BOLT-BLOG

2014.09.09 15:05
Az internetes kereskedő az egy szakma? Nem. Mármint nem egy.
Mi a különbség a zsonglőr és a webáruház menedzser között?

Néhány napja olvastam egy blog bejegyzést arról, hogy egy webshop tulajdonosnak, online kereskedőnek 3 személyisége van: kereskedő, áru szakértő és webmester. Végiggondoltam csupán csak az elmúlt fél évemet és megállapítottam, hogy sajnos ennyi nem elég. Kiindulhatunk ebből a háromból, de ebben az esetben van még jó néhány szakma, amivel meg kell toldani ezt a hármat. Arra teszek kísérletet ebben a blog  bejegyzésben, hogy az alapoktól egészen a csúcsáig bemutassam azt a különleges – szakma-szükségleti piramist, ami -szerencsés esetben - alkotja egy webáruház működtetőjének hozzáértését.

Áru szakértő
Az áru ismerete valóban mindennek az alapja. Aki nem ismeri az eladásra szánt termékek alapvető tulajdonságait, az bele se kezdjen, ne is akarjon kereskedő lenni, sem az interneten, sem pedig máshol.

Kereskedő
A kereskedő alapvető feladata, hogy a gyártás helyéről a fogyasztóhoz jutassa az árut. Tisztában kell lennie a piaci igényekkel és a beszerzési forrásokkal, a készletgazdálkodással, a kereskedelemre és az adott termékekre vonatkozó előírásokkal, a helyi adózási szabályokkal. Ez természtesen az e-kereskedőre is érvényes.

Értékesítő / eladó
Nekem úgy tűnik, hogy míg régebben a kereskedő és az értékesítő egy és ugyanaz volt, addig mára az eladás külön szakmává vált. Ez összefügg azzal is, hogy már régen nem azt kell eladni, amire az embereknek szüksége van, hanem el kell érni, hogy szükségét érezze annak, amit gyártanak a számára. (Itt hatalmas kísértést éreztem írás közben, hogy „off topic” letérjek erre az ösvényre, de nagy önuralomról téve tanúbizonyságot, végül nem tettem meg.) Jelen világunk árubősége azt hozta magával, hogy az eladás külön szakmává vált. Még érdekesebb a feladat, ha nem személyesen találkozunk a vásárlóval, hanem egy webáruházon keresztül állunk vele kapcsolatban.

Informatikus
Mielőtt az informatikusok felhördülnének és kikérnék maguknak, hogy az ő szakmájukat csak ennyire tartom, leszögezem, hogy igenis nagyra értékelem a tudásukat és nélkülük sehol sem lenne mindaz, amiről beszélünk. Nem is szeretnék informatikai babérokkal ékeskedni. De amikor a legutóbbi szoftver frissítésnél nem működött az MPL futár alkalmazás, akkor bizony tűzfalat kellett átkonfigurálni. Amikor az egyik készletnyilvántartó programról át kellett állni a másikra, akkor adatkonverziót kellett csinálni. Amikor pedig össze szeretnénk kötni webshop egyes adatbázisait más rendszerekkel – pl. ügyviteli szoftverekkel -, akkor sem árt némi - az átlag felhasználót picivel túlszárnyaló - informatikai tapasztalat.

Webmester,  webes tartalomkezelő, webdesigner
Ebben a témában az egyik problémám, hogy összeolvadóban van a webfejlesztő és a grafikus, mint szakma. Gyakorlatilag a hagyományos képalkotó eljárások kihalófélben vannak és a grafikusoktól megkövetelik, hogy a digitális technikák ismeretén túl, webes programozói tudással is rendelkezzenek. (Itt megint nagyon kordában kellett magam tartani, hogy ne arról írjak, szerintem mennyire eltérő látásmódra, készségekre és tudásra van szüksége egy képalkotó művésznek és egy programozónak.)
Másrészről azt azért vitatnám, hogy nekünk webshop tulajdonosoknak konkrétan webes fejlesztővé kellene válnunk. A jó hír azonban éppen eddig tart. Amennyiben nem akarjuk, hogy egy tetszetősebb hírlevél megszerkesztéséhez html programozót kelljen fogadnunk, mások menedzseljék a honlapunk, illetve a webáruházunk tartalmát, vagy hogy egy új aloldal, vagy akciós microsite elkészítése ne legyen gond, akkor bizony szükséges az online léthez szükséges alapvető ismereteket megszereznünk. Tart ez például a domain regisztráció tennivalóitól a CMS (Content Management System) működésén és egy kódrészlet megfelelő helyre való beillesztésén keresztül egy komplexebb hírlevél küldő alkalmazás használatáig. Megjegyzendő, hogy a normális webáruház rendszereket felkészítik az ilyesmire és ebben az esetben egy felhasználóbarát adminisztrációs felület áll a rendelkezésünkre a legtöbb feladat elvégzéséhez. De még akkor is muszáj tisztában lennünk az alapokkal, vagy pedig fizetnünk kell a tudatlanságunkért.

