BOLT-BLOG
2014.12.03 16:49

SEO, se ő, se én - A méret a lényeg?

SEO dilemmák

Már megint olvastam egy keresőoptimalizálásról szóló cikket. Ráadásul nem is akárkinek a tapasztalatai vannak benne, hanem egy ex Google szakember Andre Weyher tanácsait foglalja egy csokorba. Eddig is minimum ellentmondásosnak és bizonytalannak éreztem a SEO –t, mint online marketing eszközt és ez az írás egyáltalán nem javított ezen az állapotomon semmit.
Hogy miért is tartom fontosnak, hogy webáruház menedzserként, webshop üzemeltetőként vissza-visszatérjek a keresőoptimalizálás témájára? Mert ez is egy olyan pont, ahol jó esély van arra, hogy a webáruház tulajdonosokat ... hmmm, hát hogy is mondjam …. szóval átverjék.

Ezért egy kicsit továbbgondoltam a gondolatokat.

A SEO és az idő

Az elmúlt egy évben nagyjából azt lehetett hallani mindenhonnan, hogy a jó SEO-hoz idő kell, kb. 3-6 hónap mire „beérik” a szorgalmas munka eredménye. Mindeközben a kereső algoritmusok – Pingvinek, Pandák, Kolibrik - publikált változásai kb. 2-3 havi gyakorisággal követik egymást és egyre-másra lehet olvasni vélelmezett – tehát a nyilvánosság elé nem tárt -algoritmus „frissítésekről”. Az említett cikk már kb. 1 évre teszi azt az időtávot, ami alatt az eredményes SEO munka beérik. Azt javasolja, hogy aki gyors eredményeket ígér, azt kerüljük el.

Igen ám, de ha megbíztunk egy SEO szakértőt és csak 6-12 hónap múlva derül ki, hogy eredményes-e a munkássága, akkor az elég nagy kockázatot jelent. Egy kókler is nagyon jól eléldegélhet akár 1 évig a pénzünkön, anélkül, hogy számon kérhetnénk a munkája sikerét rajta. De ne legyünk ennyire negatívak, tételezzük fel, hogy jó szakembert választottunk. Ő elindult egy irányba, majd jött egy algoritmusváltás és semmissé tette több hónapi munkáját.
Akkor kezdi elölről? És meddig…?

A SEO és a manipuláció

Andre Weyher szerint a Google pontosan azért tartja titokban, hogy milyen tényezők befolyásolják a találati lista sorrendjét, hogy ne lehessen manipulálni az eredményeket. A régebben használatos módszerek ma már teljes mértékben hatástalanok. Azt is mondja, hogy a rossz minőségű keresőoptimalizálási munkánál még az is jobb, ha nem csinálunk semmit. A manipuláció, de akár a gyanúja is súlyos büntetést von maga után.

Ki tudja azonban, hogy ami ma még SEO eszköz, az holnap nem minősül-e manipulációnak. Mert az eddig használatos és hatékony keresőoptimalizálási módszerek már mind így jártak. Azok a megoldások, amelyeket egy jó SEO szakember ma még használ, mikor válnak az egyik pillanatról a másikra tisztességtelen és büntetendő módszerekké és ezzel együtt a befektetett pénzünk füstté?

A SEO és a Google irányelvek

A cikk szerint a gyakorlott és megbízható SEO szakember tudja, hogy mi jó a látogatóknak és a keresőrobotoknak egyaránt. A rossz fiúk azonban nem tartják be a Google irányelveit. Ezért nem árt rákérdeznünk, hogy a cég, amelyet esetleg megbíznánk a keresőoptimalizálással, milyen módszereket használ, és ennek alapján kell döntenünk.

A számomra ez azt jelenti, hogy egy ilyen döntés meghozatalához ismernünk kell (kellene) a Google irányelveit és az annak megfelelő módszereket. Vagyis SEO szakértelemmel kell rendelkeznünk ahhoz, hogy SEO szakértőt választhassunk. Csakhogy a kereskedők, webshop és weboldal tulajdonosok éppen azért szeretnének SEO szakértőt, mert nem értenek hozzá.

