HOGYAN VÁLASSZON WEBÁRUHÁZAT?

Több olyan honlap is található ebben a témában, ahol sok praktikus jó tanácsot adnak: Mi az az 5 tipikus hiba, vagy 3 végzetes tévhit, vagy 7 megdöbbentő tény…? Esetleg 3 ötlet, 5 tipp vagy 10 lépés a sikerhez ...! Olyan, mintha egy amerikai film, vagy egy női magazin szépségrovatának aktuális cikkének címe.

Máshol egyedinek mondott webáruházakat kínálnak 15 ezer és mondjuk 70 ezer Ft között mosolygós fiatalemberek. Egyes cégek szintén „egyedi” megoldásokkal kecsegtetnek, amely állításuk szerint „nem sablon”, de mindössze 1 hét alatt elkészül. Van ahol pedig a template alapú webáruház készítésének gyorsaságát emelik ki, a rugalmatlanságával ellentétben.

Ismét mások moduláris rendszerrel kápráztatnak el, amely modulok ára összeadódik és akár milliós nagyságrendű összeg is kijöhet a végén. Pláne, ha nem tudjuk előre, milyen modulokra is lesz valójában szükségünk.

És végül, de tényleg utoljára vannak teljesen ingyenes megoldások is, ahol akár a konkurencia hirdetése is viríthat a saját termékeink mellett, mert az üzemeltető a reklámokból él.

Nem könnyű tehát a dolgunk, de egy biztos: mindegyik cég el akar adni minimum egy webáruházat a jó tanácsra vágyók számára. 8 évnyi Internetes kereskedői tapasztalattal a hátam mögött néhány dolgot biztosan másképpen látok. Évről évre nyomon követhettem a webáruház fejlesztők éppen aktuális látásmódját és "munkásságát" a tőlük kapott ajánlataik, konferencia előadásaik, illetve az általuk fejlesztett webáruház motor használata révén. Függetlenül ezektől a cégetől tudok véleményt alkotni arról, hogy milyen szempontokat érdemes szem előtt tartanunk, amikor évekre elkötelezzük magunkat egy megoldás mellett.

 

INGYENES ÜZEMELTETŐI MEGOLDÁSOK

Ez  az  oldal  egy  több  részből álló

sorozat  része.  Feliratkozás nélkül

találta meg és érdekelné a többi is?

Kérem az ÚTIKALAUZT e-mailben!

Talán egy olyan dolog mégis van, amiben mindenki egyetért ebben a szakmában: ingyenes webáruházat NE! Aki csak egy kicsit is komolyan gondolja, hogy e-kereskedővé válik és mind megjelenésében, mind funkcionalitásban az aktuális piaci elvárásoknak megfelelő boltot hoz létre, annak azt tanácsolom, ne menjen el ebbe az irányba.

Az egyik lényeges ok, hogyha a szolgáltató a webáruházért nem kér pénzt, akkor feltehetően másból él, általában például reklámokból. Így aztán lehet, hogy az oldalunkra érkező látogató a termékeink mellett megjelenő reklámra kattintva már el is tűnik az oldalunkról. Ez különösen akkor bosszantó, hogyha még pénzt is költöttünk egy reklámkampányban arra, hogy felfedezzen minket.

Az ingyenesség másik hátránya, hogy reklamációnak helye nincs, sem egy szerver leállás, sem adatvesztés, sem a rendszer hibás működése esetén. Van olyan szolgáltató, amelynek Facebook oldala kissé olyan, mint egy siratófal: rendszeresek az olyan bejegyzések, hogy belassult a rendszer, nem töltődnek az adatok, most ez nem működik, most az nem működik, most meg semmi nem működik …

Az olyan árucikkek esetében, amelyeknél fontos egyfajta imázs, végképp nem ajánlott ingyenes megoldásokba bocsátkozni. Még akkor is, ha a saját domain nevünkön tud működni a rendszer, vannak árulkodó jelek, például egy favicon, vagy egy mondat az oldal alján, hogyha Ön is ilyet szeretne ingyen, akkor ide kattintson. Nem szabad elfelejtenünk, hogy nem csak a webáruház rendszerek és megjelenésük fejlődött sokat, hanem a vásárlók magatartása és elvárásai is.

 

MOTOROK, SABLONOK, MODULOK

A webáruházak iránt egyre növekvő igényt sok olyan cég igyekszik a javára fordítani, amelyek csak az utóbbi években tették fel a palettájukra a webáruház fejlesztést. Könnyű volt a dolguk, hiszen van néhány olyan vállalkozás, amely már 10 éve a piacon van ebben a témában és hatalmas tapasztalatot halmozott fel ezen a téren. Ennek egy részét könnyű másolni. A recept: végy egy – lehetőleg ingyenes - webáruház „motort”, kínálj mellé egy pár látványos kinézeti sablont és kínáld mint olcsó, egyedi megoldást! Az alaptól eltérő funkciókat igénylő megoldásokra kínálj egyedi fejlesztést, vagy modulokat jó pénzért!