Online marketinges
Sajnos az online marketing is olyan bonyolult lett az utóbbi időben, hogy egy-egy ágára is külön szakosodnak már,  nem csak személyek, hanem egész cégek. A webergonómia, a kereső optimalizálás, az e-mail marketing, a CT alapú hirdetési rendszerek (Google Adwords, e-Target, stb.) működése, az ún. közösségi média, és a webszövegírás külön-külön műfajjá növik ki magukat, nem beszélve az eredményességet mérő és fokozó analitikai eszközök használatáról. Természetesen, aki nem akar ezzel foglalkozni, az megteheti, hogy megbíz valaki mást. Viszont ha fizetni sem akar a kelleténél (jóval) többet érte, akkor nem árt ezt a nyelvet is beszélni …

Ügyfélszolgálatos
Igen, az ügyfélszolgálat is külön szakmává nőtte ki magát. Az értékesítőtől ott válik el élesen ez a tevékenység, hogy általában az online felülettel nem boldoguló, esetleg a vásárlás szándékától még igencsak messze álló érdeklődő, vagy esetleg a vásárlás után reklamációval élő jelenik meg nála. Mindezt súlyosbítja az a tény, hogy nem személyesen van dolgunk vele és így eszköztárunk egy részével (mosoly, pozitív gesztusok, stb.) nem is élhetünk. Ismerni kell a termékeket, a webáruházban a vásárlás lépéseit, a vásárló jogait és sokszor minden türelmünkre is szükségünk van. Mint például két héttel ezelőtt, amikor szombaton este és vasárnap reggel 4-5 e-mail terjedelemben kellett aprólékosan elmagyaráznom bizonyos dolgokat (mert milyen hely az, ahol 1 napja nem válaszolják meg a péntek este küldött levelet), aztán az illető azt mondta, hogy akkor ő nem bonyolítaná tovább a dolgokat és nem kéri, amit megrendelt.

Jogász
A gyakorló webáruház üzemeltetők valószínűleg nem csodálkoznak, hogyan kerül ide még ez is. Aki azonban végigcsinálta az elmúlt 8 évet ebben a „szakmában”, mint én az tud mit mesélni a törvényi szabályozók változásáról. Az utóbbi fél évre visszatekintve pedig, amikor is kő kövön nem maradt az életünket alapvető befolyásoló törvényekből és nagy hirtelen nem tudok olyat mondani, amelyik ne változott volna, különösen aktuális ez a felvetés.

Így lett tehát a háromból nálam a szakmák száma összesen hét, ami szintén egy mesebeli szám. Hogy aztán hét szorgalmas törpét, vagy egyetlen erős hétfejű sárkányt képzelünk mögé, az sok más tényező – például pénz - kérdése. Egy biztos: Süsü (bármennyire szeretjük is), nem lehet webshop tulajdonos, de még üzemeltető sem.

Lehet-e Süsü webáruház üzemeltető?



Tetszik vagy másokat is érdekelhet ez a téma? Oszd meg velük!

vagy szólj hozzá itt:

 

Már megint foglalkoznom kellene a webáruházzal is!

Meg kellene csinálni ... !
Jó lenne átgondolni ... !
Be kellett volna állítani ... !
Ki kellene találni ... !
Fel kell tölteni ... !
Valamikor már ideje lenne aktualizálni ... !
Már régen le kellett volna cserélni ... !
Na igen! De ki és mikor?
Webáruház figyelmeztetés!
Az Ön webáruházának menedzserre van szüksége! Felveszi a kapcsolatot a webáruház menedzserrel?

Blogértesítő

Szívesen küldök értesítőt az új blog bejegyzésekről, csak kérnie kell!

Nevem
E-mail címem
Email még egyszer

Az adatvédelemről itt olvashat!


Én és a Facebook

Én és a Google+

Google+