WS MOTO GP - webáruházmotorok összehasonlítása

2014.07.11 14:36
Shoprenter Kft: Shoprenter
Shoprenter webáruház motor összehasonlítás

Előre szólók, hogy nagyon hosszú és nagyon fárasztó lesz … Aki még soha nem látott webáruházat belülről, annak meg nem lesz könnyen érthető sem …

Egy jogi workshop délutáni szekciójában (nyári meleg, péntek késő délután) éppen a jótállás volt a téma és a kérdezőtől elhangzott, hogy milyen webáruház motort használ (kb. 50 000 ezer termékre).

Erre egy másik résztvevő – egy fiatalember – valami olyan megjegyzést tett (szó szerint már nem tudom idézni), hogy viccelsz, de hiszen az a fasorban sincs a Shoprenter –hez képest. Kényelmetlen csend lett a teremben és talán ezért hozzátette: „legalábbis SEO szempontból”. Sajnos nem voltam a szellemi képességeim csúcsán és nem kérdeztem meg tőle hogy vajon mennyit dolgozott a leszólt webshop rendszerben, de elhatároztam, hogy a következő összehasonlító munkámat a Shoprenter –nek szentelem.

 

A kezdetek

A nyitó oldali „Ismerje meg, miért választják a legtöbben a ShopRenter-t webáruházuk elindításához!” mondat nem bizonyított tétel, de ennek versenyjogi megítélése legyen a versenytársak és jogászaik feladata.

 

Shoprenter nyitó oldal

 

Könnyű és gyors regisztráció, áttekinthető, érthető ÁSZF, rendelkezésre állás, hibajavítási idők … Első körben minden ment, mint a karikacsapás. A belépő felületen a kezdőknek a jobb oldalon található egy kis segítség a kezdő lépések mutatásával és egy kijelzővel, amely azt mutatja hány százalékos a készültségi szint. Ez egy jópofa és látványos dolog, de azért ne vegyük készpénznek, főképpen, ami a %-ot illeti. :) Két kategória és termék hozzáadásával, egy mondatnyi bemutatkozó szöveggel és egy sablon kiválasztásával máris 57 %-on lehetünk, de ne gondoljuk, hogy egy webáruház létrehozása megúszható ennyivel!

 

 

Shoprenter kezdetek

 

 

Az első belépéskor egy kis meglepetés is fogadja a kezdőt: már vannak kategóriák és termékek a rendszerben, amelyek természetesen törölhetőek. Először idegesített, mert nem tudtam, hogy ez valami hiba, vagy én szúrtam el valamit, már a regisztrációnál. Aztán rájöttem, van előnye is, mert amikor kívülről megnéztem a webáruház kezdeményt, akkor nem egy üres oldal meredt rám. Ahogy dolgozni kezdtem, jobban érzékelhető volt mi hová kerül, milyen lesz, illetve például szolgált arra, mit hogyan kell beállítani.

 

(Megjegyzés: Azóta megtudtam, hogy a saját webáruházam teszt rendszerében is vannak termékek hasonló céllal, de azt olyan régen használtam (8 éve), hogy már nem emlékeztem rá.)

 

Tartalom kezelés (kis kitérőkkel)

Nagyon hosszú? Most nincs ideje

elolvasni? Kérje e-mailben, PDF

fájl formájában!

Kérem e-mailben az összehasonlítást!

Hasonlóképpen jártam a szöveges menüpontokkal is, ahol szintén voltak már kész pontok, mint például a „Vásárlási feltételek”, vagy az „Adatvédelmi nyilatkozat”. Ezek természetesen arra nem jók, hogy elindítsuk a webáruházat, mert részben elavult (a törvényváltozások előtti) részleteket tartalmaznak, részben nincsen meg minden jogi kellék bennük. Arra viszont jók, hogy egy kezdőnek jelezzék, törvényileg szükséges tartalomról van szó. A baj akkor kezdődik, ha valaki azt gondolja, ennyi elég is …

 

Az általam használt Unas webáruházban (azért nevezem meg, mivel az előző összehasonlítást követően többen megkérdezték melyik webáruházat használom) az admin főoldalon mindaddig egy piros figyelmeztető ablak jelenik meg, amíg az ÁSZF-et nem publikálom. A fejlesztő/üzemeltető szintén biztosít egy mintát, de felhívja a figyelmet arra, hogy ezt az adott cégre, termékekre, vevőszolgálati gyakorlatra, stb. aktualizálni kell. Mivel pedig az utóbbi időben nagyon sok törvényi változás volt, arra is van utalás (és speciális ajánlat is), hogy célszerű szakemberhez fordulni. A publikált és véglegesített ÁSZF és Adatvédelmi tájékoztató aztán automatikusan olyan módon jelenik meg a webáruház egy teljesen külön menüpontjában, hogy azt le is lehessen tölteni. Ráadásul egy kis pipával a megfelelő helyen azt is el tudom érni, hogy a visszaigazoló levélhez csatoltan elküldésre is kerüljenek a vásárló részére.

 

A nem tervezett „jogi kitérő” után visszazökkentem a menüpontok létrehozásába és rövid időre egy kis értetlenkedésbe keveredtem. A már meglévő menülistában is szemet szúrt, hogy az egyik menüpont szöveges tartalom, a másik menüpont link egy szöveges tartalomra, a harmadik menüpont link a főoldalra, a negyedik menüpont pedig link egy szöveges tartalom listára és így tovább. Az első ránézésre „katyvaszos” történet mögött egy teljesen más tartalom menedzsment logika húzódik, mint az általam használt rendszerben. Vannak olyan menüpontok, amelyek szöveges tartalmak és a menüpont szerkesztőben lehet a szöveget is szerkeszteni. Megint más menüpontok csak linkek olyan szöveges tartalmakra, amelyet a „szöveges tartalmak” szerkesztőben lehet létrehozni és szerkeszteni. Aztán vannak úgynevezett tartalmi listák, amelyekre a már létrehozott tartalmakat lehet összegyűjteni a hozzájuk rendelt címkék alapján. Ízlés kérdése ugyan, de a magam részéről ezt a megoldást bonyolultnak és időigényesnek tartom.

 

 

Shoprenter menüpont szerkesztő

 

Az Unas rendszerben vannak menüpontok és tartalmi elemek. A tartalmi elemek többfélék lehetnek (szöveg, blog, űrlap, stb.). A menüpontokhoz – vizuálisan jól támogatott módon hozzáadhatók a tartalmak, amelyeknek drag&drop módszerrel másodpercek alatt változtatható a sorrend a menüpontokra és az elemekre vonatkozóan is. Ehhez képest a Shoprenter-ben egy több és többféle tartami elemet tartalmazó oldal létrehozása és/vagy a sorrend változtatás felér egy tortúrával. Arról nem beszélve, hogy kezdetben még csak-csak menedzselhető, ha egy szöveges tartalmat a menüszerkesztőben hoztam létre, egy másikat meg a szöveges tartalom szerkesztőben. De ahogy múlik az idő és növekszik a tartalmi elemek száma … hmm.

 

Ami a Shoprenterben viszont tetszett és nagyon praktikus például

  • a „szerző-kezelés” (megadás és Google+ általi validálhatóság: „google  authorship”), mert sajnos a tartalom lopkodása egyre növekvő méreteket ölt és szinte nincs olyan fórum (tanfolyam, konferencia, workshop, stb.) ahol ne merülne fel;
  • a tartalom megjelenítés vásárlói csoportonként való beállíthatósága (nekem ugyan még nem volt szükségem ilyesmire, de el tudok képzelni olyan üzleti modellt, ahol ennek létjogosultsága van),
  • a szöveges tartalom normál, vagy „landing” oldalként való megjelenítésének lehetősége (a „landing” oldalról már írtam az előző összehasonlításban)
  • az űrlapoknál köszönő szöveg, köszönő oldal, vagy köszönő URL megadásának lehetősége
  • az egyes tartalmi oldalakhoz termékeket lehet rendelni (ez jól jön olyan hírek, blogok publikálásánál, ahol mondjuk éppen termékeket mutatunk be, vagy esetleg egy promóció leírásánál)

 

A tartalom menedzsmenttel összefüggésben kerestem még a fájl menedzsert, de azt nem a „CMS”, hanem a termékekkel és a rendelésekkel összefüggő „Bolt” admin menüben találtam. Ennek oka talán a termék képekkel függ össze, de ne szaladjunk még ennyire előre.

 

Termékekkel összefüggő funkciók

 

Termék kategóriák

A termék kategóriák létrehozása egyszerű és áttekinthető. A sorrendek változtatásával ugyanaz az álláspontom, mint a menüpontokkal kapcsolatban: nehézkes és időigényes. A kategóriák esetében körülbelül ugyanazokat az adatokat kell megadni (SEF URL, META elemek, leírás, stb.)