(Megjegyzés: webáruház „motornak” olyan szoftvert nevezünk, amely rendelkezik egy webáruház funkcionalitásával, de a saját elképzeléseink szerint állíthatjuk be, paraméterezhetjük – illetve ha van szoftverfejlesztői tapasztaltunk, akkor át is alakíthatjuk, tovább is fejleszthetjük - vagyis „tuningolhatjuk a motort”. Az ingyenes webáruház motorok ún. nyílt forráskódú szoftverek, amelyeket bárki felhasználhat.)

Az alapgondolat tulajdonképpen nem rossz, ha igaz lenne, hogy az igények rendkívül változatosak. Ez azonban a valóságban általában nem igaz. A kínált funkciók 80-90 %-a olyan, amely manapság már elvárható egy webáruházi rendszertől.  Aki hatékony értékesítési csatornaként számít erre az eszközre, annak rohamosan növekedni fognak az igényei, ahogy egyre tapasztaltabb lesz ezen a téren. Ekkor érzi majd úgy, hogy csapdába került, mert a relatíve olcsó alapra egyre drágább és drágább lesz fejleszteni, vagy modulokat venni. Ráadásul a szoftverfejlesztés (amennyiben tényleg fejlesztés és nem egy többször eladott és bejáratott modult kapunk) általában időigényes, tesztelni kell és még így is maradhatnak benne olyan programhibák, amelyeknek megtalálása és kijavíttatása nem lesz egy stressz-mentes feladat.

Még legolcsóbb megoldásokban gondolkodókat is óvnék attól, hogy a „szomszédék Pistikéje, aki nagyon ért a számítógépekhez” barkácsoljon nekik webáruházat. Ilyenkor szoktak előfordulni az olyan mutatványok, amelyeknek egyikébe akkor futottam bele, amikor a párom névnapjára rendeltem ajándékot. Vagy legalábbis, azt hittem. De néhány nap múlva kiderült, hogy nyoma sincs a rendelésemnek a „rendszerben” és nem csak az enyémnek. Nem volt túlzottan bíztató, amikor a tulaj azt mondta, hogy „fiúk már nézegetik itt, hogy mi lehet a baj…” Meg merem kockáztatni a jóslatot, hogy beleőszül majd, mire ebből webáruház lesz és jó néhány vevőt is elveszít közben.

 

EGYEDI FEJLESZTÉS

Nézzük meg egy kicsit közelebbről, hogy mit is értünk egyedi webáruház alatt! A piacot még kb. 2-3 évvel ezelőtt is két egymással gyökeres ellentétben álló szemléletmód és fejlesztő/üzemeltetői magatartás jellemezte. Voltak cégek, akik kezdettől amellett tették le a voksukat, hogy a cégek túlnyomó többségének olyan termékei és belső folyamatai vannak, amelyekhez nincs szükség egy egyedileg, személyre szabottan fejlesztett szoftverre. Ők ún. bérelhető webáruház rendszert fejlesztettek, amelyet bárki igénybe vehetett és bizonyos keretek között a saját igényeire szabhatta a webáruházát. Már akkor is csupán néhány tízezer forintos kezdő befektetéssel el lehetett indítani az új értékesítési csatornát. Ugyanakkor voltak olyan funkciók, amelyeket kezdetben még nem voltak képesek nyújtani.

Ez adta a fő támadási felület azoknak a cégeknek, akik arra esküdtek, hogy minden cég különböző, minden termék más, nagyon eltérőek az igények és ezért kizárólag egy a cégre, illetve a termékeire szabott, egyedileg kifejlesztett webáruház képes hosszú távon a piacon maradni. Ehhez mérten több millió Ft-ot is elkértek akkoriban egy-egy ilyen szoftverért és természetesen ez nem a végösszeg volt, hiszen a továbbiakban a frissítésekért és a továbbfejlesztéséért ismét fizetni kellett. Ebben az időben tehát egyértelmű volt, hogy mit is nevezünk egyedi, illetve bérelhető webáruháznak.

Amikor a kereskedői igények tömegessé váltak, akkor természetesen egyre többen láttak piaci lehetőséget abban, hogy webáruházakat készítsenek és adjanak el. Ezek a fejlesztők általában szintén az „egyedi” elnevezéssel kezdték illetni az általuk – általában ingyenes „motorra” fejlesztett egyszerűbb vagy bonyolultabb rendszereket, de itt már korántsem beszélhetünk arról, hogy ezek a szó szoros értelmében egyedi megoldások lennének. Ebben az esetben mindössze annyit jelent ez a szó, hogy nem bérelhető, hanem tessék megvenni.

 

FEJLESSZEK, FEJLESZTESSEK, VEGYEK, VAGY BÉRELJEK?

