WS MOTO GP - webáruházmotorok összehasonlítása

2014.05.14 07:48
Quickstudio Group: Corinwebshop
CorinWebshop

Már hetek óta terveztem az összehasonlító „rovat” elindítását. Mivel kb. háromnaponta kaptam tőlük kéretlen hírlevelet weblap és webáruház üzemeltetői hírekkel, gondoltam velük kezdem. A webáruházi rendszerük moduláris felépítésű. Először 4 alapcsomag közül választhatjuk ki az igényeinknek megfelelőt a termékeink darabszámától függően. Minden csomag bizonyos funkciókat „alapban” tartalmaz, természetesen a nagyobbak többet. Az alapcsomagba nem tartozó „extra” funkciókat magunk válogathatjuk össze az igényeink szerint. A kipróbáláshoz az ún. „Kisker webáruház” csomagot választottam, amelyet 2000 termékig javasoltak.

Ez illett legjobban a most használt „csomagom” méreteihez és ezért jó alapnak tűnt az összehasonlításhoz. A későbbiekben tehát, amikor azt írom „fizetős” funkció, akkor ez azt jelenti, hogy a választott alapcsomag árán felül kell(ene) fizetni a havidíjat a használatáért.

 

Regisztráció

Nagyon hosszú? Most nincs ideje

elolvasni?  Kérje  e-mailben, PDF

fájl formájában!

Kérem e-mailben az összehasonlítást!

Hajszálpontosan nem tudom, hogy melyik cég jegyzi a „CorinWebshop” rendszert. Amikor a kipróbálást lehetővé tévő regisztrációt eszközöltem, akkor egy olyan ÁSZF-et kellett elfogadnom, amely úgy fogalmazott, hogy a „Jelen szerződő szolgáltatók listája itt tekinthető meg: …” és egy olyan oldalra irányított, ahol összesen négy cég adatai szerepeltek, amelyből hármat egy címre jegyeztek be. Abban az esetben, ha webáruházat szeretnék indítani, ez a körülmény engem zavarna. A regisztráció azonban valóban gyors volt és egyszerű, nem kellett még cégadatokat sem megadnom.  Vagyis a helyzet döntetlenre állt, mert, ahogy én sem, ők sem tudták pontosan kivel szerződtek. Ugyanakkor feltétlenül a javára írandó, hogy minden valószínűséggel a legkönnyebben előtesztelhető rendszerről van szó. Az előzetes tesztelhetőség nem csak a választási döntés meghozatalában fontos, hanem az webbolt indítását előkészítő munkálatok ideje alatt is.

 

A webáruházat egy aldomain alatt másodpercek alatt létre lehetett hozni és már érkezett is a levél, az adminba való belépési felület URL-jével. A belépés utáni képernyőn azonnal egy pop-up promóció jelenik meg, ami – hacsak ki nem kapcsoljuk – végigkíséri az életünket, automatikusan nem tűnik el, mondjuk az 5. belépésnél.

 

Webáruház admin kezdő képernyő

 

Tartalom és kategória kezeléssel összefüggő funkciók

 

Menü- és tartalomkezelő

Először a „menüszerkesztőt” próbáltam ki. Könnyen, gyorsan és átláthatóan lehet kialakítani a webáruház szöveges oldalainak menürendszerét. Habár a saját webáruházam elegáns drag&drop megoldásával nem versenyezhet, az adott főmenü kereten belül rugalmasan lehet létrehozni és mozgatni az almenüket.  A tartalomszerkesztő szintén szokásosnak mondható szerkesztő ablakkal rendelkezik, minden egyes tartalmi elemhez meg lehet adni a SEF URL-t (magyarul keresőmotor-barát rövid linket), és az ún. meta elemeket (title/cím, description/leírás, keywords/kulcsszavak), amelyek az adott tartalmi elem forráskódjába kerülve támogatják a keresőrobotokat a tartalom feltérképezésében.

 

Az első problémám akkor merült fel, amikor egy képet szerettem volna beilleszteni a szerkesztés közben a szövegbe. Gyakorlott webáruházasként kerestem a fájlkezelőt, vagy fájl menedzsert, ahol feltölthetem a képet. Meg is találtam, csak éppen nem működött, hanem az „Invalid backend configuration. Readable volumes not available.” hibaüzenetet adta. A saját webáruház motoromat 8 éve használom, nem kevés fejlesztésen vagyunk túl mi ketten :), de én még hibaablakot nem láttam … Voltak itt-ott apróságok, amelyeket a bejelentéstől számított max. 20 percen belül javítottak, de hogy egy funkció úgy generálisan ne működjön, ráadásul napokig, olyan nem volt.

 

Webáruház fájlmenedzser hibaüzenet

 

A második problémám akkor merült fel, amikor a létrehozott menüpontokat össze akartam rendelni a tartalmi elemekkel. A saját rendszeremben nagyon egyszerűen és vizuálisan remek módon támogatott formában lehet egy adott oldalhoz (menüpont) akár több tartalmi elemet is rendelni és ezek sorrendjét módosítani. A corinwebshop-ban egy oldalhoz csak egy tartalmi elemet lehetett hozzárendelni. Habár a hozzárendeléseket megcsináltam, az elemlistában nem mutatta, hogy melyik menüponthoz van kapcsolva a tartalom, ill. a menüszerkesztőben sem jelent meg, hogy milyen tartalom is áll a menüpont mögött.