 

A másik egy ún. kategóriához rendelt szerkeszthető HTML elem, ami minden lehet, amit csak HTML-ben megszerkeszthetünk (szöveg, táblázat, kép, link, stb.). Ez praktikus akkor, ha a kategória minden eleméhez tartozik valami olyan tartalom, ami egyforma (például egy mérettáblázat, vagy közös termékjellemző).  Ezt nem kell termékenként felvinni, vagy megadni, hanem a kategória minden termékéhez hozzáadódik és ugyanazon linken keresztül érhető el. Az általam használt rendszerben is meg lehet ezt oldani, de itt ez éppen egyszerűbb. Azt is praktikusnak tartom, hogy a kategóriát lehet aktív/inaktív állapotba tenni, a benne levő termékekkel, együtt, vagy akár külön is. Amennyiben termékeket aktív állapotban hagyom, akkor más kategóriák irányából elérhetőek maradnak. Természetesen csak akkor, ha más kategóriába is besoroltuk őket. A kategóriáknál az is beállítható, hogy mely vásárlói csoportok láthatják őket (természetesen csak belépés után).

 

 

Shoprenter kategória adatok

 

 

Amit viszont nem találtam, azok ismét a speciális (akciós, új) kategóriák, amelyeket az általam használt webáruház motor automatikusan képez le az ún. termékstátuszok alapján. Ráadásul az akciós áru termékeket és az új státuszba sorolt termékeket fel is matricázza. A termékek új státuszát bármikor én állíthatom be. Szerintem ez nagy segítség és rengeteg időt lehet vele megtakarítani. A Shoprenterben először nem találtam a módját, hogy az akciós vagy az új termékekre szűrést állíthassak be. Aztán a modulok beállítása menüben valahol a Súgóban ráleltem egy olyan utalásra, hogy a legutoljára feltöltött termékek jelennek meg automatikusan újként és ennek az automatikus újdonságlistának a hossza állítható. Termékenkénti státusz állítására nincs mód. Ezek az új termékek – és itt kiderült, hogy az akciós termékek is - nem kategóriaként, hanem modulként jelennek majd meg. (A modulokról még lesz szó a későbbiekben!) Személy szerint nekem ez a megoldás kevésbé szimpatikus és ismét csak munkaigényesebb.

 

A korhatáros termékek kezelésének módja is más a Shoprenter -ben . Az általános bolt beállítások között van egy Beléptetés/Hirdetés menüpont. Ennek lényege, hogy az oldaltartalom fölé egy másik – általunk megadható – tartalmat helyez. Ez lehet hirdetés, vagy beléptető felület, ahol nyilatkozni kell, hogy a belépés feltételeinek a látogató megfelel. A hirdetésről el lehet kattintani bárhová, a belépési oldalról csak az ott lévő gombokra való kattintással lehet tovább menni. Technikailag a megoldás teljesen rendben van, csak talán egy kicsit rugalmatlan egy olyan webáruházban, ahol nem csak korhatáros termékek vannak. Az általam használt webáruház motorban a termék státuszában jelezhetjük, hogy korhatáros. Az ilyen terméket tartalmazó kategória, csak egy felugró ablakban való nyilatkozat megtétele után látható. Ugyanakkor a többi terméket bárki megnézheti.

 

Súgó

Itt egy kis kitérőt teszek a Súgóra, amely alapvetően jó, nem csak szöveges leírások, de videós segítség is van. Igaz, hogy a haladóbb funkciókra nincs leírás, de aki nagyon szeretné tudni a működését, az tehet fel kérdéseket e-mailen, telefonon, vagy hozzászólás formájában. A hozzászólások megválaszolását én kicsit lassúnak tartom (habár a néhány hónapos válaszadási időkről láthatóan kb. 1 napra javultak). A magam részéről az Unas munkaidőben elérhető online chat segítségnyújtás funkcióját (természetesen a szöveges Súgón túlmenően) egy kicsivel ügyfél közelibb megoldásnak tartom.

 

Azt is a javukra írom, hogy azonnal „észlelték” az új ügyfelet a rendszerben. (Nem úgy mint a CorinWebshop, ahol másfél hónap múltán írtak egy levelet, hogy hát akkor mi is van …) Rendszeresen kaptam tájékoztatót különféle lehetőségekről (oktatás, saját domain, egyedi megjelenés, stb.), sőt közvetlenül is megkerestek és segítséget ajánlottak fel. Egy ici-picit zavart, hogy az általuk integrált egyik szolgáltatótól is kaptam megkeresést (vagyis eljutott oda az e-mail címem), de mivel vannak olyan napok, hogy 20-30 SPAM is landol a postafiókjaimban, már csak legyintettem.

 

Termék paraméterek, változatok, terméktípusok, szűrők

Térjünk vissza a termékekre! A terméktípusok létrehozását, a típusonkénti termék tulajdonságok megadását, elintézném azzal, hogy mindkét rendszerben kb. ugyanazt lehet megvalósítani. Az egyikben ugyan többféle jellegű paramétertípust lehet létrehozni (Unas) a másikban talán egy árnyalatnyival rugalmasabb a szűrő (Shoprenter), de nem lényegesek a különbségek. Azt hozzátenném, hogy annak, aki még nem használt ilyen rendszert, annak ez már nem az egyszerűen és könnyen átlátható funkciók közé tartozik. Mivel maga a funkció bonyolult, mindkét rendszerben el kell vele tölteni némi időt, hogy megértsük a működést, és jól alkalmazzuk.

 

Van azonban egy lényegi különbség, amely a munka- és időmennyiség tekintetében az Unas webshop motorban kevesebbet igényelhet, és így felé billenti a mérleg nyelvét. Mindkét rendszerben létre lehet hozni termékváltozatokat úgy, hogy erre nem a termék paramétereket használjuk. (Példa: Kér-e a vásárló díszcsomagolást, vagy nem. Ez nem a termék tulajdonsága, hanem egy másféle választási lehetőség.)

 

Ugyanakkor a változatok és a terméktípusok kezelése két különböző és egymástól független dolgot jelent az Unas webáruház motorban. Így mindazok, akiknek a termékköre nem igényli az ún. típusképzést, azok mentesülhetnek ennek „gyötrelmei” alól. Ebben az esetben nem szükséges minden változatot külön termékként létrehozni, majd típusba foglalni. Például, van S, M, L, stb. méretű, fehér, kerek nyakú pólónk, de nem szeretnék, hogy a vásárlónak ennyi egyforma, csak méretében eltérő termékben kelljen böngészgetnie, akkor kétféle dolgot tehetünk. Felvisszük külön-külön termékként őket, majd a méret termékparaméter mentén típusba foglaljuk. A másik, hogy egy terméket hozunk létre és hozzárendelünk különböző változatokat (tetszőleges tulajdonság alapján), amelyeknek más és más ára lehet és a raktárkészlet is megadhatjuk külön.

 

A Shoprenterben is lehet változatokat kezelni és létrehozni a paraméterektől függetlenül, de ha jól térképeztem fel a lehetőségeket, akkor raktárkészletet nem lehet az ilyen módon létrehozott változathoz hozzá rendelni. Így mindazok, akiknél a fontos a termékek változatainak raktárkészlet kezelése, azoknak külön termékként kell azokat létrehozni és azokat típusba rendezni a „szülőtermék” és „gyerektermékek” beállításával, ami nem kevés munka.

 

 

Shoprenter gyermek termék

 

Ráadásul – ha hiszünk a SEO szakértőknek (erről szintén lesz még szó később) - a sok egyforma, vagy alig-alig eltérő termék adatlapot a keresőmotorok tartalom duplikációnak (vagy sokszorozásnak) érzékelhetik, ami az organikus találati listában való megjelenést negatív irányban befolyásolhatja. Ennek kikerülésére ugyan van egy félmegoldás a rendszerben, de majd erre is később, a SEO funkcióknál térnék ki.

 

Szűrők

A Shoprenterben a szűrő létrehozása ott kezdődik, hogy minden terméktulajdonság esetén be kell állítani (több paraméter megadásával) a szűrődobozt, aktiválni őket és a moduloknál megadni, hogy hol jelenjenek meg. Az Unasnál minden olyan termékparaméterek esetében, amelyet úgy jelöltünk be, hogy szűrésre használható, a szűrő automatikusan létrejön, és a látogató/vásárló számára az adott kategóriába való belépésekor meg is jelenik, nekünk nem kell ezzel minden egyes tulajdonság esetében szöszmötölnünk.

