BOLT-BLOG

2014.10.14 12:37
Én rendelek, Te fizetsz!

Egy webáruház menedzser gondolatai néhány árazási dilemmával kapcsolatban

.

Akkor tulajdonképpen ki is fizet?

 

A webáruházak gazdaságos üzemeltetése felvet néhány olyan kérdést is, amire első körben nem is gondolnak azok, akik hagyományos boltot tartanak fenn. Aki most indít webshopot, annak célszerű előre átgondolni, aki pedig már évek óta üzemeltet webáruházat, annak talán segít tisztábban látni, ha kicsit körbejárjuk a témát: nevezetesen azt, hogy tulajdonképpen miért is fizet egy online vásárló.

 

.

Gondolatok az ingyen szállításról

 

Valamikor 2010 táján a webáruházas konferenciákon a csapból is azt folyt, hogy a webáruházak hátrányban vannak a „fizikai boltokhoz képest”. Mégpedig azért, mert a kiszállítás díja hozzáadódik a megrendelés értékéhez és ezért választják sokan a személyes átvételt és a hagyományos boltokban való vásárlást.

(Kicsi talán „off topic”, de az én személyes véleményem az, hogy a webshopos vállalkozások hibát követtek akkor, amikor a kezdetektől nem próbálták tanítani, oktatni a vásárlóikat. Nem igyekeztünk elmondani nekik, hogy amikor autóba ülnek azért, hogy elmenjenek valamit megvenni, az sincs ingyen. Nem próbáltuk mérlegelésre késztetni őket, hogy az idejük és kényelmük feláldozása mennyit ér meg a számukra. Sőt még talán azt is elmondhatnánk magunkról, hogy környezetkímélőbb egy webáruházból rendelni, mint autóba ülni és elindulni vásárolni. Aki azt gondolja, hogy a vásárlóink ezt maguktól is tudják, azoknak a saját tapasztalatomból, sok-sok vásárlóval való beszélgetésből adódóan elmondhatom: sajnos nem így van.)

 

Mindenesetre jött a nagy ötlet: az ingyen szállítás!

(Még cégek is alapultak ill. alapulnak ma is arra, hogy mi ingyen adjunk valamit!)

Mivel azonban a webáruházak elenyésző részének van saját szállító „melléküzemága”, a szállítás nekünk pénzbe kerül, és ha nem fizettetjük ki a megrendelővel, akkor előbb-utóbb tönkremegyünk. Vagyis muszáj a költségnövekedést az árainkban ellensúlyoznunk.

Amikor pedig ez megtörténik, akkor elveszítjük azt az árelőnyünket, amelyet éppen abból adódóan tudnánk nyújtani a vásárlóinknak, hogy a mi infrastruktúránk esetleg olcsóbb, mint egy fizikai bolt fenntartása. Ráadásul a különböző súlyú és tulajdonságú termékeknek különböző lehet a szállítási díja. Ezzel két dolgot tehetünk, vagy figyelembe vesszük ezt és termékekre lebontva kidolgozzuk a költségleosztási metódust, vagy egy átlagszorzóval nyakon öntjük az egészet.

Utóbbi esetben következik be az, hogy a vásárlók nem azért fizetnek, amit valójában igénybe is vesznek. Például, amikor valaki személyesen veszi át a megrendelését, vagy könnyű és egyszerűen szállítható terméket rendel, az fizet mások csomagjának kiszállításáért is.

Ugyanez történik akkor is, ha nem akarunk egy bonyolult - súlytól, értéktől, kezelési módtól, stb. függő - szállítási költség táblázatot a vásárló orra elé dugni, és ezért „kiegyenesítjük” azt.

Hasonlóképpen ez a helyzet, amikor egy promóciót alapozunk az ingyenes szállításra. Amikor nincs promóció, akkor az ott elszenvedett veszteséget pótolnunk kell.

Talán ez az oka annak, hogy az ingyenes kiszállítás csak a nagy értékű termékek körében van folyamatosan jelen, ahol az árrés bőven fedezi a kiszállítás költségeit és marad profit. Minden más esetben inkább csak promóciós jelleggel lehet találkozni vele, időszakos akcióként vagy lojalitás-növelő eszközként. Bárhogyan is jelenik meg azonban, valakinek valamikor meg kell fizetnie!