Amennyiben profi szoftverfejlesztők vagyunk, akkor elővehetünk mi is egy nyílt forráskódú webáruház motort és „bütykölhetünk” magunknak webáruházat. Ekkor legyünk felkészülve arra, hogy az ezzel kapcsolatos tudásbázis nem magyar nyelvű és általában alig néhány oldalon találunk hozzá segítséget, a funkciók általában nem a magyar viszonyokra épülnek, és a magyar nyelvű frissítések csak viszonylag nagy késéssel jelennek meg. Arra is gondoljunk, hogy majd amikor készen leszünk, akkor üzemeltetnünk is kell a teremtményünket! Gondoskodnunk kell az állandó és hibamentes működéséről, megbízhatóan működő tárhelyre vagy saját szerverre lesz szükségünk.  Persze meg is bízhatunk valakit, hogy fejlessze és üzemeltesse helyettünk.

A magam részéről a saját fejlesztésen még csak el sem gondolkoznék. Miért? Nagy múltú (Figyelem! 10 év Magyarországon ebben a szakmában már nagy múlt!) cégek rengeteg tapasztalatot halmoztak fel ezen a téren és évek óta hibátlanul működő rendszereket üzemeltetnek. Újból kitalálni valamit, teljesen felesleges idő-, energia- és pénzpocsékolás! Abban is teljesen bizonyosak lehetünk, hogy pl. a 39 000 Ft-ért kínált egyedi fejlesztésű webáruház a közelében sem lesz funkcionalitásában és megbízhatóságában a már létező – bérelhető vagy megvehető - „motoroknak”.

A régebben kizárólag egyedi fejlesztésű webáruházakat kínáló cégek is felhagytak azzal a gyakorlattal, hogy minden egyes ügyfélnek mást és mást készítenek. Az alapelv, amelyből akkor kiindultak  - hogy minden termék és minden cég különböző megoldást igényel – nem állta meg a helyét hosszú távon. Ma már ők sem mondják, hogy a bérlésen alapuló üzleti modell halálra van ítélve. Olyannyira nem, hogy mostanra ők is létrehozták a saját bérelhető rendszereiket. Amit ugyanis ma egy profi, bérelhető webáruház rendszer tud, az lefedi a szükséges funkciók szinte teljes egészét. Ráadásul a boltnak olyan megjelenése lehet, amilyet csak akarunk, és amelyről senki meg nem mondja, hogy milyen „motor duruzsol” a kirakat mögött.

Miért történt ez így? Alapvetően azért, mert lehetnek ugyan a cégek és a termékeik nagyon különbözőek, a vásárlási, ügyfélkezelési, kiszállítási és adminisztrációs mechanizmusok alapvetően nem térnek egymástól. A másik oldalon ugyanakkor a vevők is hozzászoktak az általánosnak mondható megoldásokhoz és jobban eligazodnak egy olyan webáruházban, amely működését tekintve hasonlít a többihez: vagyis bele kell tenni a kosárba a terméket, ki kell választanom, hogy szeretnék fizetni és megkapni azt, meg kell adnom az ehhez szükséges adatokat és meg kell rendelnem … Ebből a szempontból teljesen mindegy, hogy mit – parfümöt, mobiltelefont vagy zoknit – veszek és milyen cégtől.

Az alapvető eltérések és az ezzel kapcsolatos többlet igények inkább a cégek arculati elemeiben és munkafolyamataiban ill. az egyéb céges szoftverek (ügyfélnyilvántartás, készletnyilvántartás, számlázás, könyvelés … stb.) alkalmazásában mutatkozik és az ezzel kapcsolatos többlet igények általában ebből fakadnak. Aki régebben például össze szerette volna kötni a számlázó és/vagy készletnyilvántartó programját a webáruházzal, annak szüksége volt az egyedi fejlesztésű megoldásra. Mára a bérelhető webáruházak esetében az ún. API (application programming interface) biztosítja a különböző vállalatirányítási szoftverek és a webáruház összekapcsolhatóságát és az adminisztratív jellegű folyamatok nagyfokú automatizálhatóságát.

A profi webáruház motorok a bankkártyás fizetést is kezelni képesek, ezenkívül a megrendelési adatokat olyan formátumban teszik letölthetővé, amelyeket a nagyobb futárszolgálatok, illetve a Magyar Posta címirat és feladás kezelő szoftverei kezelni tudnak.

Összefoglalva tehát, az én véleményem tehát az, hogy hosszú távon a legolcsóbb, legkevésbé munkaigényes, legmegbízhatóbb és leggyorsabban beüzemelhető megoldás a profi webáruház motor bérlése. Csak valamilyen kiemelkedően extrém igény esetén tudom elképzelni, hogy saját fejlesztésbe kell fogni. Nem tudod, hogy az igényed súrolja-e az extremitás határát? Ezt legfeljebb 2 telefonhívással kiderítheted.