 

Termék tulajdonságok, export/import

Gyakorlatilag egyik rendszerben sem létezik olyan, amit ne lehetne adatbázis export/import útján a termékekkel kapcsolatosan megadni, felvinni, letölteni, módosítani, a termék tulajdonságaitól, a SEO jellemzőkön át a kapcsolódó, vagy kiegészítő termékekig. (Kivéve a termék változatok raktárkészletét a Shoprenter esetében, ahogy azt előbb említettem.)

 

A Shoprenter -ben a képek felvitelét is egy árnyalattal munkaigényesebbnek véltem. Az Unas rendszerben a termék és a kép összerendelése automatikusan történik a cikkszám alapján. Vagyis, az adatbázisban nem szükséges megadnunk a kép (sőt képek) elérési útvonalát. A képek fájl neveként a cikkszámot kell használni (több kép esetén utótaggal) és amikor csoportosan feltöltjük a képeket, akkor a rendszerben lévő termékek cikkszáma alapján a rendszer hozzárendeli a képeket a termékekhez. Akinek esetleg SEO szempontból az a véleménye, hogy a képek nevei legyenek beszédesek, az bármikor hozzárendelhet egy „virtuális” fájlnevet a képekhez. A képek nem a fájlmenedzser egy mappájába kerülnek, mint a Shoprenter -ben, hanem ezeket a képeket a webáruház motor külön kezeli. Aki az életében „mahinált” már képeken és sikerült az eredeti kép helyére visszamenteni-e a „mahináltat”, az talán értékeli a termékképek „érinthetetlenségét”. Igaz, másra való használatukhoz a fájlkezelőbe is fel kell tölteni őket, de legalább nem kell ugyanolyan méretűnek lennie és a fájl neve is lehet bármi más, ami egy tartalmi oldalon, vagy hírlevélben kívánkozik. Ezt természetesen a Shoprenter -ben is ugyanígy kell csinálni, csak egy másik mappába kell tenni a képeket és nem a termék képeknek fenntartott helyre,

 

Címkék, matricák

Viszont a Shoprenter -ben van termék címke, amit már az előző összehasonlításban is praktikus és hasznos funkcióként mutattam be és most is pozitívumként említem meg. Szűrőboxot ugyan nem lehet beállítani a címkékre, de a termék adatlapon megjelennek, és rájuk kattintva tulajdonképpen egy keresést indítunk, amelynek találati listájában megjelenik az összes olyan termék, amely ugyanazzal a címkével rendelkezik.

 

A címkék mellett meg kell említeni a matricákat, amelyeket előállíthatjuk sablonokból is, de egyedi, saját képekből is. Arra azért vigyáznunk kell, hogy a termék lista oldalakon megjelenő képeket akár le is fedhetjük a matricákkal, mert azok nem a kép sarkaiban jelenik meg.

 

Az Unas rendszerében az új és akciós termékek automatikusan matricát kapnak. Akciós termék esetében a matricán az engedmény %-os mértéke is megjelenik, anélkül, hogy nekünk – az akciós ár megadásán kívül – bármit tennünk kellene.

 

 

Shoprenter matrica

 

 

Letölthető termékek

Letölthető termékeket, illetve termék mellékleteket is létre lehet hozni mindkét rendszerben. Az általam használt webáruház rendszerben beállítható, hogy hányszor tölthető le a termék (kifizetés után), illetve hány napig. A Shoprenter -ben nem találtam ilyen lehetőséget.

 

Termékek listázása

A termék listát kategóriára, terméknévre, cikkszámra, mennyiségre, állapotra lehet szűrni. Ezt kevésnek találom azokhoz a lehetőségekhez képest, amelyeket már az előző összehasonlításban is említettem: A jelenlegi webáruházam admin felületén 18 féle szempont szerint listázhatom a termékeimet. A keresőben pontosan megadhatom, hogy a termék adatlapjának mely rovataiban keresse az adott kifejezést. A „találati listában” megjelenő termékek úgy jelennek meg, hogy a státuszokat, az árat, az akciós árat és a raktárkészletet azonnal módosítani tudom, nem kell ehhez a termék adatlapjára mennem. Ez rendkívüli módon megkönnyíti és meggyorsítja a munkát, ha csak néhány termék árát akarom megváltozatni, vagy esetleg egy tematikus akciót szeretnék indítani. Az olyan finomságokról már nem is beszélek, hogy két kattintással tudok egy terméket adott kategóriába áthelyezni.

 

Termékfórum, termék vélemények

Mindkét rendszerben van ilyen lehetőség. Tetszik a Shoprenter -nek az a megoldása, hogy a termékvélemények egy külön admin menüpontban láthatóak és kezelhetőek (engedélyezés, tiltás, szerkesztés). Az Unas webáruház rendszerben a termék véleményeket a termék adatlapon lehet kezelni külön-külön. Viszont nem csak a saját termékfórum, hanem a Facebook Comment funkció használatának lehetősége is adott. A rendszer saját termékfórumát használva többféle opció választható, attól kezdve, hogy ki írhat véleményt, milyen adatot kérjünk be tőle, és hogy szeretnénk-e előzetesen jóváhagyni a véleményt (a legutóbbi opció a Shoprenterben is működik).

 

 

Shoprenter termék vélemény

 

Árazási lehetőségek

Az egyik érdekes különbség, hogy a Shoprenterben nem kell feltétlenül árat rendelni a termékhez. Beállíthatjuk hozzá azt, hogy a kosárba rakás helyett az „Ajánlatkérés” gomb jelenjen meg, amelynek megnyomása esetén egy ajánlatkérő űrlap jelenik meg felugró ablakban. Ezt jó ötletnek tartom, hiszen lehetnek olyan termékek, illetve termék kombinációk, amelyek esetében ez hasznos.

 

Szintén nem kell megadni árat, ha bizonyos termékek vonatkozásában katalógusként szeretném használni a rendszert. Ez az Unas webáruház motorban is megoldható.

 

Mindkét rendszerben többféle ár is megadható, igaz kicsit más felfogásban. A részletekbe nem mennék bele, de az Unasnál nem csak vevőcsoportokra állítható be külön ár, hanem szállítási körzetekre is. (A szállítási körzetekről még lesz a későbbiekben is!)

 

Raktárkészlet/Raktár állapot

A Shoprenter –ben két raktárt tudunk kezelni és tudunk hozzájuk különböző raktár állapotokat rendelni. Ez azért praktikus megoldás, mert tudunk többféle szállítási határidőt kezelni. Például, ha valami ténylegesen van raktáron, akkor az Raktár 1 készlet és azonnal szállítható, ha valami nincs raktáron, de gyorsan beszerezhető, akkor az lehet a Raktár 2 készlet és mondjuk egy héten belül szállítható. Ezt a fajta raktárkészlet és raktár állapot kijelzést termékenként lehet megadni.

 

 

Shoprenter raktár állapotok

 

 

Az Unas esetében ezt másképpen lehet megoldani. A termékek adatai között be lehet jelölni, vásárolható legyen akkor is, ha nincs raktáron. Ebben az esetben többféle módja nyílik annak, hogy a különböző szállítási határidőket közöljünk az érdeklődőkkel. Vagy a termék státuszokkal (amelyekből 3 féle lehet), vagy külön létrehozott termék paraméterekkel jelezhetjük a szállítási határidőt, ha valami éppen nincs raktáron. Ez egy kicsit nehézkesebb, de megoldható.

 

Arra azonban nem láttam lehetőséget a Shoprenter -ben, hogy a raktárkészletet külön lehetne exportálni és/vagy importálni, mint az Unas webáruház rendszerben, ahol termékenként, illetve változatonkénti lehet raktárkészletet adatbázisból felvinni beszerzési árral együtt. A Shoprenter -ben a feladat termék export/import útján oldható meg, de ahogy említettem, ez nem teszi lehetővé az olyan termékváltozatok raktárkészletének kezelését, amelyeknek nincs külön termék adatlapja, vagyis amelyet nem termékparaméter mentén hoztunk létre.

 

Marketing funkciók

 

Affiliate rendszer

Míg a Shoprenter webáruház rendszernek saját affiliate rendszere van, addig az Unas – habár már huzamosabb ideje fejlesztés alatt áll – még nem rendelkezik ilyennel. Ugyanakkor az Unas webshop motor ötféle közismert affiliate, illetve ajánlói rendszert integrált, valamint három további olyan megoldás létezik, illetve van előkészületben, amelyek között hirdetői rendszer, törzsvásárlói klub, illetve kosárérték növelő személyre szabható termékajánló van. Vagyis van elegendő választék. A Shoprenter a saját rendszerén kívül a Lyoness és az Adbox integrációt tudhatja magáénak. Ez utóbbi nem annyira affiliate, mint hirdetők és hirdetési felületek egymásra találását segítő rendszer, a Sanoma működteti. Egyébként az Unas -nál is az említettek között van.

