HOGYAN KÉSZÍTSEN TERMÉKADATBÁZIST?

Az Internet hemzseg a webáruházaktól, amelyek elintézik a termékek megjelenítését egy névvel, egy árral. Sok helyen szerepelnek ugyan méretek, de csak mert másképpen nem lehet megrendelni (például ruhanemű). Ez egy üzletben teljesen elegendő lehet, hiszen egész más a vásárlás élménye és „rituáléja”, mintha képernyő előtt ülve ismerkedünk az adott árucikkel. Az útikalauznak ezt a fejezetét annak szenteljük, hogy elgondolkozzunk a termékeknek a webáruházban való megjelenítésén. Amennyiben most kezdünk bele webáruházunk létrehozásába, akkor bizony ezt is tervezzük meg előre, mert több száz, esetleg több ezer termék esetében az utólagos „átszervezések” sokkal időigényesebbek lehetnek, ha csak úgy spontán kezdjük el „felvinni” őket.

 

A TERMÉK NEVE

Ez  az  oldal  egy  több r észből  álló

sorozat  része.  Feliratkozás  nélkül

találta meg és érdekelné a többi is?

Kérem az ÚTIKALAUZT e-mailben!

 Böngészgetve az Interneten fogunk találni olyan terméket, amelyet elintéznek egy szóban, és olyat, ahol több sornyi szövegből áll az árucikk neve. Az én véleményem szerint valahol a kettő között van az optimális megoldás.

 

Az első esetben túl általános a termék neve, és ha egy oldalon látunk 20 db kis képet és minden termék neve „póló”, akkor vevőként semmiféle támpontot nem kapunk ahhoz, hogy megtaláljuk, amit keresünk. Mivel a látogató másodpercek alatt dönti el, hogy mélyebbre ás-e a választékban, vagy sem, itt nagy eséllyel el is veszíthetjük. Ha viszont azt látja, hogy „galléros férfi póló”, vagy „zöld női, rövidujjas póló” akkor már támpontot és kedvet kaphat a további keresgéléshez. 

 

A második esetben az szokott történni, hogy 4-5 adatot is megpróbálunk belegyömöszölni a terméknevébe. Már pontosan nem emlékszem, de talán valami ragasztó, vagy szigetelő anyag webáruházban láttam, hogy a terméknév a cikkszámmal kezdődött, aztán valamiféle márkanévvel folytatódott, aztán következett a mennyiség, aztán hogy milyen felületen használható. Valamiféle fertelmesen hosszú karakter áradat kerekedett ki ebből, ami egészen elképesztő jelenség volt. Ugyanakkor a terméknek további szöveges leírása nem volt. Később majd kiderül, miért is nem a legjobb megoldás ez így.

 

Jártam ugyanakkor egy LED lámpa áruházban, ahol nagyon szépen eltalálták az egyensúlyt, hogy a termék nevében azok a paraméterek szerepeljenek, amelyek alapján megtalálható a nekünk való kínálat, de ne legyen kötetnyi hosszú, például: „FL05 50W LED hidegfehér”. Nem biztos azonban, hogy keresőoptimalizálási szempontból ez a megfelelő megoldás.

 

A TERMÉK LEÍRÁSA

 

A termékek leírását végképp nem szoktuk különösen cirkalmazni, általában elintézzük egy-egy tőmondattal. Talán abból indulunk ki, hogy aki meg akarja venni, úgy is tudja, hogy miért. Elfogadom, hogy vannak olyan termékek, amelyek esetében a vásárolni akarók számára nem kell részletezni a termék tulajdonságait. És itt kihangsúlyoznám azt, hogy „vásárolni akarók”. Elképzelhető, hogy aki éppen a termékeket nézegeti, az még nem döntött, talán valamilyen szempontból összehasonlítja egy másikkal, vagy esetleg életében először venne ilyesmit. Nekik egyáltalán nem árt, ha a szöveg nem egy „műszaki leíráshoz” hasonlít, hanem a vevő szempontjából fontos előnyt, hasznot és (használati) értéket domborít ki.

 

Van a termékek leírásának elkészítése szempontjából még egy fontos tényező, és ez a keresőoptimalizálás. Vagyis ezt a szöveget nem csak arra kell tudnunk használni, hogy azokat informáljuk, akik már a webáruházunkban vannak, hanem arra is, hogy a keresőrobotok jókor és jó helyen jelenítsék meg az árukínálatunkat és ezzel potenciális vevőket vezessenek hozzánk. Ennek a feltételnek úgy tudunk megfelelni, ha a termékek leírása tartalmazza azokat a kulcsszavakat, amelyek alapján a vásárlók az Interneten rákeresnek. Ez már végképp messze túlmutat a termékközpontú gondolkodás síkján és arra késztet, hogy átgondoljuk miért és mikor van szüksége a vásárlónak az árucikkeinkre, melyek azok az időpontok, élethelyzetek, stb., amikor fogékony az ajánlatunkra.

 

A TERMÉK JELLEMZŐ ADATAI

 

Én például nem szeretem, amikor a termék méretét, teljesítményét, súlyát, élettartamát vagy bármi más technikai és/vagy számszerűsíthető paraméterét szöveges környezetbe ágyazzák. Számomra akkor áttekinthető, összehasonlítható és megjegyezhető, ha az valamilyen formában külön jelenik meg, például – főképpen ha több is van belőle – táblázatos formában.

 

Nem lehet elégszer kihangsúlyozni az Interneten böngészők és vásárlók „átfutás” típusú magatartását az olvasás helyett. Különösen a kezdeti fázisra jellemző ez a magatartás, ahol felméri, hogy hol, mennyiért és milyen tulajdonságú termékek kaphatóak. Amennyiben az összehasonlítást és a döntést elősegítő adatok könnyen találhatóak meg és áttekinthető, az összehasonlítást megkönnyítő formában jelennek meg, akkor növeljük az esélyeinket, hogy a vásárlás következő fázisában emlékeznek majd ránk.