 

CorinWebshop menü lista

 

Sebaj! Gondoltam, azért nézzük meg kívülről, hátha ettől függetlenül megjelennek a tartalmak a menüpontok alatt. A teszt időszakban nem publikus a létrehozott tartalom, de egy ügyesen kialakított megoldással – jelszó segítségével – ellenőrizhetjük, hogy mit követtünk el. Nos, a tartalom megjelent a menüpontok alatt. Viszont a menüpontok közül nem jelent meg mindegyik, hiába volt minden menüpont és tartalom elvileg aktív. Egyszerűen képtelen voltam kideríteni, hogy a többi létrehozott menüpont (oldalsáv menüsor, fejléc második menüsor és a lábléc további menüpontjai) vajon miért nem jelennek meg. Az elmúlt években kb. 8-10 féle adminisztrációs felületen dolgoztam, de egyikben sem tapasztaltam ilyesmit. Amikor létrehoztam egy menüpontot, akkor az általában nem tűnt el az „éterben”.

Webshop kívülről

 

Az a néhány, amelyik hajlandó volt megjelenni, az is nem várt helyeken, egy részük hangyányi betűkkel, szóval az egész megjelenés erősen kifogásolható volt, ami a webergonómiai alapokat illeti.

 

A sablonok

Mivel nem tetszett az előidézett megjelenési forma, gondoltam, hogy sablont váltok. Hátha van olyan, amelyik közelebb áll az elképzeléseimhez.

 

(Itt kitérek egy kicsit a sablonokra, úgy általában: A bérelhető webáruház motorok lehetővé teszik egyedi kinézet kialakítását is. Megterveztethetjük és leprogramoztathatjuk saját magunk (CSS fájl elkészítése), de adhatunk megbízást erre az üzemeltetőnek is. Nagyon sokan azonban – főképpen a kezdeti fázisban – megelégszenek egy sablon kinézettel, amelyet logó, fejléc és egyéb képi elemek feltöltésével valamennyire egyedivé tesznek. A sablonok többféle menü- és tartalom elrendezési forma, illetve színvilág közötti választást tesznek lehetővé. Minél több ilyen sablon közül lehet választani, annál jobb a webáruház tulajdonosának, mert nagyobb valószínűséggel talál a termékek és cég arculatához illeszkedőt. Nagyon lényeges, hogy ezek a sablonok a webergonómia alapvető követelményeinek – amelyekre most nem térek ki - megfeleljenek.)

 

Szóval a sablonváltás. Ahhoz vagyok szokva, hogyha  kinézetet szeretnék váltani, akkor megnyomok egy gombot, frissítek egyet a böngészőn és lám-lám máris új színben pompázik a webáruházam. Itt nem ez történt. Kiválasztottam az új sablont és …. Semmi változás. Viszont kaptam egy levelet, hogy kb. 1 napot fog igénybe venni ez a történet. És ha csak szeretném megnézni, hogy milyen lenne, úgy döntök, hogy jobb a régi, akkor majd megint egy napot várok? Ez már akkor sem tetszett. Az meg különösen nem, hogy utána még napokig dolgoztam a rendszerben és a sablon maradt a régiben.

 

Egyéb tartalommal összefüggő funkciók

 A tartalom szerkesztésével és megjelenítésével kapcsolatosan találtam még hírkezelőt, kétféle ún. nagykép vetítőt (slider), landpage szerkesztőt, űrlapkészítőt, képgaléria szerkesztőt. Ezeken csak nagyon gyorsan megyek végig:

 

  • Hírkezelő: Létrehoztam egy hírt, de ahogy bizonyos menüpontok nem jelentek meg, így a hír sem. Így aztán összehasonlítani sem tudtam a jelenlegi megoldással. Aztán később láttam, hogy az ún. cikk- és hírkezelő modul fizetős és a blog is. A fizetős modulokra és azok árára még visszatérünk a későbbiekben.
  • Űrlapkészítő: Gyakorlatilag egy link a Google Drive –ra, amely a Google ingyenes űrlapszerkesztője. Az ott megszerkesztett html kódot kell beilleszteni oda, ahol meg akarjuk jeleníteni az űrlapot. Szintén nem összehasonlítható a megszokott webshop motorom profi megoldásával, ahol tartalmi elemként hozhatjuk létre és így akár több oldalon is megjeleníthetjük az elkészített űrlapot.
  • Landpage oldal szerkesztő: (Az ún. landing oldalt általában valamilyen kampányban használjuk és ide „érkeztetjük” a látogatót egy hirdetésből, vagy egy hírlevélben kiküldött linkről, stb. Lényege, hogy ne vonja el az ajánlatról a látogató figyelmét semmi, olvassa el, ne kattintson át máshová. Ezért az ún. landing page (érkeztető oldal) nem a weboldal vagy webáruház „keretében” jelenik meg, ahol a különböző menüpontokon keresztül elszivároghatnak a látogatók, hanem egy ezektől mentesített oldalon.) Szerintem ez egy nagyon jó ötlet és hasznos funkció is. A jelenleg használt áruházamban csak az üzemeltető segítségével lehet ilyet készíteni.
  • Képvetítők: az egyikkel sikerült „vetítenem” a főoldalon, jó ötlet és jól is működött.
Nyitó oldal kívülről

 

  • A másikban képvetítőben – ha jól értettem az elnevezést („Oldalanként nagykép vetítő – fejléc slider”) - elvileg egy minden oldalon megjelenő fejlécet lehetett volna feltölteni, ha működött volna, de csak a „Kérj segítséget a webmesteredtől!” bíztatást találtam az admin felületen. A magam részéről a minél nagyobb mértékben automatizált rendszereket szeretem, nem szeretek – esetleg napokat várni – a webmesterre. Ráadásul nem is nagyon értem, hogy miért van erre szükség, ennél a nem túl bonyolult funkciónál.