 

Ajándék a vásárláshoz és csomagajánlat

Míg a Shoprenterben beállítható, hogy bizonyos feltételek fenn- illetve együttállása esetén a vásárló választhasson magának egy ajándékot a megadott termékekből, addig az Unas rendszerben ilyen nincs.

Hasonlóképpen nincsen csomagajánlat sem. Pedig – főképpen az utóbbi – évek óta szívem vágya. Amennyire tudom, utóbbi már fejlesztés alatt áll, de az összehasonlítás pillanatában még nem elérhető.

 

Kuponok, kívánságlista, ajánlás, Facebook áruház

Mindkét rendszerben van lehetőség ezekre a dolgokra, más-más elnevezéssel ugyan, de csak nüánsznyi különbségekkel a technikai megoldások tekintetében.

 

Pontgyűjtő rendszer

Az elképzelés és a megvalósítás is nagyon hasonló. Az Unas webáruház motor által kínált megoldás rugalmasabb abban a tekintetben, hogy termékenként adhatjuk meg, mennyi pontot írunk jóvá a megvásárlása esetén, a regisztráció esetére is beállíthatunk egy pontértéket, amely automatikusan íródik jóvá, valamint a pontok beváltására többféle feltételt, illetve azok kombinációját is alkalmazhatjuk a gazdasági racionalitásokat figyelembe véve.

 

Automatizmusok, hírlevél küldés

A bizonyos események hatására történő e-mail küldést a Shoprenter webshop motorban „automatizmusnak”, az Unas webáruházi rendszerben „követő hírlevélnek” nevezik. Jelentős különbségek nincsenek. Az Unas esetében a megrendelések kezelésével összefüggő automatikus értesítő rendszer részben a marketing célú követő hírlevéltől elkülönített funkció, de erről még esik szó a későbbiekben. A Shoprenter -ben az ún. automatizmusok menüpontjában csak marketing jellegű levelek (pl. kosárértesítő) beállítására van mód. Szintén a Shoprenter esetében lehetőség van az ún. „webhook” –ra, amelynek során a feltételek teljesülése esetén az adatok egy másik rendszerbe továbbíthatóak, például vállalatirányítási rendszerekhez, vagy – ami sokkal gyakoribb felhasználás - SMS küldő szolgáltatókhoz. Az Unas esetében webhook beállítási lehetőség nincsen, viszont van egy komplett SMS küldő rendszer.

 

Hírlevél küldő funkciót sem ragoznám túl, itt is hasonlóak a „tudás szintek”. A saját hírlevél küldő alkalmazáson túl a Shoprenter eddig összesen négy, az Unas pedig három külső alkalmazást integrált a webáruházi rendszerébe.

 

Automatikus termékadat-export

Gyakorló webáruházasoknak nyilván nem kell bemutatni, hogy miről szól ez a lehetőség, de azért röviden összefoglalom. Bizonyos „gyűjtő portálok” a mi termékeinket jelenítik meg az oldalaikon a saját kategória rendszerük szerinti besorolásban és adatokkal. Az érdeklődő vagy átkattint innen az eredeti oldalra – és ezért fizetünk -, vagy esetleg azonnal vásárolni is tud, amiért cserébe jutalékot fizetünk. Ezek az „ár-összehasonlító” portálok, vagy piacterek saját adatbázis formátummal dolgoznak, ebben a formátumban kell a rendelkezésükre bocsátanunk az adatokat, mégpedig általában naponta többször is, mert közös érdekünk az aktuális adatok küldése. Ilyesmire manuálisan képtelenség vállalkozni, ezért a fejlett webáruházi motorok a fontosabb termékportálok adatstruktúrájának megfelelő exportot a saját adatbázisunkból előállítják, és lekérésre automatikusan el is küldik. Ehhez nekünk csak regisztrálni kell náluk és megadni az exportfájl elérési útvonalát.

 

A Shoprenter 13 magyarországi portált integrált a rendszerébe. Az Unasnál 21 ilyen magyarországi portál érhető el, valamint 31 további külföldi portál összesen 6 országból. Ezenkívül két saját portállal is rendelkezik, az egyik az ún. UnasPlaza, a másik a Mercado piactér.

 

Ami a Shoprenter -ben tetszik viszont, az a terméklinkek automatikus paraméterezhetősége. Ezzel ugyanis a Google Analytics képes részletesen nyomon követni ezen portálok felől érkező forgalmat.

 

Up-sell és Cross-sell

Itt említésre méltó különbséget fedeztem fel a lehetőségek között. A Shoprenter –ben mindössze egy ún. „kosár upsell” funkció működik, amely modulként viselkedik. (A modulokról még lesz szó, de itt most annyit érdemes tudnunk róla, hogy fixen meghatározható helye van az oldalon.). Ebbe vagy fixen beállíthatunk termékeket, vagy pedig véletlenszerűen választ a rendszer. A termékek számát, a modul nevét mi határozhatjuk meg.

 

 

Shoprenter kosár upsell

 

 

Ez nem egyenrangú az Unas intelligens cross-sell/up-sell funkciójával, amely a kosárban lévő termékek alapján ajánl fel további termékeket, vagy a beállított kiegészítő termékek, vagy a drágább hasonló termékek közül. Teszi mindezt a mi beállításaink szerint felugró ablakban, a kosár alatt, vagy pedig már a termék oldalon.

 

Így a marketing funkciók áttekintésének záróakkordjaként ismét szükségét érzem, hogy szerzői megjegyzést tegyek.  Már említettem, hogy a regisztrációt követően rendszeresen kaptam - nevezzük így - rábeszélő jellegű leveleket. Az egyik ilyen (10 ok arra, miért érdemes a Shoprentert választani) azzal kezdődik, hogy „legmagasabb marketing funkcionalitás”. Én úgy érzem, hogy ez az állítás ismét egy versenyjogi kategória és nem látom objektív értelemben bizonyíthatónak.

 

Megrendelésekkel kapcsolatos funkciók

 

Fizetési módok

Eleinte kicsit furcsállottam, hogy a Shoprenter -nél nem lehet fizetési módokat „önhatalmúan” megadni. Van készpénzes, utánvétes, banki átutalásos, csekkes, „free check out” és még  további 14 fizetési mód, főképpen bankkártyás fizetést lehetővé tévő megoldások, de ott van közöttük a Cetelem is. Aztán rájöttem, hogy tulajdonképpen egyetlen kivétellel (a nagyon ritka banki készpénzbefizetés kivételével) teljes mértékben lefedi a lehetőségeket. Az Unasnál az integrált fizetési módokon kívül (amely 16 magyarországi szolgáltatót és további 5 országban, további 7 szolgáltatót fed le) szabadon lehet fizetési módokat létrehozni.

 

Szállítási módok

Szabadon megadhatunk szállítási módokat, személyes átvételi pontokat és – ahogy ez az Unas rendszerben is adott – hozzárendelhetünk fizetési módokat (hogy például a vevő ne választhasson utánvétet egy olyan szállítási módhoz, amelyet csak banki átutalással lehet igénybe venni, mert Murphy törvénye alapján lesznek, akik megteszik …), sávos költséget és földrajzi régiót is, legyen az ország, esetleg megye. Az árazásnál ígértem, hogy a földrajzi régiókról még lesz szó: mindkét webáruházi rendszerben lehet földrajzi régiókat meghatározni, amelyeket képezhetjük megyékből és országokból. Az általunk létrehozott szállítási zónákra azután különböző fizetési és szállítási módokat, illetve költségeket adhatunk meg. Amikor valaki az adott földrajzi zónában lévő szállítási címre rendel, akkor számára csak azok a szállítási módok (és ezzel együtt költségek) jelennek meg, amelyek rá érvényesek. Az Unas webshop motor annyival tud többet, hogy a termékek ára is különbözhet földrajzi zónánként.

 

Mindkét rendszerben adottak a jelentősebb futárszolgálatokhoz és átvételi pontokat biztosító szolgáltatókhoz (Pick Pack Pont, PostaPontok) való kapcsolódás feltételei. Az Unas esetében annyival nagyobb választék, hogy több főképpen környező - országban is elérhetőek futárszolgálati szolgáltatások. Természetesen velük szerződni a mi dolgunk, de ettől kezdve gombnyomásra készíthetjük el a szállítmányok fuvarokmányait.

