BOLT-BLOG
2016.06.02 14:10

Kiberbolt kontra kőbolt, avagy webáruház és logisztika

A webáruház indítását tervezők körében elég gyakori, hogy a csodálatos, „színes-szagos” , felhasználó- és keresőmotor-barát online építmény felhúzása mellett a logisztika meglehetősen háttérbe szorul. Mind a ráfordított anyagiakban, mind pedig a megtervezésben és létrehozásban. „Ez a legkevesebb, majd kötök szerződést egy olcsó futárszolgálattal” – hallom gyakran. Hmm. Ez tényleg ilyen egyszerű?

 

"Kőbolt" :)

Kevesen gondolnak abba bele, hogy egy webshop működtetése nem termékek eladásáról szól, hanem egy komplex szolgáltatás. Hiába hightech, meg trendi a webáruház, hiába jó a termék és az ára, gyakorlatilag megette a fene, ha a logisztika nem működik megfelelően.

 

A napokban jelent meg a 2016. II. negyedévi OKI (GKI Digital – Árukereső.hu: Online Kiskereskedelmi Index 2016/II.), ami ismét elgondolkodtató eredményeket hozott. Különösen, ha visszamerengek az e-kereskedelmi őskorba, amikor a leghangsúlyosabb érv egy webáruház elindítása mellett az volt, hogy éjjel-nappal elad „helyettünk” (pl. amíg mi nyaralunk) és ráadásul megspórolhatjuk egy fizikai bolt fenntartását is.

 

Már jó néhány éve látható volt a tendencia, hogy egyre inkább azok a webáruházak állnak nyerésre a piaci versenyben, amelyeknek „kőboltjuk” is van a „kiberbolt” mellett. A webáruházak 64 %-a saját üzlethelyiséggel is rendelkezik, 30 %-uk pedig saját átadópontot üzemeltet. Összességében a webáruházak 70 %-a online+offline értékesítési modellben dolgozik, és mindössze a webshopok harmada működik kizárólag csak „kiberbolttal”.

 

A logisztikai megoldások elérhetősége és súlyaForrás: GKI Digital – Árukereső.hu: Online Kiskereskedelmi Index 2016/II.

 

Akik nem az offline kiskereskedelmből terjeszkednek az e-kereskedelem felé, hanem éppen az online üzleti modellek egyike „ihleti meg” őket, azok számára jó köztes megoldás a logisztikai szolgáltatók átadópontjainak igénybevétele. Az elmúlt két évben rohamosan (14% -ról 21% -ra) növekedett azon vásárlások aránya, amelyek esetében ilyen átadópontra kérik a szállítást.

 

Az is érdekes fejlemény, hogy az elégedettségi rangsort a startup –nak számító Foxpost vezeti a GLS átadópontok, a PostaPontok és a sor végén kullogó PickPack Pontok előtt.

 

Elégedettség az átadópontokkal

Forrás: GKI Digital – Árukereső.hu: Online Kiskereskedelmi Index 2016/II.

 

Amikor egy webshop logisztikájának kimenő oldalát tervezzük, akkor vegyünk észre valami nagyon fontosat! Általános a vélekedés, miszerint a személyes átvétel sikere a vevők körében a költségekben (általában nulla), a webshop iránti bizalomban és a termék azonnali „megvizsgálhatóságában” keresendő. Kétségtelen, hogy az átadópontok rohamosan növekvő népszerűségében szerepet játszik az a néhányszáz forint, amennyivel általában olcsóbbak a házhozszállításnál. Emellett azonban egyre erőteljesebben van jelen az időfaktor ezen a téren is.

 

Az én véleményem az, hogy a párszáz forintnál sokkalta nagyobb jelentősége van annak, hogy a vevő akkor és ott veszi át, amikor és ahol neki a legalkalmasabb. Ezt egyetlen korlátozott nyitva tartású üzlethelyiséggel vagy átadóponttal nem lehet megoldani, de még öttel, vagy tízzel sem. A Foxpost elismertsége abból adódik, hogy gyakorlatilag bármikor (hétvégén, éjjel, ünnepnapon, stb.) ki lehet belőle venni a csomagot. A másik időtényező a gyorsaság. Régebben elfogadott volt, hogy az online megrendelt termékeket 1-2 hét múlva hozta a futár. Mára a 3-4 nap jelenti a minimum elvárást és az 1-2 nap hoz elégedettséget. Az átadópontokra a feladástól számított 24 órán belül általában megérkezik a küldemény, a Foxpost esetében akár aznap …

 

Amikor tehát leendő webáruházunkat tervezgetjük, akkor a logisztikai folyamatainkra is áldozzunk megfelelő időt (és pénzt)! Amikor pedig a vállalt szállítási határidőben gondolkodunk, akkor ne csak a futárcég szerződésében szereplő idővel kalkuláljunk, hanem saját belső kapacitásainkkal (számlázás, csomagolás) és - különösen ha egyáltalán nincs saját készletünk - a beszerzési forrásaink időtényezőivel is!

Tetszik vagy másokat is érdekelhet ez a téma? Oszd meg velük!

vagy szólj hozzá itt:

 

Már megint foglalkoznom kellene a webáruházzal is!

Meg kellene csinálni ... !
Jó lenne átgondolni ... !
Be kellett volna állítani ... !
Ki kellene találni ... !
Fel kell tölteni ... !
Valamikor már ideje lenne aktualizálni ... !
Már régen le kellett volna cserélni ... !
Na igen! De ki és mikor?
Webáruház figyelmeztetés!
Az Ön webáruházának menedzserre van szüksége! Felveszi a kapcsolatot a webáruház menedzserrel?

Blogértesítő

Szívesen küldök értesítőt az új blog bejegyzésekről, csak kérnie kell!

Nevem
E-mail címem
Email még egyszer

Az adatvédelemről itt olvashat!


Én és a Facebook

Én és a Google+

Google+