 

Termékekkel összefüggő funkciók

 

Termék kategóriák vagy termékmenü

A termék kategóriákat a menüszerkesztőhöz hasonló felületen gyorsan és könnyedén ki lehetett alakítani, szöveget írni hozzájuk és a tartalmi elemeknél már említett keresőbarát jellemzőket is megadni.

 Aztán elkezdtem keresni az ún. speciális termék kategóriákat, ahogy azt a saját webáruházamban megszoktam. Ezek az új és az akciós termékek. Hamar rá kellett jönnöm, hogy a corinwebshop nem kategóriaként kezeli ezeket a dolgokat, hanem „plecsniként” (Bocs, de a rendszerben ezt így hívják!).

Az alapbeállításoknál megadható, hogy hány napig legyen „Új” feliratú plecsnije a terméknek a létrehozástól vagy feltöltéstől számítva. Ez automatikus és ingyenes. A „Matricák és plecsnik” haladó (fizetős) funkció a leírása szerint termék szinten akár egyedileg tervezett matricák készítésével teszi lehetővé a termékek kiemelését.  Ezt a dolgot jó ötletnek tartom, mert így nem csak az új és az akciós termékeket lehet kiemelni, hanem más tulajdonság is lehet a „matricázás alapja”.  Viszont azt, hogy újnak jelölhessek manuálisan egy terméket, vagy az akciós terméken „plecsni” jelenjen meg, azt én alap funkciónak gondolom.

Ezenfelül, azt a lehetőséget is hiányolom, hogy átmenetileg látható, de „nem vásárolható” státuszba tegyek egy terméket,. Itt csak az inaktív státusz lehetséges, ekkor azonban a termék nyilván el is tűnik a webáruház kirakatából.

 

Termék paraméterek

A saját webáruházamban szabadon hozhatok létre ún. termékparamétereket, amelyeknek megadhatom a nevét és a jellegét (szöveg, szám, szín, ikon, stb.). Az is megadható, hogy megjelenjen-e, illetve mit lehessen vele csinálni (szűrés, összehasonlítás, termék típus létrehozása. stb.). Akár „belső használatú” paramétereim is lehetnek, amelyek nem is látszanak, de én kihasználhatom őket pl. az adatbázis kezelésénél. Vagy olyat is létrehozhatok, amelyet csak a belépett vásárló láthat!

 

A Corinwebshopban picit más a felfogás, de ettől még könnyen érthető és kezelhető. Itt először a termék típusokat kell definiálni és termék típusonként lehet paramétereket létrehozni, valamint a paraméterekhez megadni a választható értékeket (pl. színeket, méreteket). A paraméterek itt kizárólag szöveges típusú paraméterek lehetnek.

CorinWebshop termék típus szerkesztő

 

Már második napja nyüstöltem a rendszert, amikor végre rájöttem, hogy a mennyiségi egységet nem a termék tulajdonságainál, hanem a termék típusnál kell megadni. Viszont hiába adtam meg, nem akart megjelenni a mennyiség mellett a termék adatlapon. A kosárban is minden mellett a db jelent meg, hiába adtam meg párt, vagy litert.  Azt is bosszantónak vélem, hogyha szeretnék megfelelni a törvényi előírásoknak és az egységárat is megjeleníteni a termék adatlapján, akkor az fizetős „extra” modul legyen.

 

Termék export/import

A következő dolog, amit vizsgáltam, az a termék import volt, hiszen nagyon ritka az, hogy egyesével hozzunk létre termékeket egy webshopban. Meg is találtam az admin felületen az adott helyet és az ún. mintafájlt is, amely megadja a kitöltendő adatbázis mezőket. Igen ám, de ebben a fájlban csak alapadatok vannak. Az általam a különböző termék típusokhoz létrehozott paraméterek ebben természetesen nincsenek benne. Nem baj, gondoltam magamban, csinálom, amit a saját webáruházamban szoktam: exportálom a jelenlegi adatbázist és akkor abban benne lesznek az általam létrehozott termékparaméterek oszlopai is. Fel is vittem néhány próba terméket és mentem az Export/Import menübe, ahol a „Kérem a funkció bekapcsolását” című gomb jelezte, hogy ezért ismét külön fizetni kell. Mivel a kipróbálásra való buzdításkor az olvastam valahol, hogy csak az élesítésnél kell majd ténylegesen fizetni, a funkciókat azért ki lehet próbálni, bátran megnyomtam a gombot. Cserébe egy feliratot kaptam, amely azt állította, hogy rögzítették az igényemet. Viszont mivel egy nappal ezelőtt ugyanígy jártam a kinézet megváltoztatásával, és azóta sem történt abban az ügyben semmi, gyanítottam, hogy ebből nem lesz próba.

 

Hasonlóképpen jártam a tömeges képfeltöltéssel és az FTP igényléssel is, ezek már mind a „fizetős” kategóriába tartoznak. Az árak későbbi összehasonlítása miatt jegyzem csak meg, hogy az általam jelenleg használt webáruházban rendszeresen használom a tömeges képfeltöltést (1 termékhez akár 10 képet is feltölthetek) és annyi FTP felhasználót adhatok meg, amennyit nem szégyellek.