 

Ennek megállapítása után tovább böngészgettem a Shoprenter -ben és megadtam – illetve hozzáadtam a már meglévőkhöz – néhány új fizetési és szállítási módot (és költséget) majd megpróbáltam megtalálni, hogy vajon hol jelennek meg ezek az információk kívülről nézve a webáruházban. (Ez amolyan sokéves megszokás nálam, minden beállítást, szöveget, stb. leellenőrzök „kívülről”.) Furcsa volt, hogy nem találtam ilyen menüpontot.

 

Az Unas esetében beállíthatom, hogy a létrehozott fizetési és szállítási módok, illetve azok költségei megjelenjenek az „információs panelben”, illetve, hogy a megrendelés során választhatóak-e. Aztán az ún. modulok között kutattam az adminban. A modulok amolyan „építő elemek”, amelyek a webáruház alkotórészei és egyelőre még mindig nem akarok többet írni itt róluk, mert később szeretnék. Itt sem találtam. Miért fontos ez? – merül fel a kérdés, hiszen bármikor létrehozhatok egy olyan menüpontot és tartalmi oldalt, ahol megjelenítem őket. Ez igaz, de minden egyes alkalommal, amikor módosul valami – fizetési mód, szállítási mód, szállítási határidő, szállítási költség, stb. – mindig két helyen kell átírni.

 

Még valami említésre méltó a az Unas webáruház rendszerben. Létrehozhatóak olyan speciális szállítási módok is, amelyeknek felsorolásával és választhatóságával nem kell összezavarni minden vásárlót. Viszont amikor olyan termék kerül a kosárba, amely ilyet igényel (törékeny, túl súlyos, túl hosszú, stb.) akkor aktiválódnak és annak költségét jelenítik meg a megrendelés során. Engem nem könnyű elkápráztatni, de ennek a funkciónak megvalósítását kénytelen vagyok zseniálisnak titulálni.

 

Gyorsan átfutok a megrendelés állapotok, vásárlói csoportok, pénznemek, sávos kedvezmények, mértékegységek, áfa, nyelv, ország, stb. lehetőségeken, mert itt semmi olyan nincs, amit az egyik rendszerben meg lehet csinálni, a másikban, meg nem.

 

Integrációk

Az ún. integrációkat már több ízben érintettük. Egyszerűen megfogalmazva mindazon külső rendszerekről beszélünk, amelyhez a webáruházunk csatlakoztatható. Ilyenek a már említett hírlevél küldő alkalmazások, a bankkártyás fizetési szolgáltatók, a csomagszállító cégek szoftverei, a különböző affiliate rendszerek. A Shoprenter és az Unas közötti különbségek ebből a szempontból az adott témánál már említésre kerültek.  Maradt azonban még néhány, ezeket igyekszem röviden bemutatni:

 

Chat a látogatóval

A Shoprenternél nagyon nehezen - a modulok között - találtam meg ezt a lehetőséget. (A modulokról még mindig csak azt tudom mondani, hogy majd később …) Összesen 3 szolgáltató van „bedrózotva” jelenleg. Az általam használt webáruházban 7 chat szolgáltató érhető el, amelyből négynek további 5 országbeli szolgáltatása is igénybe vehető.

 

Számlázó programok

Az Unas webáruház motor összesen hétféle számlázi rendszerrel tud kapcsolatot teremteni, a Shoprenter ezek közül eggyel.

 

Ügyviteli programok

Sajnos kisvállalkozások számára komplett ügyviteli megoldást nyújtó rendszerek nem érhetőek el az általam használt webáruházi rendszerben. A Shoprenterben a Kulcs-Soft, a Symbol és a Tharanis ügyviteli rendszerek integrációja megoldott, valamint két CRM rendszeré.

 

API (application programming interface) kapcsolat

Mindkét webáruházi rendszerben van arra lehetőség, hogy a kereskedő a saját informatikai „forrásaival” összekösse a webáruházat és lehetővé tegye az adatok oda-vissza áramlását.

 

Google és Facebook

Mindegyik rendszerben kicsit más menüpontok alatt, de megtalálhatóak azok az „integrációs lehetőségek”, amelyek a Google hirdetések eredményességének és a weboldal teljesítményének méréséhez szükségesek: Google Analytics és Adwords követőkódok, webmestereszközök, tag menedzser. Az Unas rendszerében többletlehetőség az Adwords követő kóddal a hírlevél feliratkozás mérése, illetve a Facebook követőkódok beilleszthetősége, amit a Shoprenter –ben nem találtam. Like-ok, pluszok, tweet-ek és testvéreik mindenhol beállíthatók. Aprócska hiba a rendszer egészének működéséhez képest, de eléggé zavaró, hogy ahol sok admin „fül” van, ott „lecsúsztam” az oldalról és így nem olvasható és nehezen szerkeszthető az adott téma.

 

 

Shoprenter elcsúszott menü

 

 

Megjelenés (na itt lesz végre szó a modulokról)

Miután átnéztem a rendszer „belsejét”, elérkezettnek láttam az időt, hogy kívülről is foglalkozzak vele. Már a tartalomkezelésnél feltűnt a menüpontok megjelenítési helyének kiválaszthatósága (akár több helyen is lehetnek: főmenü, oldalmenü, lábléc). Amikor pedig a webáruház külső megjelenítésének beállításáig jutottam, akkor egy sablon és modulszerkesztő alkalmazásba „futottam bele”. Gyakorlatilag időt, munkát és fáradságot nem kímélve a betűtípusoktól és –méretektől kezdve a sablon színén és ikonjain át az egyes modulok és menüpontok helyének meghatározásán át minden beállítható. Belenyúlhatunk a sablon CSS-be, scripteket írhatunk, magunk pakolhatjuk össze a kategória és termékoldal felépítését. A modulok olyan egységek, mint pl. a kategória menü, a hírlevél feliratkozás modul, a chat modul, a termékszűrő, amelyeknek megjelenítését ki/be kapcsolhatjuk és weboldalon belül „tologathatjuk”. Tehát átmehetünk „webdesignerbe” és majdhogynem pixel szinten kitalálhatjuk és felépíthetjük a „boltot”. Tény és való, hogy ez nagyon nagy szabadságfokot ad, valamint teret az önálló elképzelések megvalósítására.

 

 

Shoprenter sablon szerkesztő

 

Az Unas más logikával közelít ehhez a dologhoz. Inkább kereskedőként kezeli ügyfeleit és igyekszik megoldást kínálni azoknak is, akik nem tudnak, vagy nem akarnak ezzel ilyen szinten foglalkozni, de azért valami kellemes, egyedi és webergonómiai szempontból is értékelhető megjelenést szeretnének adni a webáruházuknak. Ezért előre kialakított sablonokat készítettek – nem is keveset – amelyek közül egyetlen gombnyomással lehet kiválasztani a nekünk kívánatosat. Ezen belül azt is kiválaszthatjuk, hogy milyen elrendezésű legyen a kategória- és terméklista, a termék adatlap, a termékajánló és az információs oldal. Lehet továbbá különböző termék ajánlókat aktiválni és beállítani (top termék, utoljára megnézett termék, stb.), valamint saját tartalommal megtöltött ill. fix  tartalmú (naptár, látogatószámláló, stb.) boxokat rendezgetni. Lehetnek saját logónk, fejlécünk, nyitóoldali bannereink, stb. Igaz, hogy ez korántsem annyira rugalmas rendszer, de nem is kell vele napokat (esetleg többet) pepecselni.

 

Mindkét rendszerben adott a lehetőség arra is, hogy egyedi design elkészítését kérjük az üzemeltetőtől. Az Unas rendszerében a teljes (vagyis a legdrágább) opció nettó 240 ezer Ft, amiben már névjegykártya,  levélpapír és Facebook fejléc is van. Viszont akár már nettó 60 ezer Ft-ért is lehet egyedi elrendezésű áruházunk. Ezzel párhuzamba állítva a Shoprenter kínálatát, a legdrágább változat csaknem fél millió (nettó 480 ezer) Ft, ahol ugyan sem levélpapírt, sem névjegykártyát, sem Facebook fejlécet nem kapunk, de projektmenedzsert igen.

 

 

Shoprenter egyedi design

 

Mint ahogy már máskor is a rendszer használata során, a lelki szemeim előtt ismét egy toló potenciométer (potméter) jelent meg, amelynek egyik végpontján a szoftverfejlesztő, a másik végpontján egy átlagos felhasználó áll. A Shoprenter -t használva a képzeletbeli potméter csúszkája valahogy a szoftver fejlesztőhöz áll közelebb, míg az Unas esetében inkább egy átlagos felhasználóhoz, vagyis az ügyfélhez.