 

Gondolatok a kis értékű megrendelésekről

 

Sok webáruházban lehetnek olyan árucikkek, amelyeket már kiszámlázni sem éri meg (Apropó! Kiszámolta már, hogy mennyibe kerül egy számla kiállítása?), nemhogy becsomagolni, ráadásul még el is küldeni. Fokozottan igaz ez akkor, ha nem fizettetjük ki teljes egészében a szállítás költségét a vásárlóval, vagy netán teljesen ingyen van a kiszállítás.

Még a nagyobb értékű termékeket forgalmazó webshopokban is előfordulhat, hogy kiegészítő jellegű dolgokat árulnak, amelyeket kifejezetten az „alaptermék” mellé szánnak. Mégis akadnak olyanok, akiknek éppen ezekre a filléres kiegészítőkre fáj a foguk. Mit tehetünk ilyenkor?

 

1. Amikor elenyésző az ilyen cikkek megrendelése a többihez képest, akkor legyinthetünk is és azt mondhatjuk, még belefér!

2. A másik véglet, ha beállítunk egy limitet a webáruházunkban, amely alatt egyszerűen nem engedjük leadni a megrendelést. Ez az a megoldás, az előzőhöz hasonlóan szinte semmi erőforrás ráfordítással nem jár.

3. Nyúlhatunk az előbb már boncolgatott áremeléshez is.  Belőhetjük az átlagos árrésünket, úgy hogy beleférjenek a kisösszegű megrendelések költségei is. Vagy megemelhetjük aránytalan mértékben a kiegészítők árrését. Mindkét esetben az áll elő, amit a szállítási költségeknél is említettem: burkoltan áthárítjuk a gazdaságtalan megrendelések költségeit azokra a vásárlókra (is) akiknek a megrendelése önmagában kifizetődő. Ez módszer igényel ugyan némi többletmunkát, de még mindig nem túlzottan erőforrás igényes.

4. A köztes megoldások ennél jóval több időt és energiát kívánnak meg, de ugyanakkor növelhetik is a kiegészítők forgalmát és ezzel az átlagos kosárértéket. Ilyen például az, ha a kiegészítőt önmagában nem, csak más termékekhez kapcsolódóan, illetve csomagokban lehet megvásárolni. Ehhez nem csak egy szofisztikált webáruház motorra, hanem folyamatos „termék menedzsmentre” is szükség van. Előfordulhat ugyanis, hogy az alaptermék még forgalomban van, de adott kiegészítő helyett újat vezetnek be, vagy a csomagajánlatunkban kell állandóan cserélgetni a termékeket.

 

Visszatérve tehát az elvi döntésre, amit említettem a bevezetőben:

 

Úgy tegyük-e nyereségessé a vállalkozásunkat, hogy

minden ügyfelünk, vásárlónk azon termékek és szolgáltatások árát fizesse, amit saját maga megrendel, illetve igénybe vesz

vagy

„terítsük szét” a gazdaságtalan megrendelések költségeit minden egyes termékre/megrendelésre?

 

A rossz hírem, hogy nincs jó válasz. Minden webáruházat üzemeltető vállalkozásnak a saját termékköre, a piaci környezete és az erőforrásainak mennyisége alapján kell eldöntenie, hogy melyik utat választja. A lényeg, hogy egyáltalán felmerüljön bennünk a gondolat és magunk is tisztán lássunk, amikor a termékeinket online kezdjük árusítani!

Tetszik vagy másokat is érdekelhet ez a téma? Oszd meg velük!

vagy szólj hozzá itt:

 

Már megint foglalkoznom kellene a webáruházzal is!

Meg kellene csinálni ... !
Jó lenne átgondolni ... !
Be kellett volna állítani ... !
Ki kellene találni ... !
Fel kell tölteni ... !
Valamikor már ideje lenne aktualizálni ... !
Már régen le kellett volna cserélni ... !
Na igen! De ki és mikor?
Webáruház figyelmeztetés!
Az Ön webáruházának menedzserre van szüksége! Felveszi a kapcsolatot a webáruház menedzserrel?

Blogértesítő

Szívesen küldök értesítőt az új blog bejegyzésekről, csak kérnie kell!

Nevem
E-mail címem
Email még egyszer

Az adatvédelemről itt olvashat!


Én és a Facebook

Én és a Google+

Google+