 

Termék státuszok

Miután kútba esett a termékimport, megmaradtam a három próbatermékemnél és azokkal játszottam tovább. A mennyiségi egységgel kapcsolatos dolgokról már esett szó, a következő lépés az ún. termék státusz volt, amit górcső alá vettem. Az én jelenlegi webáruházamban 5 „rögzített” és 3 szabadon meghatározható termékstátusz van. Az 5 adott státusz: az aktív, az új, a nem vásárolható, a 18 éven felülieknek szánt és az automata exportban megjelenő termék, amely státuszokat „ki lehet pipálni”. Használatukat nem ragozom tovább, szerintem egyértelműek. Az ÚJ mellett, a három szabadon definiálható státusznál megadott szöveg is megjelenik a termék adatlapon, pl. törékeny, csak előrendelésre, stb. A 18 éven felüliként jelölt termék megtekintése csak úgy lehetséges, ha a látogató a felugró ablakban 18 évesnél idősebbnek vallja magát. Ilyen termék státuszokat a corinwebshop-ban nem találtam.

 

Árak megadása és kezelése

A termékek szöveges leírását olyan magától értetődőnek tartom, hogy a következő lépés az árak megadása volt. A tesztelt rendszerben egy db „normál” árat lehet megadni és tetszőleges számú akciós árat kezdő és záró dátummal. Ez az ár aztán szépen meg is jelent az áruházban, csak éppen azt nem lehet róla tudni, hogy nettó, vagy bruttó.

 

Termék megjelenése

 

Úgy vélem, ez a vásárlók egy részét is zavarhatja. A jelenlegi rendszeremben ráadásul nem csak alap és akciós árat lehet megadni, hanem akár szállítási területenként és vásárlói csoportonként is megadhatok más és más árat. Ráadásul minden termékre külön sávos mennyiségi kedvezményt is lehet definiálni. Szóval azt lehet mondani, hogy a termékek árazásával kapcsolatos funkciók egy részét kispórolták a rendszerből. Különösen a nettó és bruttó árak külön kezelhetőségét és megjelenítését (!), az ezek közötti oda-vissza számolást hiányolom. Ez a saját webáruházamban nagyon sokszor jól jött pl. ÁFA váltáskor!

 

Termék képek

A képek feltöltésénél nem sikerült megállapítanom, hogy hányat lehet egy termékhez (10-ig próbáltam) és 2 MB felett sikított is, hogy ekkorát nem lehet, de azért feltöltötte. Szóval sok és nagy képpel lehet dolgozni. Érdemes jó képet feltölteni, mert automatikus részlet nagyítást tud a képmegjelenítő. Viszont, ha képeket nem szabjuk négyzetesre előtte, akkor torzít. Az általam használt webáruházban nem lehet ugyan ilyen részletnagyítást csinálni, viszont rákattintással a feltöltött maximális méretben meg lehet jeleníteni a termékképet.

 

Kapcsolódó termékek

Kapcsolódó termék hozzárendelése nekem nem sikerült, mert minden mentés után eltűnt, amit hozzáadtam. Ezzel összevetve a saját webáruházamat mind kapcsolódó, mind hasonló termékeket tudok kapcsolni az adott árucikkhez és többféle upsale ill. cross-sale megoldást tudok választani hozzájuk. Ezzel szemben itt találtam egy ún. fizetős „egyszerű kosár upsale” funkciót 80 Ft-ért, de nem hiszem, hogy egy súlycsoportban lenne a megszokott rendszer által kínált lehetőségekkel.

 

Termékváltozatok

A termékváltozatok működését szintén nem tudtam kipróbálni, mert az árak oldalon jelzettekkel ellentétben még az ún. „termékvariációk – alap” funkciót sem engedte az alapcsomagban használni a rendszer. Azt azonban sikerült kibogarásznom, hogy némi plusz pénzért külön képet lehet feltölteni a termékvariációhoz, még egy kis plusz pénzért pedig külön árat is.

 

Ez messze elmaradt attól a lehetőségtől, amelyet most használok. A jelenleg általam használt rendszer ugyanis olyan megoldást nyújt, ahol a termékek változatai bármely paraméterükben eltérhetnek a egymástól, legyen szó színről, méretről, árról és természetesen raktárkészletről is. Vagyis „belülről” ugyanúgy kezelhetőek, mintha külön termékek volnának, de a vevő számára megkönnyíthetjük a kínálat áttekintését, ha egy adott termékből valamilyen tulajdonság szempontjából többféle változattal rendelkezünk.

 

A termékekkel kapcsolatosan, amit még találtam a corinwebshop-ban az egy általam létrehozható gyártó- ill. márkalista, amelyből az aktuálisat hozzárendelhetem a termékekhez. Nem találom különösen hasznosnak, hiszen termékparaméterként is létre lehet hozni ilyen adatmezőt és ott megadni.

 

Termék címkék

A termék címkék hozzáadásának lehetőségét viszont nagyon jó ötletnek találtam, nálam ilyen nincs. Szűrni egy az adott kategórián belül a szűrésre kijelölt paraméterek mentén lehet. Ehhez képest a címkék szerinti csoportosítás a más kategóriákban lévő, de azonos címkével felruházott termékek megjelenítését is lehetővé teszi a vásárló számára, vagyis kategóriáktól független csoportok képzését teszi lehetővé. A keresőmotorok ízlését igyekszünk kiszolgálni ilyen címkékkel (SEO keywords) még akkor is, ha ennek már akkora jelentősége nincsen, mint évekkel ezelőtt. Miért ne segíthetnénk a vásárlókat is egyes kulcsszavak (címkék) mentén tett – a kategóriákat keresztbe-kasul szelő – sétákkal?