 

Megrendelések, vásárlók

Természetesen most is adtam le próbarendelést, hogy lássam milyen élmény „kívülről” és hogyan menedzselhető „belülről”. Mire idáig értem eléggé belefáradtam a „mókába”. Talán ezért tűnt első ránézésre úgy, hogy nincs túl nagy különbség a két webáruház motor között ezen a téren. Aztán amikor a saját megrendeléseimet kezelgettem, akkor figyeltem fel olyan apróságnak tűnő dolgokra, amelyek a Shoprenter –ből hiányoznak, de nagyon kényelmesek és ismét csak (drága) időt takaríthatunk meg velük:

Megrendelési státuszok

  • Az Unas esetében azonban megrendelés státuszokhoz állapotot is hozzá adhatunk. Miért fontos ez? Például nem mindegy, hogy egy rendelés sikeresen zárult-e le, vagy sem. Amennyiben egy megrendelés állapothoz egy „sikertelen” státusz rendelünk, akkor annak következményei vannak. Amikor egy ilyen státuszba „billentjük” a megrendelésünket, akkor a megrendelt termékek raktárkészlete automatikusan megnövekszik a megrendelésben szereplő tételekkel és nem nekünk kell egyesével „visszatennünk” azokat a raktárkészletbe.
  • Szintén ügyes kényelmi funkciója az Unas rendszernek, hogy a megrendelés státuszának megváltozásakor automatikus értesítést is tudunk kiküldeni, illetve a megrendelés státuszhoz szöveget is tudunk rendelni, amely megjelenik a vásárló számára, ha a belép a személyes profiljába és megnézi a rendelését.
  • A megrendelések áttekinthetőségét segíti a színek hozzárendelése az egyes státuszokhoz, amelyek a megrendelés listában látszanak.

Fizetés kezelés

  • Szintén nagyon ügyes dolog az Unas webáruház motorban a fizetések kezelhetősége. Az ún. speciális fizetési módoknál (pl. bankkártya) automatikusan bekapcsol, de más – általam megadott - fizetési módok esetében is bekapcsolható. Amikor pl. valaki banki átutalással fizet, akkor a pénz beérkezésekor jelezhetem ezt a megrendelésben. Ennek több előnye is van. A listában azonnal látni, hogy mely megrendelések kerültek kifizetésre (melyeket lehet előkészíteni a kiszállításra) és a vásárló is látja ezt a fiókjába belépve.

Megrendelések módosítása

  • Az Unas rendszerben a megrendelés adatainak szó szerint minden bitjét egy adatlapon látni és módosítani is lehet egyúttal, a megrendelő bármilyen adatától kezdve a megrendelés tételein, a kedvezményeken, a fizetési és szállítási módokon is.
  • Amennyiben elveszek, vagy hozzáteszek a tételekhez, akkor ezek automatikusan megjelennek a raktárkészlet változásában is. A tételeket úgy tehetem hozzá a megrendeléshez, hogy a cikkszám begépelését elkezdve lista jelenik meg a termékekről, amelyből választhatunk. (A Shoprenter esetében ez több gombnyomásos kiválasztás, mert a kategóriákon keresztül lehet csak a termékekhez jutni.).
  • A fizetési és szállítás módok szintén legördülő menüből kiválaszthatóak. Egy gombnyomással elérhetem a vásárló eddigi megrendeléseit tartalmazó listát, kinyomtathatom, szállítólevelet készíthetek, e-mailt vagy SMS-t  ill. előre megírt státuszértesítőt küldhetek a megrendelőnek, vagy – amennyiben szükséges Elállási nyilatkozatot készíthetek a megrendelés adataival. Bármikor megjegyzést is fűzhetek a megrendeléshez, amely lehet adminisztrátori megjegyzés (a vásárló nem láthatja), illetve a vásárlónak szóló megjegyzés is (belépés után látható).

Információk

  • Az Unas admin felületen a színes megrendelési listában az egyes adatmezők fölé mozgatva az egeret megjelennek a részletek (pl. megrendelt termékek, megrendelő adatai). Kis ikonok segítségével azonnal látszik, hogy melyik megrendeléshez milyen szállítási és fizetési módok tartoznak, milyen a fizetés státusza, illetve látszik az adminisztrátori megjegyzés. Belépve az adatlapra például az egyes tételek státuszát is láthatom, vagy adhatok hozzá ilyet. Például, ha valami éppen nincs raktáron, de tudom, mikor érkezik, akkor ezt is jelezhetem itt.
  • Amennyiben adott a termék súlya, akkor a teljes megrendelés súlya automatikusan kiszámításra kerül, hozzáadódik a szállítási módok esetében meghatározott csomagolás súlyához és így automatikusan kerülhet bele a futárszolgálati/postai adatexportba. Mindennek tetejébe a teljes megrendelés állomány exportálható adatbázisba a legkülönfélébb szűrések (állapot, státusz, dátum) szerint.

Értesítő rendszer

  • Említettem feljebb, hogy a megrendelés adatlapjáról küldhetek értesítést a vásárlónak. Erre a dologra azonban szintén érdemes kicsit több mondatot áldozni. Az egyik lényegi különbség, hogy az Unas rendszerében SMS-t is tudok küldeni (webhook és más SMS szolgáltatók igénybevétele nélkül), valamint a magam számára is beállíthatok – nem csak e-mailben, hanem - SMS-ben értesítéseket, figyelmeztetéseket (megrendelés érkezéséről, vásárlói regisztrációról, fórumbejegyzésről, készlethiányról. stb.).
  • A saját webáruházamban az automata értesítő rendszerben előre megírhatok forma leveleket, amelybe bele illeszthetem a megrendelés (illetve más események) jellemző adatait és többet nem is kell velük foglalkoznom, a rendszer teszi a dolgát.
  • A megrendelés státuszának változása esetén pedig az általam használt webáruházi rendszerben dönthetek, hogy

A) egyáltalán kiküldök-e levelet, vagy csak olyan technikai státuszváltozás történt, amely az én belső adminisztrációm szempontjából fontos (pl. a kiszállításhoz szükséges adatbázis elkészítése miatt

B) egy előbb említett formalevelet küldök ki egyetlen gombnyomással (pl. ha feladtam a küldeményt),

C) vagy pedig előre megírt sablonok közül választom ki azt, amelyik ráillik a megrendelésre (pl. más és más visszaigazoló levél azoknak, akik más és más fizetési módot választottak, a szükséges tudnivalókkal). Ezt az teszi lehetővé, hogy a megrendelések kezelése összeköttetésben áll a hírlevél küldő funkcióval.

A „dönthetek” szót azért emelném ki, mert a Shoprenter esetében a próbavásárláskor mindannyiszor kaptam vásárlóként egy teljesen azonos tartalmú ( és emiatt teljesen megtévesztő) automatikus e-mailt, ahányszor adminisztrátorként megváltoztattam a megrendelés státuszát. Holott nem pipáltam ki az „Értesítés az ügyfélnek” mezőt és a státuszriportban is az volt látható, hogy az ügyfél nem kapott értesítést ezekről a státuszváltozásokról.

 

Mindezek alapján megint kénytelen vagyok megállapítani, hogy a megrendelések áttekinthetősége és menedzselése szintén felhasználó közelibb az Unas rendszerében, úgy is mondhatnám, hogy „életszerűbb” esetekre készült. Lehet, hogy ezek itt apró kis dolgoknak tűnnek, de ha összeadjuk, mennyi időt spórolhatunk meg a segítségükkel, akkor szerintem akár napok is kijöhetnek éves szinten.

 

Keresőoptimalizálás

Itt szeretnék kitérni a keresőoptimalizálásra egy kicsit, vagyis most jutottunk el a bevezetőben említett megjegyzéshez. A „shoprenteres” webáruház tulajdonosoktól nem először hallottam olyan megnyilatkozást, hogy SEO szempontból az UNAS nem mérhető össze az ő „motorjukkal”. Mire ideáig jutottam a shoprenter adminban való kutakodással, addigra megismerni véltem a rendszert annyira, hogy sort keríthessek erre a kérdésre is.