 

Amennyiben a webáruház motorunk lehetővé teszi a termékparaméterenkénti szűrés beállítását, akkor még egy nagyon jelentős okunk van arra, hogy külön adatmezőket szenteljünk ezeknek az adatoknak. Ezzel tovább segítjük a vevő számára releváns termékek gyors megtalálását és összehasonlíthatóságát. Figyeljünk oda arra, hogy amennyiben a szűrőparaméter nem numerikus, hanem szöveges jellegű, akkor mindig ugyanazt a kifejezést használjuk, különben a szűrőnk nem fog megfelelően működni. Például ne írjuk egyszer azt, hogy „allergiamentes”, máskor hogy „antiallergén”, harmadszor, hogy „nem okoz allergiát”, hanem mindig ugyanazt a kifejezést írjuk ide.

 

Legyünk konzekvensek a mértékegységek tekintetében is. A 2 dl ne legyen egyszer 200 ml, máskor pedig 0,2 l, vagy a 10 cm egyszer 100 mm, majd máskor 0,1 m.

 

LINKEK MÁS OLDALAKRA

 

Régebben nagy divatja volt annak, hogy a termékek adatlapján linket adtak meg. Ezek legtöbbször egy gyártói oldalra, vagy egy referencia oldalra mutattak, vagyis általában kifelé az oldalunkról. Ezt a megoldást semmilyen körülmények között nem javasolom.

 

Örüljünk annak, hogy végre ott van a potenciális ügyfél a webáruházunkban és próbáljunk minden olyan információt a saját oldalainkon belül megadni a számára, amire szüksége lehet. Aki „elkattintott” tőlünk, akkor egyáltalán nem biztos, hogy visszajön. A rólunk kialakult képe és a felénk irányuló bizalma is jobb, illetve nagyobb lehet, ha nem másokra mutogatunk, mint a termékeinkkel kapcsolatos információk autentikus forrására, hanem azok mi magunk vagyunk.

 

Ráadásul az oldalunkról kivezető linkek számának a keresőoptimalizálás szempontjából is jelentősége van. Minél több van belőle, annál kevésbé leszünk mi magunk relevánsak az organikus találati listán való megjelenítés szempontjából!

 

META ADATOK

 

A webáruház motorok egy része lehetővé teszi a meta adatok megadását termék adatként. Ez azért fontos, mert ebben az esetben nem a forráskódban kell „matatnunk” esetleg programozó háttér nélkül, hanem egy admin felületeten, vagy egy adatbázisban adhatjuk meg őket. Már szinte le sem merem írni, de igen, a meta adatok szintén kereső optimalizálási szempontból fontosak. Szerepük kicsit más, mint a termék leírásoké, de összhangban kell lenniük azzal.

 

A webáruház motorok egy része automatikusan képzi a meta adatokat a termék nevéből és leírásából, de ennek a megoldásnak vannak korlátai. Amennyiben erőforrás hiányában nem tudunk több száz, vagy több ezer termékhez meta címet (title) és meta leírást (description) „költeni”, akkor azért ez a megoldás jobb a semminél, vagy mintha egy általános szöveg jelenne meg minden termékoldalon. Itt most a forráskód szintjén a kereső robotok számára való megjelenést értem és nem a „humán” látogatók által látható adatlapon!

 

EGYÉB ADATOK

 

Webáruház motortól függően még sok más olyan dolog lehetséges, amit termékadatként foghatunk fel és támogatja a webáruház hatékony működését.

 

Ezek egy része az értékesítés ösztönzéshez kapcsolódik. Jó, ha olyan webáruház megoldást választunk, ahol ún. kapcsolódó, vagy hasonló termékek megadásával cross sale illetve upsale funkciót tudunk bekapcsolni.

 

Egy másik marketing eszköz, ha a termékeinket megjelenítjük különböző ún. ár-összehasonlító ill. termékajánló portálokon (pl. olcsobbat.hu, argep.hu), vagy piactereken (grando.hu, mercado.hu). Amennyiben jól választottunk webáruház motort, akkor az ezeken való megjelenés, illetve a megjelenés korlátozása is csak egy karakter megadása a termékadatbázisban.

 

Más része ezeknek a lehetőségeknek a fizetési és szállítási módokhoz tartozik. Elképzelhető például, hogy egyes termékink valamilyen szempontból speciális kezelést igényelnek a szállítás során, vagy a termékek szintjén szeretnénk tiltani, illetve engedélyezni fizetési módokat. Nagyon kényelmes megoldás, ha ezeket a dolgokat termék adatként megadhatjuk, és nem kell esetleg utólagos egyeztetés a vásárlóval amiatt, hogy nem a megfelelőt választotta.

 

Egyes esetekben jól jöhet, ha ún. státuszt tudunk a termékeinkhez rendelni. Például, hogy azonnal, 1 hét múlva, vagy 2 hét múlva szállítható. Esetleg elfogyott és már 3 napon belül, csak 1 hónap múlva, vagy fél év múlva lesz ismét kapható.

 

Remélem sikerült érzékeltetnem, hogy a termék adatbázis megtervezése és elkészítése kulcs fontosságú a webáruház működése szempontjából. Zárszóként visszautalok a webáruház motor kiválasztásával kapcsolatos gondolataimra. Válasszunk olyat, ahol mi magunk annyi és olyan típusú termékparamétert hozhatunk létre, amennyit és amilyet csak akarunk!