BOLT-BLOG
2016.05.19 14:36

Megbízható-e a Megbízható Bolt Program?

Ajánlott szakirodalom webáruházaknak: amit nem kötnek az orrodra sem a tájékoztatóban, sem az adatvédelmi nyilatkozatban. Hol volt, hol nem volt egy webáruház, aki érdekes dologra lett figyelmes.

 

Biztonságos?

 

Akiről és amiről itt szó van, az egy nagy-nagy ún. ár-összehasonlító PORTÁL vásárlói bizalmat erősítő programja. A lényeg megértéséhez a modell ismerete eléggé fontos. Ezért egy rövid bemutatással kezdem:

UGORD ÁT A KÖVETKEZŐ RÉSZT, HA JÓL ISMERED A PROGRAM MŰKÖDÉSÉT!

Tehát! Adott egy nagy-nagy ún. ár-összehasonlító PORTÁL, amely ideális eszköz tömegjellegű márkatermékek piacának árversennyel való tönkretételére. A portálon egy adott termék oldalán minden kereskedő megjelenhet, akinél éppen megrendelhető a cucc, természetesen a fő termékjellemző az ár, hiszen a termék maga közismert. Amikor az árak alig térnek el egymástól, a webshopról rendelkezésére álló vélemények nagyon sokat számítanak a vásárló azon döntésében, hogy végül hol rendel.

A PORTÁL felületén a portékáikat kínáló webáruházakat bárki értékelheti, még az is, aki életében nem rendelt ott semmit, de főképpen a konkurencia. Eme értékeléseknek alapján soha senki nem lehet Megbízható Bolt. Annak a kritériuma ugyanis az, hogy a megelőző 30 napon legalább 10 értékelés érkezzen és ezek átlaga min. 4.0 legyen a max. 5.0-ből. Ehhez pedig mindenképpen csatlakozni kell a Megbízható Bolt programhoz.

A Megbízható Bolt program lényege, hogy a PORTÁL a véleményeket a saját vásárlóinktól gyűjti be úgy, hogy kiküld az e-mail címükre egy kérdőívet. Aki jól végzi a dolgát, az – célcsoporttól is függően – arra számíthat, hogy az online vásárlóinak kb. 5-15 % értékeli majd az erőfeszítéseit. (Ismerek boltot, ahol ez az arány sokkal magasabb, de ott nem a tömegtermékek ár alapján döntő, nulla lojalitású vásárlói képezik a célcsoportot.)

ITT MÁR CSATLAKOZZ BE, AKKOR IS HA JÓL ISMERED A PROGRAMOT!

Honnan tudja a PORTÁL, hogy ki vásárolt nálunk? Elmondom, mert itt van az eb sírja elásva. Be kell illesztened egy kódrészletet a webáruházad forráskódjába, amely minden megrendelés során „elküldi” a PORTÁL szervere felé a vásárlód e-mail címét és az általa megrendelt termékek nevét. Legalábbis ezt írja a tájékoztató az oldalon és az adatvédelmi nyilatkozat is.

EDDIG TARTOTT AZ ISMERTETÉS, MOST KEZDŐDIK A "SZTORI"

Hol volt, hol nem volt egy webshop, amelyiknek feltűnt, hogy bár 100-as nagyságrendű megrendelés érkezik be havonta, alig gyűjtött össze néhány értékelést.
Ezért rákérdezett, hogy vajon milyen gyakran teszi ki a PORTÁL az értékeléseket és vajon moderálja-e azokat. A válasz az volt, hogy a hozzájuk beérkező véleményeket naponta feldolgozzák és csak az obszcén tartalmúakat nem jelenítik meg.

A webshop úgy gondolta, hogy a vásárlói között nem lehet annyi trágár ember, hogy ez legyen az alacsony számú értékelések oka. Ezért kért egy listát azokról az e-mail címekről, amelyekre a PORTÁL elküldte a kérdőívet. Nagy megdöbbenésére azok száma alig volt több, mint a megrendelések számának a fele. Amikor rákérdezett, hogy mi lehet ennek a hatalmas eltérésnek az oka, akkor azt a választ kapta, hogy rendszer „nem rögzíti” a mobiltelefonról történő vásárlásokat és azokat, amelyek esetében reklám blokkolót használtak. (Megjegyzés: a reklám blokkoló, vagy „adblock” nagyon röviden: legtöbbször egy beépülő modul a böngészőben, amely letiltja a reklámokat, pl. a felugró ablakokat, és a „nyomkövető cookie-kat”.)

Ettől kezdve kérdések sora merül fel:
1) A megrendelők e-mail címéből és a megvásárolt termékek nevéből hogyan derül ki, hogy valaki használ-e reklám blokkolót és hogy mobiltelefonról rendel?

Válasz: tesztekből. Mert mások is észrevették, hogy nem megy át minden e-mail cím.

2) Aha. Nem megy át mindegyik. De melyik megy át és melyik nem? Mit is csinál pontosan ez a kód?

Némi nyomozás után kiderül: Az adott webshop esetében ez a kód egy Java script, amelyik egy másik Java scriptet hív meg a nagy-nagy portál oldaláról.

3) Aha. És mit csinál az a másik Java script? 

4) Nem tudjuk. Bármit csinálhat … Technikailag lehetséges, hogy az a „másik Java script” olyan dolgokat is továbbít, amiről nem tudunk?

5) Amennyiben más adatok is továbbításra kerülnek, akkor ezek összekapcsolhatóak az e-mail címmel, mint személyes adattal?

6) Tegyük fel, hogy az „adblock” reklám jellegűnek „gondolja” az adott kódrészletet és blokkolja azt. Ok, őket elveszítettük. De mi van a mobiltelefonosokkal? Azokon lefut a Java script.

7) Akkor miért is „nem rögzíti” a rendszer a mobiltelefonosokat?

8) Mivel a mobiltelefonokról történő vásárlás részaránya folyamatosan növekszik, arányaiban egyre kevesebb értékelésre lehet majd számítani?

9) Összevetve a mobil eszközökre és „adblock” –ra vonatkozó arányokat a Google Adwords számaival még mindig hiányzott kb. 22 %-nyi e-mail cím. Ezeket vajon miért „nem rögzíti” a rendszer?

10) Hogyan is működik akkor ez a program? Ki és milyen mechanizmus, algoritmus, adat, stb. alapján lehet Megbízható Bolt?

11) És végül már csak egy klasszikus kérdés: Biztonságos? (Lásd maraton életre-halálra)

Tetszik vagy másokat is érdekelhet ez a téma? Oszd meg velük!

vagy szólj hozzá itt:

 

Már megint foglalkoznom kellene a webáruházzal is!

Meg kellene csinálni ... !
Jó lenne átgondolni ... !
Be kellett volna állítani ... !
Ki kellene találni ... !
Fel kell tölteni ... !
Valamikor már ideje lenne aktualizálni ... !
Már régen le kellett volna cserélni ... !
Na igen! De ki és mikor?
Webáruház figyelmeztetés!
Az Ön webáruházának menedzserre van szüksége! Felveszi a kapcsolatot a webáruház menedzserrel?

Blogértesítő

Szívesen küldök értesítőt az új blog bejegyzésekről, csak kérnie kell!

Nevem
E-mail címem
Email még egyszer

Az adatvédelemről itt olvashat!


Én és a Facebook

Én és a Google+

Google+