 

Előre bocsátom néhány olyan gondolatomat, amely az elmúlt hónapokban sejlett fel bennem, és amelyért esetleg mind a tényleges, mind a vélt SEO szakértők megköveznek:

  • Minden praktikánál többet ér, ha értelmes, termékkörhöz illeszkedő és egyedi szöveges tartalmat hozunk létre az oldalon. Miért gondolom ezt? Lássuk:
  • A kereső optimalizálás („seózás”) tudománya akkor kezdődött, amikor Google –nak elég volt néhány frappáns kulcsszót megadnunk ahhoz, hogy úgy gondolja, releváns tartalommal bír az oldalunk az adott témában és ezért méltán jelenít meg minket a találati listában.
  • A rengeteg manipuláció azonban véget vetett a bizalomnak és a Google lépésről lépésre olyan irányba fejlődött, ahol nem annak, hisz amit neki a különböző SEO praktikákkal üzenünk, hanem a „saját szemének”. Így dőlt le a „meta keywords”, a PageRank és kulcszó sűrűség sokáig tisztelt bálványa és roskadozik jelenleg a keresőbarát URL intézménye is.
  • A „személyes találati lista” megjelenése pedig végképp a „seózás” kihalásának irányába mutat. Ráadásul gondold át! Miért akarná a Google, hogy ingyen legyen forgalom az oldalunkon, amikor ott a Google Adwords? (Ezzel kapcsolatban ajánlom ezt a cikket:The new SEO)
  • Mindebből az is következik, hogy az elmúlt években egyre nehezebbé és nehezebbé vált „irányítani” a figyelmét, amit azelőtt szinte napok alatt el lehetett érni, azt manapság hónapok verejtékes erőfeszítéseivel lehet, illetve ha nem értünk hozzá, akkor szakértőt kell fogadnunk, vagyis az időráfordításon túl pénzt is kell rá költenünk. Mire viszont a hosszú hónapok munkája megtérülne, megváltozik valami és kezdhetünk dolgozni az új irányban.
  • Vajon nem járnánk-e előrébb, ha a kereső manipulációra fordított időt, pénzt, fáradságot kiemelkedő minőségű tartalom előállítására fordítanánk?
  • Vajon kiszámolta-e valaki, hogy mennyit költünk az „ingyenes” forgalom elérésére (a saját időráfordításunk és/vagy szakértő kifizetése, stb.) és elgondolkodott-e azon, vajon tényleg olcsóbb volt-e így, mint egyszerűen csak jó tartalmat csinálni és Google Adwords –ra költeni?

 

Mindezek tükrében térek vissza a webáruházi motorjainkhoz, illetve az összehasonlításukhoz és a többi témakörnél talán kicsit részletesebben igyekszem felsorolni a SEO funkciókat, hogy mindenki maga is megítélhesse a különbségeket, sőt ennek megkönnyítésére táblázatba is foglaltam őket.

 

SEO FUNKCIÓ

SHOPRENTER

UNAS

Globális META elemek (title, description, keywords) megadhatósága

Igen

Igen

Globális META elemek hozzáfűzésének beállíthatósága

Nem

Igen

META elemek (title, description, keywords) megadhatósága termékenként

Igen

Igen

META elemek (title, description, keywords) megadhatósága kategória oldalon

Igen

Igen

META elemek (title, description, keywords) megadhatósága tartalmi oldalon (menüpont)

Nem

Igen

META elemek (title, description, keywords) megadhatósága tartalmi elemnél

Igen

Igen

META elemek (title, description, keywords) megadhatósága egyéb oldalon (pl. kosár, információs oldal, regisztráció, stb.)

Nem

Igen

H1 (header 1) megadhatósága kategória oldalon

Igen

Nem

SEF URL megadhatósága kategóriáknál, termékeknél, tartalmi elemeknél

Igen

Igen

SEF URL automatikus előállítása új termék felvitele esetén

Nem

Igen (beállítás után)

Automatikus META elem generálás

Igen

Igen

Algoritmus szerkesztő a META elem automatikus generálásához

Igen

Igen

Algoritmus szerkesztő SEF URL generálásához

Nem

Igen

Robots meta elemek beállíthatósága termékek, tartalmi oldalak esetében

Igen

Igen

Terméktípusok esetében beállítható, hogy csak a „szülőterméket” (Unasnál: alaptípust) indexeljék a keresők, vagy a „gyermek termékeket” (Unasnál: altípusokat) is.

Igen

Igen

URL átirányítások

Igen

Igen

Addicionális szöveg gyártói termék leíráshoz

Igen

Igen

 

Magyarázat a táblázathoz:

  • Mindkét rendszerben meg lehet adni minden tartalmi elem, kategória és termék esetében a meta elemeket (title, description, keywords), amelyek elé mostanában divattá vált a SEO szócskát odabiggyeszteni és így máris „seózásnak” számít a feladat elvégzése.
  • Mindkét rendszerben van egy szerkesztő felület, ahol be lehet állítani algoritmusokat, amelyek automatikusan generálják a fent említett (SEO) meta elemeket, ha nem akarjuk mindenhol külön megadni.
  • Mindkét rendszerben vannak alapbeállítások ezekre az algoritmusokra, tehát automatikusan képződnek meta elemek, ha nem csinálunk semmit, akkor is.
  • A robots meta tag nagyon leegyszerűsítve azt mondja meg a kereső robotnak, hogy kövesse-e az URL-t (follow/nofollow) illetve, hogy beindexelje-e az adott URL-en található tartalmat (index/noindex). Ezeknek a lehetséges „igényeknek” pedig vannak különböző kombinációi.
  • A fenti – termékenként való üzengetést a robotoknak megkönnyíti az, ha egy helyen lehet beállítani, hogy a  több változatú termékek esetében – ahol a termékleírások nagy arányban ugyanazok - mit indexeljen a kereső. (Megjegyzés: Amennyiben csak 1 terméket indexeltetünk be, akkor meg kell békélnünk azzal a gondolattal, hogy például a kék pólót meg lehet találni a majd keresőben, de a pirosat nem.)
  • Amennyiben mi vagyunk a sokadik webáruház, amely a gyártótól veszi át a kategória és termék leírást, akkor szintén egy szerkesztő felületen megadhatunk olyan szöveg részleteket, amelyek automatikusan  „sztenderd” leírások elé vagy mögé kerülnek, hogy enyhítsük a tartalom-sokszorozódást, amelyet állítólag a Google büntet. (Megjegyzés: Próbáljunk rákeresni egy műszaki cikkre és nézzük meg az első 10 találatot. Meglepve fogjuk tapasztalni, hogy az egyforma termékleírások ellenére mind ott vannak a találati lista első oldalán …) Egyébként, ha nem egyféle terméket árusítunk, akkor ez a módszer nem is tűnik használhatónak. Képzeljük el ugyanazt az elő- vagy utószöveget például konyhai mosogató, vagy egy szintén konyhabútorba építhető hulladéktároló esetén.

 

A magam részéről technikai értelemben tehát lényegesen nagy különbségeket a „seózhatóság” terén – ami az „ég és föld”, a „fasor”, és még ehhez hasonló kifejezések használatát indokolná a Shoprenter javára – nem látok. Közben ráadásul egy olyan tapasztalatot is sikerült megismernem, amely kifejezetten jobb eredményt ért el az Unas webshop rendszerben az alapértelmezett algoritmussal. Gondoltam ezt is megemlítem (1:1 alapon).

 

SSL

Az Unas webáruházat használók SSL tanúsítvány igénylésével tehetik biztonságossá a webáruház és az ügyfelek közötti kommunikációt és így növelhetik a bizalmat. Az adminisztrációs felületre szintén titkosított csatornán keresztül léphetünk be, amennyiben az operációs rendszerünk és a böngészőnk ezt lehetővé teszi. Nem tudom ki hogy van vele, számomra ez megnyugtató dolog. A Shoprenter –esetében nem találtam a szolgáltatások között ilyesmit.

 

Innováció

Azt is fontosnak tartom megemlíteni, hogy sok szolgáltató gyakorlatilag az Unas webáruházi rendszerbe való csatlakozással jelenik meg először a webáruházi piacon, mint például a Barion, a Borgun, vagy a Webox.

 

Felhasználó orientáltság

Mire idáig értem az összehasonlító munkámban, egyre kézzel foghatóbbá vált számomra egyfajta felfogásbeli különbség a rendszerek között, amit elég nehéz megfogalmazni, de megpróbálom:

  • Az egyik (Shoprenter) lehetővé teszi, hogy atomjaiból építhessünk fel valamit. Valahogy mintha kivezetné a szoftver egyes pontjait a felhasználókig, amolyan robotkar szerűen, amit aztán aki akar, mozgathat és így építhet vele, ha képes rá.
  • A másik (Unas) webshop rendszer több funkció esetében az atomokból már előre összeállít bizonyos építő elemeket és segítő automatizmusokat, amelyek választhatóak és beépíthetőek.
  • Ebből a felfogásbeli különbségből adódik, hogy az egyik bizonyos funkciók tekintetében nagyobb szabadságot biztosít, mint a másik. Ugyanakkor azonban bonyolultabb és időigényesebb létrehozni, módosítani és a mindennapokban üzemeltetni valamit, ráadásul nagyobb felkészültséget is igényel.
  • Tény és való, hogy aki webáruházat akar üzemeltetni, az nem maradhat meg pusztán csak kereskedőnek, hanem muszáj lesz kicsit fotósnak, arculattervezőnek, webergonómusnak, webdesignernek, seo szakértőnek, online marketingesnek és egy kicsit még talán programozónak is lennünk (de legalább a legalapvetőbb HTML ismeretekkel rendelkeznünk). Nem mindegy azonban, hogy milyen mértékben kell belemélyednünk ezekbe a dolgokba.