A SEO kétélű eszközei

Két eszközt konkrétan kiemel a homályból az írás: az egyik a külső linképítés, a másik a közösségi oldalakon való jelenlét. Mindkettő esetében a hitelesség és a „természetesség” kívánalmát feszegeti. A túl gyorsan szaporodó – a weboldalunk, webshopunk felé mutató –linkek és a pénzért vett lájkok tömege büntetést von maga után.

A linképítéssel kapcsolatban még csak megértem, hogy a Google képes ezt a maga módján ellenőrizni. Az is egyértelmű, hogy a több ezer himi-humi linkkatalógusban való megjelenés a Pingvin haragját válthatja ki, ráadásul minden más szempontból is felesleges. De azt azért már nehezemre esik elhinni – habár a Google titkosszolgálati kapcsolatairól is lehet olvasni – hogy pontosan tudják, ki fizet a lájkokért és ki nem. Ráadásul egy-egy jól eltalált tartalom rövid idő alatt is képes beindítani a tömegeket. Írjuk ki a Facebook oldalunkra, hogy bocs, de gyertek vissza holnap vagy holnapután lájkolni, mert a mai adag már sok a Google valamelyik állatkájának?

A SEO és a tartalom

Szintén az említett cikk állításai között szerepel, hogy a Google arra törekszik, hogy a megbízható és minőségi tartalommal rendelkező oldalak szerepeljenek a találati listában.

Ennek ellenére többször is tapasztaltam, sőt azt is mondhatnám, hogy értetlenkedve álltam a tény előtt, hogy szinte tartalom nélküli webáruházak (a terméknevek gyakorlatilag cikkszámok voltak, termék leírások nem léteztek és egyéb más tartalom az oldalon elvétve volt) hetek alatt beindexelődtek és szinte beavatkozások nélkül elkezdtek felfelé kúszni a találati a listában.

Sokszor előfordul, hogy rákeresek valamire és az első találati oldalon az első három helyen olyan webáruházak vannak, amelyek szinte egyetlen SEO kívánalomnak sem felelnek meg, nemhogy tartalom legyen az oldalon.

<off: Ezt a tapasztalatot már csak azért is fontosnak tartom kiemelni, mert a SEO hamvain egy új szakma kezd kialakulni, amit tartalom marketingnek hívnak. A Google szülte kereső optimalizáló (ha úgy tetszik kereső manipuláló) szakértő - úgy tűnik - lassan nyugdíjba vonul és közben a Google-Facebook szülőpáros új teremtményt hoz létre, akit tartalom marketingesnek hívnak. A Google azért, mert állítólag a robotjai és algoritmusai a minőségi tartalmat részesítik előnyben, a Facebook pedig azért, mert a humanoid közönség is szórakoztató és/vagy szakmai tartalmat vár el a vállalkozások rajongói oldalain. A tartalomgyártás azonban más tudást és képességeket igényel, mint a keresőrobot befolyásolás.

De nekünk, webáruházasoknak is észnél kell lennünk, amikor az új divat szelei kezdenek majd fújdogálni és nem Google Adwords és SEO szakértők kéretlen leveleivel lesz tele a levelesládánk, hanem tartalom marketingesekével. Akik között ismét lesznek profik és kóklerek egyaránt … /off>

Mindenesetre nekem az gondolatom támadt, hogy a közismertség és a hatalmas méret talán felülírja a „nemes eszméket” a tartalom minőségéről. Lehetséges, hogy a kis vállalkozások kis weboldalai és kis webshopjai a legjobb tartalmakat helyezhetik el az oldalaikon, akkor sem fognak a nagyok elé kerülni a találati listában?


A SEO és az üzleti eredmények

Éppen ezt a blog bejegyzést írogattam, amikor egy ismerősöm átküldte egy érdekes weboldalnak a címét. Az oldalon tesztelni lehet a különböző webhelyeket (weboldalakat és webáruházakat) a legkülönfélébb keresőoptimalizálási szempontok alapján. Ezek között többnyire technikai jellegű paraméterek voltak. A tartalom elemzése a szöveg és a kód arányára, a kulcsszó felhőre és a kulcsszavaknak a meta elemekben történő használatára épült.