 

Raktárkészlet kezelése

Amit viszont megint csak külön modulként sikerült nagy nehezen fellelnem a listában, az a raktárkészlet megadásának lehetősége, illetve annak a megrendelt mennyiséggel való csökkentése. A funkciólistában egyébként több készletkezeléssel kapcsolatos dolog is megjelenik, de ezek főképpen nagykereskedelmi webáruházak készletfigyelését és beszerzési munkáját támogató funkciók.

 

Termékek listázása, illetve csoportos kezelése

A teszt során többször arra lettem figyelmes, hogy időnként ismeretlen eredetű (vagyis nem általam létrehozott) termékek jelennek meg a listában, amelyeknek egyetlen adata egy másik termékhez feltöltött kép, se neve, se cikkszáma, se semmi. A jelenség kiváltó okára a próbaüzem ideje alatt nem sikerült rájönnöm.

 

CorinWebshop termék lista

 

Kerestem viszont azokat a kényelmi funkciókat, amelyekhez hozzá vagyok szokva és nagyon megkönnyítik a termékek kezelését. A jelenlegi webáruházam admin felületén 18 féle szempont szerint listázhatom a termékeimet. A keresőben pontosan megadhatom, hogy a termék adatlapjának mely rovataiban keresse az adott kifejezést. A „találati listában” megjelenő termékek úgy jelennek meg, hogy a státuszokat, az árat, az akciós árat és a raktárkészletet azonnal módosítani tudom, nem kell ehhez a termék adatlapjára mennem. Mondanom sem kell, hogy ez mennyire megkönnyíti és meggyorsítja a munkát, ha át csak néhány termék árát akarom megváltozatni, vagy esetleg egy tematikus akciót szeretnék indítani. Az olyan finomságokról már nem is beszélek, hogy két kattintással tudok egy terméket adott kategóriába áthelyezni. A corinwebshop-ban 5 jellemző szerint sorba lehet rendezni a termékeket, illetve szövegrészre keresve lehet szűrni. Ez a megoldás már százas nagyságrendű termék számnál sem komoly támogatás, pláne ha több ezer termékről van szó. Az árak csoportos módosításának lehetősége pedig teljes mértékben hiányzik.

 

Szállítási és fizetési és módok

Eléggé nehezen találtam meg, de végül a „Kosár beállítások” menüpont alatt előkerült. Az alapcsomagban arra van lehetőség, hogy a beállítsak egy alapárat és egy összeget, amely felett ingyenes a kiszállítás. Sávos szállítási díjat (legyen szó értékről, súlyról, méretről) csak plusz fizetős modul bekapcsolásával lehet megadni.

Szállítási módként futárszolgálati és személyes átvételi lehetőséget kapcsolhatok be, az alap szállítási díjhoz képest a egy plusz költség megadásával. Fizetési módként pedig a következők lehetségesek: utánvétel készpénzzel, utánvétel bankkártyával és előre utalással. A fizetési módoknál külön költséget nem lehet megadni, holott biztosan drágább utánvéttel eljuttatni valahová, mint előre fizetéssel. Olyan lehetőség egyáltalán nem kínálkozik, hogy személyes átvétel során készpénzes fizetési módot választhasson valaki. Gyakran találkozom, illetve beszélek olyan webáruház tulajdonosokkal is, akik használják a postai ajánlott levelet is szállítási módként, számukra nincs opció ebben a rendszerben.

 

CorinWebshop szállításai módok megadása

 

A magam részéről rugalmatlannak találom ezt a megoldást. Miért ne adhatnék meg bármennyi és bármilyen megoldást, a legkülönfélébb díjtételekkel? A jelenlegi webáruházamban ez alap funkció, amely kiegészül azzal, hogy összekapcsolhatok fizetési és szállítási módokat egymással. Vagyis ha valaki személyes átvételt választott, annak fel sem kínálom az utánvétes fizetési módot, mert tudjuk jól, hogy amit el lehet téveszteni, azt vásárlóink el is tévesztik.

 

Az már csak hab ezen a tortán, hogy több napon keresztül „dolgoztam” a Corinwebshop adminjában, de képtelen voltam megtalálni, hogy hol lehet a személyes átvétel helyét megadni. A próba rendelések során ugyanis fixen feljött egy XXII. kerületi telephely címe, amelynek forrását sehol nem találtam, pedig tűvé tettem érte a menürendszert. A habon a „cseresznye” pedig az, hogy ebből a megrendelés során más és más adatok jelennek meg (lásd később!).

 

Amennyiben bizonyos futárszolgálatok rendszereivel össze szeretném kötni a corinwebshop-ot, hogy automatizálhassam az adminisztráció egy részét, vagy egészét, akkor minden egyes futárszolgálatra (GLS, G4S, MPL, Sprinter, TOF), illetve a Pick Pack Pontra külön-külön meg kell vásárolni a plusz fizetős funkciót, hasonlóképpen a bankkártyás fizetéshez, ahol jelenleg PAYU, PAYPAL, OTP és K&H érhető el.