 

Valószínűnek tartom, hogy a cégek „történelmi háttere” is szerepet játszott ennek a különbségnek a kialakulásában. A Shoprenter – Webshop Experts néven – egyedi webáruházak fejlesztésével lépett a piacra, valamikor 2007-2008 táján, ha jól emlékszem az akkori konferenciákra. Már abban az időben is milliós nagyságrend volt elkészíttetni egy webáruházat, vagyis csak a „nagyobb játékosok” engedhettek meg maguknak ilyesmit. A bérelt webáruház konstrukciót pedig azokban az években meglehetősen lekezelően intézte el a „szakma”. Pedig a „kicsiknek” más választása nem igen volt, mint bérelni, mégpedig az akkor szinte kizárólagos piaci szereplőtől, az Unas Kft. –től. Ők 2003-ban kezdték és következetesen kitartottak a bérelhető webáruház koncepció mellett. Én 2006-ban teszteltem először a rendszerüket. Arra sem emlékszem hajszálpontosan, hogy a Shoprenter mikor adta be a derekát és állt át a kétkedők táborából a bérelhető webáruházat (is) kínálók oldalára, de talán úgy 2011 táján lehetett.

 

Vagyis a piac két ellentétes szögletéből indultak, az egyikük nagyobb és pénzesebb cégek egyedi igényeit igyekezett kielégíteni (ahol általában az informatikai készségek is magasabb fokon álltak). A másikuk pedig egy igencsak vegyes ügyfélkör még annál is vegyesebb és sokfélébb elvárásainak igyekezett folyamatosan megfelelni. Természetesen közöttük is voltak nagyobb cégek, de ott voltak – egyre nagyobb tömegben - az apróbb vállalkozások is, akik jó része kezdetben a legalapvetőbb ismeretekkel sem rendelkezett.

Megalapozottnak vélem tehát azt az elgondolásomat – így felhasználói szemmel -, hogy a Shoprenter az egyedi webáruházak készítése során használt rendszerét próbálta meg a már említett „robotkarokkal” ellátva bérelhetővé tenni. Ezekkel a robotkarokkal kell az aprócska alapelemeket precíz munkával összeszerelgetnünk.

Eközben az Unas folyamatosan alkalmazkodni kényszerült a „vegyes felhasználói körhöz” és ezért – a tapasztalatok alapján – inkább egy olyan „építő kocka készletet” bocsát rendelkezésre, amelyben már tartalmaz előre összeszerelt idomokat és ezeket felhasználhatjuk az építkezés során.

 

Talán nem véletlen az sem, hogy a Shoprenter -nél ingyenes oktatást is ajánlanak a leendő és a praktizáló  webáruházasok számára, míg az Unas esetében az elmúlt 8 évben nem volt erre precedens, habár több mint 1800 webáruház működik náluk (publikus adat).

 

Szeretném hangsúlyozni, hogy két olyan rendszerről beszélünk, amelyek körülbelül egy súlycsoportban vannak. Most nem egy csúzlit hasonlítunk a sorozatvetőhöz, mint az előző alkalommal, hanem két professzionális rendszerről beszélünk. A különbségek közöttük nem jelentik azt, hogy csak az egyikben, vagy csak másikban „képzelhető el az élet”. Nem látom beigazolódni a „shoprenteresek” azon véleményét, hogy az Unas webáruház motor a fasorban sincs az övékhez képest, de ugyanakkor az „unasosok” csili-vili, de nagyságrendekkel kevesebbet tud típusú vélekedését sem a Shoprenter webshop rendszerrel kapcsolatban.

Ahogy a WS MOTO GP bevezetőjében is leírtam, képtelenség minden apró funkciót bemutatni és összehasonlítani. Például, hogy milyen kifinomult módszerek vannak pl. a bankkártyás fizetési mód tesztelésére élesítés előtt az Unas-nál, vagy például Súgót készíthetünk a látogató számára a Shoprenter-ben.

Idáig jutva minden említésre érdemes dolgot érintettem, így áttérek az árakra.

 

Ár összehasonlítás

Kicsit könnyebb dolgom volt, mint az előző esetben, mert sokkal áttekinthetőbb és érthetőbb a funkció lista, mint az előző összehasonlításnál (CorinWebshop). Az alap ugyanaz volt: mi az, amit most az adott áron elérek a saját webáruházamban és mennyit kellene ezért fizetnem a Shoprenter –nél. Most is megjegyzem, hogy nem 100 %-ig azonos „dolgoknak” az árát hasonítjuk össze. Mindent egybevetve és éves díjfizetést véve alapul majdnem

5 –ször

(4.975-ször) kellene többet fizetnem!!!

 

Magam is meglepődtem, de ennek oka abban keresendő, hogy a Shoprenter -nél elég sok olyan funkciót soroltak a legdrágább „Gold” csomagba, ami alapvető funkció egy webáruház esetében. Ráadásul – kissé mókusvakításos alapon – több tízezer Ft értékű „Útmutatót” is adnak. Az útmutatók értékének objektív meghatározása nem igazán lehetséges. A csecsemőnek minden vicc új alapon, a legalapvetőbb útmutatások is lehetnek értékesek, amire mások azt mondhatják, ez nem ér ennyit. Másrészt akkor sem lesz olcsóbb a webáruház, ha nem kérjük őket.

 

A másik fontos tényező, hogy az Unas nem csak a funkció csoportok szerint árazza a csomagokat, hanem a termékek száma szerint is. Így egy néhány száz termékkel rendelkező webáruház kevesebbet fizet ugyanannyi funkcióért, mint egy több tízezer terméket kínáló webshop. Ennek nagyon is van racionalitása, hiszen a kevesebb termékkel rendelkező webshopok nyilvánvalóan kevesebbet vesznek igénybe bizonyos erőforrásokból (tárterület, sávszélesség, stb.) Vagyis egészen kivételesen egy olyan szisztémával van dolgunk, ahol tényleg gondolnak a mikro- és kisvállalkozásokra, nem csak beszélnek róla.

Minden „praktikus” érven túl egy ekkora árkülönbség nagyon elgondolkodtató, óhatatlanul is felmerül, hogy mit kell megfizetni az egyikben, amit a másikban nem. Az ügyfélszolgálati létszám, a gyakori telefonhívások és a különféle szemináriumi és tanfolyami meghívók alapján az merült fel bennem, hogy esetleg részben a rendszer bonyolultságának ellensúlyozása okozhat többletköltséget a Shoprenter –nél. Amennyiben egy rendszer könnyen érthető, kezelhető és a használata gyorsan elsajátítható, akkor kevesebb ügyfélszolgálati munkatárs szükségeltetik az üzemeltetéséhez, kevesebb munka megírni a szükséges útmutatókat és megspórolható a különböző rendezvénytermek bérleti díja is, ahol rendszeresen oktatásokat kell tartani.

 

Azon is tűnődtem, hogy vajon miért érzik szükségesnek naponta elküldeni valami győzködő levelet, és többször is felhívni a próbaidőszak alatt. Miért látom mindenhol a remarketing kampányaik hirdetéseit, amerre csak járok a neten? Miért gyömöszölik tele az ajánlataikat „ingyenes” tananyagokkal és útmutatókkal, különféle bónuszokkal és meglepetésekkel? Ez a fajta agresszív marketing gépezet, amibe máshol is beleütközünk nap mint nap, csak a szokásos, vagy ezek nélkül nem tartják eléggé meggyőzőnek és eladhatónak a saját gyermekük képességeit?

Már megint foglalkoznom kellene a webáruházzal is!

Meg kellene csinálni ... !
Jó lenne átgondolni ... !
Be kellett volna állítani ... !
Ki kellene találni ... !
Fel kell tölteni ... !
Valamikor már ideje lenne aktualizálni ... !
Már régen le kellett volna cserélni ... !
Na igen! De ki és mikor?
Webáruház figyelmeztetés!
Az Ön webáruházának menedzserre van szüksége! Felveszi a kapcsolatot a webáruház menedzserrel?

Blogértesítő

Szívesen küldök értesítőt az új blog bejegyzésekről, csak kérnie kell!

Nevem
E-mail címem
Email még egyszer

Az adatvédelemről itt olvashat!


Én és a Facebook

Én és a Google+

Google+