmúlt, mert januári keltezéssel már nem olvashatunk a szezont a fazonnal, a webshopban való vásárlást a bankkártyás fizetéssel, és a több ezer tranzakcióval rendelkező vaterás álmagánszemély tevékenységét a legális webáruházakkal összemosó „objektív tájékoztatást” nyújtó cikkeket.

Gondoltam, ezt a csöndes időszakot arra használom fel, hogy valamiféle webshopos évértékelőt tartsak. Íme a 2014 webáruházas szemszögből!

Bővült a kötelezően közzé teendő adatok köre
2014. január 1-től a webáruház üzemeltetőjének kötelezően közzé teendő adatai mellett a tárhely szolgáltató adatait is meg kell jeleníteni.

Új Ptk.
2014. március 14-től új Polgári Törvénykönyvünk van. Több paragrafusa is érint minket így vagy úgy, de talán a legfontosabbak a következőek:

A fogyasztó definíciója, amely alapján a céges vásárlások köre kívül esik az elállási jogon. Az ÁSZF minden olyan feltétele semmis, amelyik nem egyértelmű.

EU irányelv és a 45/2014 Kormányrendelet
2014 júniusában lépett életbe az új Kormányrendelet, amely a2011/83/EU irányelv alapján szabályozta a webes kereskedelmet és az online szolgáltatásokat. A legfontosabb és legnagyobb visszhangot keltett része ennek az elállási joggal kapcsolatos. Ezt nem taglalnám itt részletesen, mert egy 2014. március blog bejegyzésben ezt már megtettem, beleértve a webshop tulajdonosok főbb aggodalmait is.

Inkább egy olyan dolgot említenék meg, amellyel nem nagyon foglalkozott eddig senki. A tavalyi évben – a rendelet érvénybelépéséhez közeledve – rengeteg cikk jelent meg, és ahogy az lenni a szokott, a média a legnagyobb webáruházak véleményét leste ebben az ügyben. Akik természetesen majdnem mind azt nyilatkozták, hogy mindez csak pozitív, hiszen erősíti a bizalmat az Internetes kereskedelem irányába és nekik ebből semmiféle problémájuk nem származik.

Ehhez képest több – ezekben a webáruházakban rendszeresen vásárló - ismerősömtől is olyan információk jutottak el hozzám, hogy többször is kaptak egyértelműen felbontott csomagolású árut, főképpen műszaki cikkeket.  Ezek szerint azért nem okoz gondot az elállási jog gyakorlása folytán visszaküldött termék, mert azt úgy, ahogy van, újraértékesítik. Felbontva, kipróbálva, stb. Hát így már érthető.


A reklámadó
Még le sem csengett az előző jogi vihar, megérkeztek a reklámadóról szóló első hírek. Ezt sem vesézném ki most részletesen, mert többször is írtam már róla, hogy milyen hatásai lehetnek a webshopokra.  Amit viszont megemlítenék, hogy a mai napig is többféle értelmezésben alkalmazzák, és rengeteg adminisztrációval jár. Egy egyszerű bannercserét (is) magában foglaló együttműködés két webshop között például végeláthatatlan szerződéses klauzulákat és keresztbe-kasul számlázást igényel, ha be akarjuk tartani.

A média uborkaszezon (bármikor az év során)
Aztán persze voltak olyan hetek is a nyár folyamán és ősszel, amikor nem történt semmi, de a média ekkor is ki van téve a klikk-teljesítmény kényszerének. Néhány nagy portálon ekkor születtek a nagy ötletek, hogyan buzdítsák az online vásárlót az újsütetű jogaival való visszaélésre és adjanak tippeket hogyan okozzon kárt a webáruházaknak. Például:

„Kell egy fényképező a nyaraláshoz? Vegyen online, majd küldje vissza.” (Forrás:index.hu)

„Nagy veszély leselkedik rád az online vásárlás során …” (Forrás: femina.hu)


SEO-Google Shopping
Az előzőekben említettekhez képest lényegesen nagyobb csendben folytatódott 2014-ben az a változás, amely az organikus kereső találatok első oldalán való megjelenést teszi egyre nehezebbé. A Google különféle állatkái (Kolibri, Panda, Pingvin) már évek óta azon ténykednek, hogy addig hatékony SEO eljárásokat „törvényen kívül” helyezzenek és egyre költségesebbé és hosszadalmasabbá tegyék a keresőoptimalizálási munkát. Lassan olyannyira költségessé és hosszadalmassá, hogy meg se érje.