 

Összehasonlításként ismét: A jelenleg használt webáruház rendszerem jelenleg 16 féle fizetési lehetőség integrálását teszi lehetővé, beleértve az Erzsébet utalványt is. Ezenkívül 9 futárszolgálat rendszeréhez lehet csatlakozni a Posta Pontokon és Pick Pack Ponton kívül. Nem is tudom érdemes-e azt megemlítenem, hogy ráadásul szállítási körzetek meghatározására is mód van és akár minden körzetre más és más szállítási módokat lehet alkalmazni. Amikor a vásárló a körzetbe tartozó szállítási címet ad meg, akkor számára kizárólag a rá vonatkozó szállítási módok és költségek jelennek meg. Továbbá - amennyiben vannak a többitől eltérő szállítási körülményeket igénylő termékeim (törékeny, nagy méret, nagy súly, stb.), akkor hozzájuk rendelhetek speciális szállítási módokat. Ezek csak akkor aktiválódnak, amikor valaki a kosárba teszi őket, de a többi vásárlót nem zavarják össze felesleges választási lehetőségekkel.

 

A megrendelésekkel összefüggő funkciók

 

Webáruház információk

Azonnal a szállítási és fizetési módok után vettem ezt a témakört, mert nagyon hiányoltam azt is, hogy a szállítási és fizetési módok kizárólag a megrendelés során jelennek meg választási lehetőségként. Amennyiben már a nézelődés időszakában szeretném megjeleníteni a látogató számára ezen opciókat és költségvonzatukat – amely fontos döntési szempontja a vásárlásnak – akkor ezt csak egy külön tartalmi oldal létrehozásával tehetem meg. Amikor pedig bármit megváltoztatok, akkor több helyen kell ezt átírni. Szerintem ez nem túl kényelmes és főképpen nem időtakarékos megoldás.

 

A megrendelés (mint vásárló)

 Miután eddig eljutottam – voltak tartalmi oldalaim, termék kategóriáim, termékeim, szállítási és fizetési módjaim – gondoltam megnézem milyen élmény a rendelés és átlényegültem vásárlóvá. (Nekünk webáruházasoknak van ezzel gondunk elég sokszor, de én nagyon igyekeztem.)

 

A kosárba tettem egy terméket, amelyről nem tudtam, hogy 1 db, 1 liter, 1 kg, 1 pár vagy 1 cm az amit veszek, és azt sem tudtam, hogy az ár, amit látok, az nettó, vagy bruttó. Továbbá eddig nem sikerült tudomást szereznem a szállítási költségekről sem.

 

Ezek után megjelent a kosár, amiben volt 1 db termék és megjelent egy szállítási díj (az adminban megadott alapdíj+futárszolgálat többletköltsége) pedig még nem is választottam szállítási módot. (Egy valós vásárlót itt már akár el is veszthettem volna.) Én mégis megnyomtam a megrendelés gombot. Feltűnt egy űrlap, meg kellett adnom a teljes, vagy a cég nevemet, aztán a keresztnevemet (kötelezően), a születési dátumomat (kötelezően) és az e-mail címemet kétszer. Ezzel már megint több gondom támadt, mint egy. Miért kötelező a keresztnév külön megadása és születési dátum? A cégek adják meg az alapítás évét, ha már az adószámuknak úgy sincs rovat érjék be ennyivel? (Itt megint jó esélyek mutatkoznak a kosár hátrahagyására.)

 

A szállítási adatoknál megjelent két opció: futárszolgálat + x Ft vagy személyes átvétel + y Ft. Semmi információ arról, hogy ez hozzáadódik-e az előző oldalon megjelenített árhoz, vagy helyettesíti azt. Ezen a lépésen túl valós vásárlóból már szerintem nagyon kevés jutna el, de én persze kiválasztottam a futárszolgálatot. Lenyíltak az űrlap mezők, ahol megadtam a szállítási címet és megnyomtam a tovább gombot.

 

Ami ezek után történt, az már az a kategória, amelyért akár adóellenőrzést, akár csinos összegű fogyasztóvédelmi bírságot is a nyakunkba vehetünk. A megjelenő új lapon ugyanis a következő felirat látszott: „Számlázási adatok (amennyiben ÁFÁ-s számlát kér)” alatta egy kis négyzettel: „ÁFÁ-s számlát kérek:”. Ilyen kérdést törvénytisztelő webáruházas nem tesz fel a vásárlójának, aki kiszállítást választott, mert tudja jól, hogy köteles ÁFÁ-s számlát adni. Én biztosan nem vásárolnék egy ilyen helyen semmit, de mivel a teszt, az teszt, kipipáltam a négyzetet és kitöltöttem a számlázási adatokat.

 

Kérek ÁFÁ-s számlát

 

Kiválasztottam az utánvétel készpénzben funkciót és hősiesen ismét megnyomtam a tovább gombot. A következő oldal az ellenőrző oldal volt, a termékkel, a megadott adatokkal és a költségekkel. Ebben nem volt semmi szokatlan és felül végig látszott a „webmorzsákon”, hogy hol tartok. Véglegesítettem a megrendelést és elolvastam a köszönő oldalt.

 

Itt visszatértem webáruház tulajdonosi énembe és eszembe jutott, hogy sehol nem találtam a menüben olyan lehetőséget, ahol magam adhatom meg például ennek az oldalnak a szövegét is, hasonlóképpen más – a vásárlás során előforduló – üzenetekhez. Ráadásul úgy sikerült leadnom egy megrendelést, hogy sehol nem kellett elfogadnom semmiféle vásárlási feltételt, vagy ún. ÁSZF-et és azt sem sikerült minden kétséget kizárólag megállapítanom, hogy regisztrált vásárlóvá lettem-e, vagy sem. (Megj.: Később kiderült – az árak összehasonlításánál -, hogy ez sem alapcsomag funkció, hanem fizetős modul.)