A közismert és hatalmas webáruházak tesztelésével kezdtem, aztán a 2009-2014 –es évek „Év Webáruháza” díjasaival folytattam. Ezek után továbbléptem a legnagyobb portálokra, és végül néhány általam ismert, kimondottan prosperáló vállalkozás webshop tesztjét végeztem el. A jónak mondható zöld tartományba elenyésző részük esett. A legtöbb a középmezőny 50-65 %-os teljesítményei között jelent meg és voltak szép számban olyanok, akik az igencsak alacsony %-hoz tartozó vörös tartományba estek bele. Igaz, hogy a tesztet biztosító oldal saját maga is csak 89 %-os (egyébként az általam futtatott tesztek közül a legjobb) eredményt ért el.

Tetszett a játék és tovább folytattam. Kipécéztem két teljesen különböző iparágat és itt is leteszteltem a Google találati lista első oldalán szereplő cégeket. Az eredmény részben megdöbbentő volt, részben nem. Az egyes piaci szereplők már siralmas teszteredményekkel is az első három helyre tudtak kerülni, mert a többiek még annál gyengébbek voltak. Vagyis részben választ kaptam arra a kérdésemre, hogy hogyan lehet semmi tartalommal és semmi SEO-val az élre törni az organikus találatok között. Azzal, ha a többiek még annál is gyengébb webshoppal, weboldallal rendelkeznek ebből a szempontból.

De mi van akkor, ha nem ennyire siralmas a helyzet? Végre találtam két „iparágat”, ahol a „versenyzők” között voltak erősebb és gyengébb teszteredményeket produkálók. Az érdekes jelenség az volt, hogy némely webáruház előbb szerepelt a találati listában, holott az elemzés alapján voltak nála jobb pontszámot elérő webshopok is. (Mielőtt valaki „hohózni” kezd: töröltem a böngészési előzményeimet és a sütiket, mielőtt rákerestem!) Elkezdtem kutatni a különbségeket az egyes webáruházak között.

Kezdtem remélni, hogy a tartalom minőségében és mennyiségében találok rá az ellentmondásos helyezések okára. De sajnos csak részben lett így: azért kerültek a rosszabb SEO eredményeket produkáló webshopok előbbre a találati listában, mert sokkal több termékük volt, vagyis nagyobbak voltak a versenytársaknál. Igaz, hogy a több oldalon több tartalom is van, de minőségi különbségeket a tartalomban én - a keresést végző potenciális vásárló (akinek az „élményeiért” fáradozik a Google összes állati algoritmusa elvileg) – nem találtam.

Én ezek után arra a megállapításra jutottam – amit a webáruházasoknak szeretnék tanulságként kiemelni - hogy a legprofibb keresőoptimalizálás és tartalomépítés sem garancia a találati lista első oldalán való megjelenésre, vagy a versenytárs elé kerülésre.

A SEO és a SEO szakértők

A történetet egy kis mókával fejeztem be. Rákerestem a Google-ben a „SEO szakértő” kifejezésre és a találati lista 1. oldalán szereplő webhelyet – akár hirdető, akár organikus találat volt – szintén teszteltem az alkalmazásban. Kétharmaduk a bűvös és jónak számító 70 % alatt maradt, 80 % fölé egyik sem került …

Tetszik vagy másokat is érdekelhet ez a téma? Oszd meg velük!

vagy szólj hozzá itt:

 

Már megint foglalkoznom kellene a webáruházzal is!

Meg kellene csinálni ... !
Jó lenne átgondolni ... !
Be kellett volna állítani ... !
Ki kellene találni ... !
Fel kell tölteni ... !
Valamikor már ideje lenne aktualizálni ... !
Már régen le kellett volna cserélni ... !
Na igen! De ki és mikor?
Webáruház figyelmeztetés!
Az Ön webáruházának menedzserre van szüksége! Felveszi a kapcsolatot a webáruház menedzserrel?

Blogértesítő

Szívesen küldök értesítőt az új blog bejegyzésekről, csak kérnie kell!

Nevem
E-mail címem
Email még egyszer

Az adatvédelemről itt olvashat!


Én és a Facebook

Én és a Google+

Google+