Természetesen mindezt a felhasználói keresések minőségjavításának jelszavával teszi, de azért vegyük észre, hogy valójában mi is történik: az organikus találatok számára „fenntartott” hely folyamatosan csökken a képernyőn a fizetett megjelenések javára.

Az i-re pontot várhatóan a Google Shopping megjelenése teszi majd fel, amikor képernyő felső harmadában fizetett termékmegjelenítések lesznek, jobb oldalon szöveges hirdetések. Ezzel az organikus találatok a képernyő kb. negyedére és a legértéktelenebb részre szorulnak vissza.

Azt hiszem, ez lehet a kegyelemdöfés a SEO számára.

Shopify
Az ősz folyamán megjelent a Facebook Shopify. Nem igazán alkalmas arra, hogy Magyarországon legális webáruházat üzemeltessünk a segítségével. Arra azonban tökéletes, hogy a szürkés-fekete módszerek további virágzását elősegítse és az adócsalás melegágya lehessen. Sok más eddig már a webáruház tulajdonosok jól ismert platformhoz hasonlóan a hatóságok ezzel sem tudnak majd túl sokat kezdeni, ha egyáltalán észrevették a létezését.

Black Friday
Amíg 2013-ban az DotcommerceDay uralta a Karácsonyt megelőző időszak híreit, 2014-ben szinte nem is hallottunk róla. Ezzel szemben a Black Friday robbant be a köztudatba. Mégpedig az Internetes vásárlás iránti bizalom erősítésének szempontjából nem egyértelműen pozitív módon. Mivel nagy piaci szereplőkről van szó, a média nem merte túltupírozni az eseményeket, de az egyik webshop rendszer „bedőlése” a kritikus napon szinte az egész országot foglalkoztatta. Arról is jelentek meg óvatos írások, hogy a hatalmas árleszállítások miatt megrendelt áruk nagy részéből nem lehetett ajándék, mert nem tudott időben eljutni a vásárlóhoz.

A karácsonyi hírhiány
Hasonlóképpen a nyári hírhiányos időszakhoz a Karácsony körüli időszak is a webshopokban való vásárlás kockázatairól szóló okoskodásokkal telt, de ezt a bevezetőben már említettem

Vasárnapi boltbezárás
December végén már elért minket a vasárnapi boltbezárás média előszele is, amely részben azt vetítette előre, hogy az online kereskedelem lehet a nyertese ennek a dolognak. Hát nem tudom. A webáruházak 99 %-a jelenleg sem teljesít megrendelést vasárnap, merthogy a futárcégek és a posta is csak munkanapokon szállít. Az pedig, hogy a magyar polgár vajon a hétfő-szombati időszakra osztja be a vásárolni valóját, vagy pedig vasárnap majd inkább online rendel, hát azt nem tudom ki jósolja meg. Én nem.

Tetszik vagy másokat is érdekelhet ez a téma? Oszd meg velük!

vagy szólj hozzá itt:

 

Már megint foglalkoznom kellene a webáruházzal is!

Meg kellene csinálni ... !
Jó lenne átgondolni ... !
Be kellett volna állítani ... !
Ki kellene találni ... !
Fel kell tölteni ... !
Valamikor már ideje lenne aktualizálni ... !
Már régen le kellett volna cserélni ... !
Na igen! De ki és mikor?
Webáruház figyelmeztetés!
Az Ön webáruházának menedzserre van szüksége! Felveszi a kapcsolatot a webáruház menedzserrel?

Blogértesítő

Szívesen küldök értesítőt az új blog bejegyzésekről, csak kérnie kell!

Nevem
E-mail címem
Email még egyszer

Az adatvédelemről itt olvashat!


Én és a Facebook

Én és a Google+

Google+