 

Bevallom ezen a ponton kissé meginogtam és felmerült bennem, hogy talán nem is egy kereskedelmi forgalomban lévő alkalmazás működését próbálgatom, hanem egy béta verzióval állok szemben. Leellenőriztem és nem találtam sehol erre utaló jelzést. Leadtam még néhány megrendelést különböző beállításokkal, hogy legyen megrendelés listám.

 

Megrendelések kezelése

Visszatértem az admin felületre és ami azonnal szembeötlő volt, hogy a megrendeléseket ismét csak szövegrészletre lehet szűrni, illetve dátum és azonosító szerint sorrendbe állítani. Komolyabb szűrési lehetőség (dátumra, típusra, státuszra, vásárlóra, fizetési típusra) nincsen. Nyomtatási és adatbázisként exportálási lehetőség szintén nincsen. Kiválasztottam egy megrendelést és belekukkantottam. Azt rögtön láttam, hogy utólag változtatni rajta nem lehet, holott ez gyakran felmerül igényként. Sem a tételekhez, sem darabszámokhoz nem lehet „hozzáférni”. Hasonlóképpen nem lehet megváltoztatni a fizetési módot sem. Ez mind súlyos hátrány az általam megszokott webáruházmotorhoz képest. A tapasztalataim szerint nagyon sokszor előfordul, hogy a vásárló meggondolja magát és kéri a megrendelésből bizonyos tételek törlését. Netán átgondolja és még más is szeretne. Az is gyakori, hogy a szállítási és a fizetési mód tekintetében is módosítást kér. Nos, ezeket a módosításokat ebben a rendszerben egyszerűen nem lehet megcsinálni.

 

CorinWebshop megrendelés kezelése

 

Az alapbeállítások között lehetőség nyílik arra, hogy az alapbeállítások között a „beégetett” megrendelés státuszokhoz tartozó értesítés szövegét megadjuk. A megrendelés történet rovatban nyomon lehet kísérni a megrendelése beérkezését, a státuszok változását és a vásárlónak a megrendeléssel kapcsolatban küldött üzeneteket (e-mail). A baj csak az volt vele, hogy a ebben naplóban nem jelenik meg minden státusz változás. Nem volt kedvem kikísérletezni, hogy melyik és miért nem. Amennyiben a státusz megváltozik és küldünk egy teljesen üres e-mailt, akkor abban megjelenik az előre beállított értesítés szövege.

 

Vásárlók kezelése

Három megrendelést adtam le a rendszerben, ehhez képest 6 db „regisztrált” vásárlóm (3*2 db azonos adatokkal) volt a rendszerben, mindegyikük „inaktív” státuszban.  A vásárlói listát szintén adott szövegrészre lehet szűrni, illetve dátum szerinti sorrendbe lehet őket rendezni. A vásárlók adataihoz módosítás végett hozzáférni nem lehet, megnézni, hogy egy adott vásárlónak milyen megrendelései vannak, nem lehet. Az egyetlen, amit a vásárló adataival tenni lehet, az a törlés.

 

CorinWebshop vásárlói lista

 

Amikor idáig eljutottam, akkor kezdtem úgy érezni, hogy nem nagyon van értelme a további összehasonlításnak, de gondoltam, most már befejezem, amit elkezdtem.

 

Kommunikációval, marketinggel és adminisztrációval

 

Hírlevél küldés

A megrendelésekkel kapcsolatos vásárlói értesítéseken kívül hírleveleket vagy követő levelet nem lehet küldeni a rendszerből. Ehhez szükséges egy ún. CorinMail előfizetés. A CorinMail egy hírlevél küldő alkalmazás, funkcionalitását nem akartam különösebben kipróbálni. A webshop rendszerhez a levélküldő alkalmazás hozzá kapcsolható, az igényelt napi ill. havi levélszám ismeretében kiválasztható csomag megvásárlása esetén.

 

Mivel a jelenlegi webáruházam hírlevél küldő szolgáltatással is rendelkezik, az árak összehasonlításánál (lásd később) ezt figyelembe vettem egy hasonló mértékű csomag árának a hozzáadásával.

 

Ugyanakkor nem kötelező a „szoftvercsaládba” tartozó hírlevélküldő szolgáltatást választani, mert a Webgalamb és a Mailchimp integráció is választható megoldások. Az általam használt webáruház rendszerben a sajáton és ezen a kettőn kívül még a MailMaster Plus érhető el.

 

Kommunikáció, CRM és számlázás

Ezen funkció csoportban már mind olyan dolgok tartoznak, amelyeknek a használata csak az adott modul megvásárlásával lehetséges az alapcsomagon túl. Számomra nem derült ki, hogy ezeknek az árai például a számlázó és a chat rendszerek szolgáltatóinak a díját is tartalmazzák-e, vagy csak a lehetőséget. A Kulcs-Soft árait ismerve a 190,- Ft/hó díj nekem olybá tűnt, hogy csak webshop és a számlázó program közötti kapcsolatról van szó, és nem magának a számlázó programnak a használatáról. 

 

A kommunikáció menüpont alatt (ahol kizárólag „fizetős” modulok voltak) a fórum, a blog és a vendégkönyv, az ingyenhívó és Chat4Support mellett találtam egy olyat, hogy Google Fordító. Nagyon kíváncsivá tett, hogy a Google ingyenes szolgáltatásából hogyan lehet pénzt csinálni és megpróbáltam kikeresni a modulárak listájából. Így, hogy Google Fordító nem találtam semmit, csak egy olyat, hogy „idegen nyelvi modul” (850 Ft/hó). Ha ez az, amire gondolok, akkor csak annyit mondok: ügyes, nagyon ügyes.

 

Marketing és közösségi funkciók

Pici keveredés mutatkozik a menürendszerben, mert a Marketing, a Kiegészítők és a Beállítások menüpont alatt is találtam marketing jellegű funkciókat. Egy részük mások által fejlesztett alkalmazás amellyel összekötik az áruházat (pl. A/B teszt. Scarab, Google Analytics, hőtérkép, versenytárs figyelő, illetve olyan hirdető rendszerek, mint az Adwords, a CT network, ETarget v. facebook). Persze azt nem tudom az összekötés itt pontosan mit takar. Az ún. „Fővezérlő” oldalon találtam egy „Google Analytic statisztika” menüpontot, amely egy link volt a Google Analytics belépő oldalára.

 

Más részük alapvető „belső eszköztár”, mint a törzsvásárlói ill. pontgyűjtő rendszer, a kuponok képzése, különböző termékajánlók, termékvélemények, reklám bannerek, kilépő és elhagyó ajánlatok, stb. Ezekből nagyon sokféle volt, mindegyikhez külön-külön modulban lehet hozzáférni.

 

Amiről néhány szót még kell ejtenünk, az a Ribizly.com. Ez a funkció több helyen „beégetett” dolog a webáruház rendszerben. Gyakorlatilag a Corin „szoftvercsalád” (CorinWebshop, CorinWeblap, CorinMail, stb.) egyik tagja és leginkább egy piactérhez (olcso.hu, arkereso.hu. shopmania.hu, argep.hu stb.) tudnám hasonlítani. A vállalkozásoknak a regisztráció jelenleg ingyenes, de úgy tűnik, nem használja túl sok vállalkozás, mert 5000 terméknél kevesebb jelent meg rajta. A kezdetben az árak összehasonlítása céljából létrehozott portáloktól abban tér el, hogy valamelyes közösségi funkciókat is próbál nyújtani a felhasználóknak. Ők például kívánságlistára tehetik a termékeket, tudathatják a rendszerben fellelhető ismerőseikkel, hogy mit szeretnének ajándékba, stb. Az más kérdés, hogy az egyéb piacterek és közösségi alkalmazások tömkelege mellett mekkora felhasználói bázist van esélye építeni.

 

Az ár összehasonlításba beletettem azoknak a moduloknak az árát, amelyek a saját webáruház motoromban is elérhetőek.

 

Súgó, támogatás

 

Itt térek ki arra, hogy a funkciók nagyon felületes magyarázata csak a „külső árlistán” érhető el. Vagyis, ha az adminban belefutok egy fizetős funkcióba, akkor ott nincs leírása. Meg kell keresnem ezen az oldalon, több kilométernyit görgetve és leküzdve azt az akadályt is, hogy egészen más a neve, mint az adminban. Ami még szemet szúr, az az elütések és helyesírási hibák tömkelege az oldalon „kívül és belül” egyaránt.

 

A funkciók tekintetében leírás/súgó nincsen és online segítség nyújtás sincsen. 

 

ÁSZF

 

A teljes ÁSZF-et természetesen nem elemzem, hiszen nem vagyok jogász, de egy dolgot kiemelnék:

 

1)      „A biztosított tárhelyen lévő adatokról biztonsági mentést nem köteles készíteni a Szolgáltató.”

 

Árak összehasonlítása

 

Az árak összehasonlítását éves szinten végeztem el, mégpedig úgy, hogy a saját rendszeremben az általam fizetett díjért elérhető funkciókat tettem hozzá corinwebshop alapcsomag díjához.

 

Ez az összehasonlítás azért csalóka, mert az általam használt webáruházmotor az „alapcsomag” szintjén lényegesen több funkcióval rendelkezik, a felhasználói felület lényegesen kényelmesebb és ergonomikusabb, egyes feladatok végrehajtása kevesebb időt igényel. Ráadásul a funkciók nem mindig teljesen azonos módon működnek!

Ezenkívül nem vettem bele azoknak a funkcióknak az ingyenes integrálhatóságát, amelyeket jelenleg egyáltalán nem használok, de bármikor ingyen elérhetném a saját rendszeremben.

 

Mindent összevetve, éves szinten

8,8 –szor

kellene többet fizetnem a corinwebshop lényegesen alacsonyabb funkcionalitással bíró webáruház motor bérléséért, mint amennyit a jelenlegi webáruház motorom bérlésért fizetek. Amennyiben ehhez hozzáadom a CorinMail előfizetést is, akkor ez a szorzó

11,2 !!!

Már megint foglalkoznom kellene a webáruházzal is!

Meg kellene csinálni ... !
Jó lenne átgondolni ... !
Be kellett volna állítani ... !
Ki kellene találni ... !
Fel kell tölteni ... !
Valamikor már ideje lenne aktualizálni ... !
Már régen le kellett volna cserélni ... !
Na igen! De ki és mikor?
Webáruház figyelmeztetés!
Az Ön webáruházának menedzserre van szüksége! Felveszi a kapcsolatot a webáruház menedzserrel?

Blogértesítő

Szívesen küldök értesítőt az új blog bejegyzésekről, csak kérnie kell!

Nevem
E-mail címem
Email még egyszer

Az adatvédelemről itt olvashat!


Én és a Facebook

Én és a Google+

Google+